صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۲ تیر ۱۴۰۲ / ۱۲:۰۱
کد خبر: 15438
گزارشگر: 213
۸۷۰
۰
۰
۱
تازه ترین گزارش روزنامه گاردین

علت تصمیم جنجالی انگلیس و اروپا/توافق هسته ای با ایران نقض می شود

علت تصمیم جنجالی انگلیس و اروپا/توافق هسته ای با ایران نقض می شود
روزنامه گاردین نوشت که انگلستان و دیگر کشورهای اروپایی قصد دارند برای اولین بار توافق برجام را نقض کنند.

به گزارش آسیانیوز، روزنامه گاردین نوشت که بریتانیا و دیگر کشورهای اروپایی قصد دارند با تمدید تحریم‌ها علیه ساخت موشک بالستیک ایران، برای اولین بار توافق برجام را «نقض کنند».

این تحریم‌ها بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که در حمایت از برجام صادر شده، ۲۶ مهر به پایان می‌رسد.

آمریکا پنج سال پیش از برجام خارج شد، اما سه کشور اروپایی امضاکننده این توافق، آلمان، بریتانیا و فرانسه همچنان پای امضای خود در برجام باقی ماندند.

روزنامه انگلیسی‌زبان گاردین چاپ لندن روز یکشنبه ۱۱ تیر گزارش داد که تصمیم قدرت‌های اروپایی برای نقض این توافق، خطرناک است زیرا مشخص نیست که تهران در شرایط کنونی که به توانایی تولید اورانیوم با درجه تسلیحاتی نزدیک شده، چه واکنشی نشان خواهد داد.

بر اساس این گزارش، دلایلی که دیپلمات‌های اتحادیه اروپا و بریتانیا برای این تصمیم خود به آنها اشاره کردند، شامل نقض توافق هسته‌ای از سوی ایران، فروش پهپادها به روسیه برای استفاده در تهاجم علیه اوکراین، و احتمال فروش موشک‌های بالستیک به روسیه در آینده است.

این گزارش گاردین دو روز پس از آن منتشر شده که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد همکاری تهران و این آژانس سازمان ملل متحد در سطح و با سرعت مورد نظر پیش نمی‌رود.

گروسی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فرانس۲۴ که روز جمعه نهم تیر منتشر شد، گفت که مذاکرات بین کشورهایی که برجام را امضا کرده‌اند «متوقف شده» و اکنون از سایر فرایند‌های مذاکره و تماس‌های دوجانبه میان ایران و آمریکا، درباره برنامه اتمی ایران اطلاع دارد.

همزمان با این اظهارات گروسی، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به نصب برنامه‌ریزی شده حدود ده دوربین نظارتی آژانس در کارگاه تولید سانتریفیوژ در یکی از سایت‌های اصفهان اعتراض کردند و سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی گفت که برخی از توافقات اخیر انجام شده بین سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مغایر با قانون «اقدام راهبردی» مجلس است.

توافقی که حدود هشت سال پیش میان تهران و قدرت‌های جهانی امضا شد، شامل یک سری از لغو محدودیت‌ها موسوم به «بندهای غروب» است که بر اساس آن، قرار است محدودیت‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران کاهش یابد، اما در آن زمان پیش‌بینی نمی‌شد که این توافق به طور گسترده نقض شود.

تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی بر اساس قطعنامه سازمان ملل متحد که توافق برجام را تایید کرده بود، قرار است در ١٨ اکتبر سال جاری منقضی شود.

این تحریم‌ها برای آن وضع شده که تهران فعالیتی در راستای توسعه موشک‌های بالیستیک دارای قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای انجام ندهد. همچنین این تحریم‌ها، جمهوری اسلامی را از خرید و فروش یا انتقال پهپادها و اجزای آن که قادر به پرواز بیش از سیصد کیلومتر است، منع کرده است.

این تصمیم کشورهای اروپایی در حالی است که در روزهای اخیر گمانه‌زنی‌هایی برای دستیابی به یک «توافق موقت» میان تهران و واشینگتن به وجود آمده بود، اما آمریکا چنین توافقی را تکذیب کرد.

همچنین وب‌سایت میدل‌ایست‌آی به نقل از منابع ایرانی خود گزارش داد مذاکرات هسته‌ای میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا به دلیل اختلاف نظر بر سر زندانیان آمریکایی به تعویق افتاده است./

https://www.asianews.ir/u/aw7
اخبار مرتبط
وزیر خارجه آمریکا گفت توافق هسته ای با ایران صورت نگرفته است.
وزیر خارجه اسرائیل مدعی شد زمانش رسیده که جامعه جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران دست به اقدام بزند.
رابرت کندی، برادرزاده جان اف کندی، نامزد ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا گفت: توافق برجام برای عصر ما نامناسب است و صلح پایدار در خاورمیانه از طریق «ارتقای روابط بین اسرائیل و ایران» تضمین می‌شود.
با نظرسنجی موسسه "Harvard CAPS-Harris" که در پایگاه خبری هیل منتشر شد،اغلب شرکت‌کنندگان گفتند بین دونالد ترامپ، رو جو بایدن، رئیس جمهوری کنونی آمریکا، به ترامپ رای می‌دهند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید