صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۸ تیر ۱۴۰۲ / ۱۳:۴۲
کد خبر: 15378
گزارشگر: 2
۶۰۴
۰
۰
۱
آموزش بورس

رشد بورس با افزایش نرخ بهره بانکی

رشد بورس با افزایش نرخ بهره بانکی
اگر تا کنون حرکات بازار سهام را رصد کرده باشید ، می‌دانید که حتی کوچک‌ترین اخباری در مورد یک شرکت یا شرکای آن و بسیاری از عوامل دیگر نیز از جمله شرایط اقتصادی و سیاسی کشور، تقاضای بازار و شرایط محیطی می‌توانند در این زمینه تأثیرگذار باشند و باعث افزایش قیمت سهام شود. اما موارد کمی بیش از افزایش و کاهش نرخ بهره بر کل بازارهای مالی تأثیر می‌گذارد.

اگر نتایج روند رشد بورس مثبت باشد، سرمایه‌گذاران ممکن است به سمت سرمایه‌گذاری در این صنعت سوق پیدا کنند و در نتیجه، به توسعه و رشد بیشتر این صنعت کمک کنند.
برای مثال درصورتی ‌که رشد بورس با عملکرد مثبت در بخش گردشگری همراه باشد، می‌تواند به توسعه این صنعت و سهامی از جمله نماد سمگا کمک کند.
اما نرخ بهره و تغییرات قیمت سهام می‌تواند مانند سایر عوامل مؤثر بر بازار یک چالش باشد. برای کمک به شما، این راهنمای سریع را گردآوری کرده‌ایم که نحوه رشد بورس با افزایش بهره بانکی را بر برخی صنایع و سهام از جمله سهام ثشاهد در گروه ساختمانی یا گروه لاستیک و پلاستیک مثل سهام پتایر توضیح دهیم.همچنین اگر علاقه مند به یادگیری بازار سرمایه هستید میتوانید از آموزش رایگان بورس وب سایت همیار سرمایه استفاده کنید.

آموزش بورس

نرخ بهره دقیقاً چگونه بر بازار سهام تأثیر می‌گذارد؟

 

پاسخ کوتاه این است که نرخ‌های بهره بالاتر باعث کاهش قیمت سهام می‌شود درحالی‌که نرخ‌های پایین‌تر معمولاً به افزایش قیمت سهام کمک می‌کند. البته استثناهایی برای این قوانین و عوامل دیگری وجود دارد که می‌تواند بر بازارهای مالی تأثیر بگذارد. اما اگر نرخ بهره بالا باشد، قیمت سهام معمولاً این‌طور نیست و بالعکس.
افزایش بهره‌ بانکی می‌تواند به دو دلیل به رشد بورس کمک کند. اولاً، با افزایش تسهیلات بانکی، شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران می‌توانند بیشتر سرمایه‌گذاری کنند و در نتیجه بیشترین سود را به دست آورند. دوم این که افزایش بهره بانکی می‌تواند نشان‌دهنده روند روبه‌رشد اقتصادی باشد که این نیز می‌تواند به رشد بورس کمک کند.
رابطه بین رشد بورس و افزایش بهره بانکی به‌صورت مستقیم و بدون واسطه وجود ندارد. بااین‌حال، این دو متغیر با چند رویکرد مختلف می‌توانند به یکدیگر تأثیر بگذارند.
اولاً افزایش بهره بانکی ممکن است نشان‌دهنده رشد اقتصادی و افزایش درآمد مردم باشد که به نوبه خود باعث افزایش سرمایه‌گذاری در بورس می‌شود.
ثانیاً با افزایش بهره بانکی هزینه تأمین مالی شرکت‌ها کاهش می‌یابد و این موجب افزایش سودآوری و در نتیجه ارزش سهام شرکت‌ها می‌شود. این خود ممکن است باعث افزایش نرخ سود سهم‌های شرکت‌ها و در نتیجه رشد بورس شود.

 

تأثیر بهره بانکی بر صنایع بورسی

 

افزایش بهره‌ بانکی می‌تواند به رشد بورس کمک کند و در نتیجه بر برخی بازارها و صنایع و و بالطبع سهام، از جمله گروه ساختمانی، گردشگری،لاستیک و... تاثیر بگذارد.
با افزایش تسهیلات بانکی، سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها می‌توانند بیشتر سرمایه‌گذاری کنند و در نتیجه، بهبود در شرایط اقتصادی و توسعه صنایع و بازارها ایجاد شود.
افزایش بهره‌ بانکی و رشد بورس می‌تواند تاثیر مثبتی بر گروه ساختمانی، از جمله سهم ثشاهد داشته باشد.

  • با افزایش تسهیلات بانکی، سرمایه‌گذاران و شرکت‌های ساختمانی می‌توانند بیشتر سرمایه‌گذاری کنند و در نتیجه، روند ساخت و ساز و توسعه پروژه‌های ساختمانی در کشور افزایش پیدا کند.
  • از طرف دیگر، رشد بورس می‌تواند باعث افزایش قیمت سهام شرکت‌های ساختمانی شود که در نتیجه، سرمایه‌گذاران ممکن است به سمت سرمایه‌گذاری در این صنعت سوق پیدا کنند و در نتیجه، به توسعه و رشد بیشتر این صنعت کمک کنند.

افزایش بهره‌ بانکی و رشد بورس می‌تواند تأثیر مثبتی بر سهام گروه لاستیک از جمله سهم پتایر داشته باشد.

  • با افزایش تسهیلات بانکی، شرکت‌های صنعتی می‌توانند بیشتر سرمایه‌گذاری کنند و در نتیجه، روند تولید و توسعه صنعت لاستیک در کشور افزایش پیدا کند.
  • درصورتی‌که رشد بورس با عملکرد مثبت در صنعت لاستیک همراه باشد، می‌تواند به توسعه این صنعت کمک کند. با افزایش سرمایه‌گذاری در این صنعت، شرکت‌های تولید لاستیک می‌توانند به رونق بیشتری دست یابند و در نتیجه، به افزایش درآمد ملی و اشتغالزایی کمک کنند.

اگر نتایج روند بورس مثبت باشد، سرمایه‌گذاران ممکن است به سمت سرمایه‌گذاری در این صنعت سوق پیدا کنند و در نتیجه، به توسعه و رشد بیشتر این صنعت کمک کنند. در مورد تأثیر رشد بورس بر سهم پتایر، باید توجه داشت که این شرکت در صنعت تولید لاستیک فعالیت دارد. بنابراین، با افزایش رشد بورس، قیمت سهم پتایر نیز ممکن است افزایش پیدا کند.
در ایران به دلیل داشتن منابع غنی نفتی و گازی، صنعت پتروشیمی از اهمیت بسیاری برخوردار است و بنابراین هر گونه افزایش در این صنعت می‌تواند قیمت سهام شرکت‌های پتروشیمی را افزایش دهد و در نتیجه باعث رشد بورس شود. افزایش بهره‌ بانکی و رشد نمادهای پتروشیمی می‌تواند به رشد بورس کمک کند، اما باید به عوامل دیگری نیز توجه کرد.

 

در پایان

 

اگرچه رابطه بین نرخ بهره و بازار سهام نسبتاً غیرمستقیم است، اما این دو تمایل دارند در جهت مخالف حرکت کنند. به‌عنوان یک قانون کلی، زمانی که نرخ بهره کاهش می‌یابد، باعث بالارفتن قیمت در بازار سهام می‌شود. زمانی که نرخ بهره افزایش می‌یابد، باعث افت بازار سهام می‌شود. اما هیچ تضمینی وجود ندارد که چگونه بازار به هر تغییر نرخ بهره واکنش نشان دهد.
تغییرات نرخ بهره می‌تواند اثرات مثبت و منفی بر بازار داشته باشد. بانک‌های مرکزی اغلب نرخ‌های بهره هدف خود را در پاسخ به فعالیت‌های اقتصادی تغییر می‌دهند. افزایش نرخ‌ها در زمانی که اقتصاد بیش از حد قوی و یا تورم وجود دارد است و نرخ‌ها را در زمانی که اقتصاد کند و رکود وجو دارد کاهش می‌دهند.

https://www.asianews.ir/u/aul
اخبار مرتبط
هیچ چیزی در بازارهای مالی مشخص و دقیق نبوده و شما باید چیزی داشته باشید که در رابطه با اتفاق بعدی، هشدار دهد. کندل برگشتی یکی از همین موارد هشدار دهنده است. در این مطلب به صورت کامل شما را با کندل های برگشتی آشنا خواهیم کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید