صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۱ تیر ۱۴۰۲ / ۲۱:۱۶
کد خبر: 15277
گزارشگر: 213
۴۳۶
۰
۰
۱
نماینده مجلس افشا کرد

خودروهای چینی ۱۰ برابر گران تر به ایرانی ها فروخته می شوند!

خودروهای چینی ۱۰ برابر گران تر به ایرانی ها فروخته می شوند!
یک نماینده مجلس گفت قیمت واقعی خودرو‌های چینی که در ایران عرضه می‌شود ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان است، اما آنها را در بازار ۳ میلیارد تومان می‌فروشیم!
به گزارش آسیانیوز، افشاگری نماینده مجلس: خودروهای چینی ۱۰ برابر قیمت به مردم فروخته می‌شود

 ایران پارسال بیش از ۲.۱ میلیارد دلار واردات قطعات وسایل نقلیه داشته که همگی از چین تأمین شده است

یک نماینده مجلس با انتقاد از کیفیت خودروهای تولید داخل، گفته است قیمت واقعی خودرو‌های چینی که در ایران عرضه می‌شود ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان است، اما آنها را در بازار ۳ میلیارد تومان می‌فروشیم.

لطف‌الله سیاهکلی روز چهارشنبه ۳۱ خرداد در نشستی در «اندیشکده حکمرانی شریف» گفت که قیمت واقعی خودروهای یاد شده ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان است و با قیمت ۷۵۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان وارد کشور می‌شود، اما در بازار به ۳ میلیارد تومان عرضه می‌شود.

او در ادامه اظهاراتش همچنین گفت که مردم به راحتی با جستجوی ساده اینترنتی متوجه می‌شوند که قیمت واقعی خودروهای چینی چیست.

 سیاهکلی در ادامه این سوال را مطرح کرده که «این از کجای قاعده حکمرانی تبعیت می‌کند؟»

این نماینده گفته که «دنیا کوچک شده است. شما امروز نمی‌توانید به مردم ایران بگویید که زندگی و امکانات خود را با مردم دیگر کشورها قیاس نکنند. نمی‌توانید بگویید که قیمت و کیفیت خودرو خود را با خارجی‌ها قیاس نکند».

این در حالی است که با توجه به ممنوعیت واردات خودروهای خارجی، ایران طی سال‌های گذشته تنها قطعات خودروهای چینی وارد و مونتاژ و طی چند ماه گذشته نیز تنها خودروهای چینی وارد کرده است.

شرکت‌های چینی نیز برخلاف اظهارات مقامات ایران در زمان خروج شرکت‌های خودروسازی غربی از ایران به خاطر تحریم‌ها، تاکنون علاقه‌ای برای راه‌اندازی واحدهای تولیدی در ایران نداشته و تنها قطعات یا خود خودرو به ایران می‌فروشند.

بر اساس آمارهای اتاق بازرگانی تهران، ایران پارسال بیش از ۲.۱ میلیارد دلار واردات قطعات وسایل نقلیه داشته است که همه آن از چین تأمین شده است. این رقم معادل ۱۶ درصد از کل واردات ایران از چین در سال ۱۴۰۱ است.

چنین رقم چشمگیری در قطعه‌فروشی وسایل نقلیه به ایران در سال گذشته در حالی است که آمارهای گمرکی چین نشان می‌دهد وارداتش از ایران در پنج ماه ابتدایی سال جاری میلادی را ۴۰.۵ درصد نسبت به دور مشابه پارسال کاهش داده است.

زوتی DL5 یا زوتی T300‌ قرار است ابتدا به‌عنوان محصولی وارداتی و سپس مونتاژی در ایران عرضه شود، اما صادرات خود چین به ایران در دوره یاد شده بیش از ۴۱ درصد جهش داشته است.

چین طی پنج ماه گذشته بیش از ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار صادرات به ایران داشته و تنها ۱.۹ میلیارد دلار واردات از ایران انجام داده است. چنین شکاف بزرگی در تجارت دوجانبه غیرنفتی دو کشور تاکنون سابقه نداشته است.

با توجه با اینکه گمرک چین، از سه سال پیش واردات نفت و محصولات نفتی از ایران را در آمارهایش نمی‌گنجاند، سقوط بالای چهل درصدی صادرات ایران به چین نشان می‌دهد که این کشور واردات محصولات غیرنفتی ایران را به شدت کاهش داده است.

سهم ایران از تجارت خارجی چین در پنج ماه گذشته کمتر از سه دهم درصد بوده است./
https://www.asianews.ir/u/aru
اخبار مرتبط
برای متقاضیان عادی و مادرانی که در مرحله نخست فروش یکپارچه خودروها، بخش سوم اولویت پاییز ۱۴۰۲ را برای چهار محصول کسب کرده‌اند، از امروز (پنجشنبه ۱ تیرماه) امکان واریز وجه فراهم شده است.
شورای رقابت تغییر قیمت‌های درب کارخانه خودروها را تخلف دانست و به خودروسازها اخطار داد در صورت بروز اتفاق مذکور موضوع از طریق مراجع قضاوتی و نظارتی پیگیری خواهد شد.
نوبت تخصیص خودرو به متقاضیان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده که در دومین مرحله از فروش یکپارچه خودروها ثبت درخواست کرده بودند؛ اعلام شد.
براساس برخی خبرها، پرشیا خودرو به دنبال عرضه هنگتیان L4600 یا همان لندکروزر چینی رفته است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید