صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۸ تیر ۱۴۰۲ / ۰۰:۳۴
کد خبر: 15376
گزارشگر: 213
۹۳۶
۰
۰
۱
وزیر خارجه آمریکا

توافق هسته‌ای با ایران انجام نشده است

توافق هسته‌ای با ایران انجام نشده است
وزیر خارجه آمریکا گفت توافق هسته ای با ایران صورت نگرفته است.
به گزارش آسیانیوز، وزیر خارجه آمریکا: هیچ توافق هسته‌ای با ایران روی میز نیست.
 
وزیر خارجه آمریکا می‌گوید اگرچه این کشور در جستجوی راه‌های دیپلماتیک برای حل معضل هسته‌ای جمهوری اسلامی است، اما هیچ توافقی با ایران روی میز نیست.

آنتونی بلینکن روز چهارشنبه هفتم تیرماه در یک نشست «شورای روابط خارجی»، مستقر در نیویورک، اعلام کرد که «ما نظاره‌گر اقدامات ایران هستیم».

او از جمهوری اسلامی ایران خواست تا دست به اقداماتی نزند که باعث افزایش تنش‌ با ایالات متحده آمریکا و کشورهای خاورمیانه می‌شود، و گفت که دولت جو بایدن با امید احیای برجام آغاز به کار کرد.

 بایدن در کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری خود و پس از پیروزی بر دونالد ترامپ، بارها نسبت به احیای برجام ابراز تمایل کرده و مذاکرات هسته‌ای با ایران را نیز آغاز کرد.

جمهوری اسلامی اوایل سال ۱۴۰۱ پس از ارائه شروط ناگهانی روسیه برای موافقت با احیای برجام و گره زدن این توافق با تحریم‌های غرب علیه مسکو، خود نیز شروط جدیدی برای احیای این توافق مطرح کرد و از آن زمان این مذاکرات به حالت تعلیق در آمده است.

طی هفته‌های گذشته برخی رسانه‌های غربی از احتمال توافق «شفاهی و محدود» ایران و آمریکا در این زمینه خبر دادند، اما دولت جو بایدن این موضوع را رد کرده است.

بلینکن روز چهارشنبه با اشاره به توقف مذاکرات هسته‌ای گفته است: «این مذاکرات با میانجی‌گری اتحادیه اروپا با شکست مواجه شد و اعتراضات گسترده مردمی ایران نیز کاخ سفید را برای رسیدن به توافق با جمهوری اسلامی بیشتر دچار تردید کرد».

او در ادامه تصریح کرد که مذاکرات غیرمستقیم در ماه‌های اخیر با واسطه‌گری عمان و با تمرکز بر وضعیت زندانیان آمریکایی در ایران، از سر گرفته شده است، اما مذاکرات برجام درباره برچیده شدن تحریم‌ها و بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای «شکست خورد».

 بلینکن گفت دولت جو بایدن با قدرت‌های اروپایی و حتی با رقبای خود یعنی چین و روسیه تلاش‌هایی با حسن نیت برای احیای برجام انجام داد و حتی در مقاطعی این امر ممکن به نظر می‌رسید، اما ایران یا نتوانست یا نخواست کاری را که برای بازگشت به تعهدات لازم بود انجام دهد.

اواخر ماه گذشته نیز انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیداری با علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و مذاکره‌کننده ارشد تهران در مذاکرات هسته‌ای، در قطر انجام داده بود.

او بعد از پایان مذاکرات با انتشار توئیتی گفت برای این اتحادیه، برجام «بهترین گزینه» برای مهار برنامه هسته‌ای ایران است.

 مورا افزود: «برای اتحادیه اروپا، برجام بهترین گزینه، اگر نگوییم تنها گزینه، برای رسیدگی به نگرانی‌های مشروع جامعه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران است».

او مسئولیت هماهنگی مذاکرات احیای برجام میان تهران و قدرت‌های جهانی را نیز برعهده دارد.

در این میان، بعد از دیدار آقای باقری کنی و انریکه مورا، سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام آگاه نوشت که این دیدار منجر به «تحولات مثبت» شده است./
https://www.asianews.ir/u/auj
اخبار مرتبط
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا برخی گزارش‌ها درباره توافق موقت هسته‌ای با تهران را رد و آنها را غلط و گمراه کننده بیان کرد.
در حالی که مقامات ایران و آمریکا در ماه گذشته (ماه مه) بطور غیرمستقیم در عمان مذاکره کرده‌اند؛ به نظر می رسد احتمال هرگونه توافق رد شده است.
در حالی که نتانیاهو گفته کوتاه آمدن آژانس در برابر ایران، «لکه ننگی» کارنامه این سازمان است، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد که در مقابل ایران کوتاه نیامده است!
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید