صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۱۷ تیر ۱۴۰۲ / ۱۰:۰۴
کد خبر: 15515
گزارشگر: 213
۱۰۳۳
۱
۰
۲
یاداشت/دکتر محمد رسولی، شاهنامه‌شناس

باروری مصنوعی ابرها در شاهنامه

باروری مصنوعی ابرها در شاهنامه
یکی از مسائل مبهم و مهم شاهنامه ایده باروری ابرها و تولید باران و برف مصنوعی در شاهنامه است که در جنگ ایرانیان و تورانیان دیده می‌شود

به گزارش آسیانیوز، محمد رسولی، شاهنامه‌شناس: رموز ناگشوده‌ای در شاهنامه است که چه بسا علم و دانش کنونی بشر به آنها نرسیده باشد.

پیش‌تر بارها گفته‌ایم که شاهنامه کتاب دقیق و درستی است که در آن تاریخ تمدن بشر بیان شده و به‌طور مشخص تاریخ سیاسی، اجتماعی، فرهنگی ایرانیان از آغاز استقرار در ایران (حدود یازده هزار سال پیش) روایت شده است.

این کتاب نکات علمی و رازآلودی دارد که هنوز کشف نشده‌اند.

اگرچه هم‌اکنون نیز درباره آن‌ها می‌توان حدس و گمان زد. برای مثال این‌که جام جم در شاهنامه چیست محل تأمل و درنگ دارد.

یکی از مسائل مبهم و مهم شاهنامه ایده باروری ابرها و تولید باران و برف مصنوعی در شاهنامه است که در جنگ ایرانیان و تورانیان دیده می‌شود. در جایی از شاهنامه می‌خوانیم که یکی از تورانیان (که آن‌ها هم ایرانی و به عبارتی عموزادگان ایرانیان بودند) از بالای کوه، برف و بوران تولید و به‌سوی ایرانیان روانه می‌کند. این مهم حتی اگر واقعی نباشد، نشانگر وجود این اندیشه و تفکر در بین ایرانیان عهد کهن است که به فکر تولید ابر مصنوعی و بارش آن بوده‌اند. که البته همانطور که گفته شد در حد حدس و گمان است.

چو بر زد سر از برج خرچنگ شید
جهان گشت چون روی رومی سپید

تبیره برآمد ز هر دو سرای
جهان شد پر از ناله کره نای

برآمد دم نای و آوای کوس
همی آسمان بر زمین داد بوس

ز توران یکی بود بازور نام
به افسون به هر جای گسترده گام

بیاموخته کژی و جادویی
بدانسته چینی و هم پهلوی

چنین گفت پیران به افسون پژوه
که ایدر برو تا سر تیغ کوه

یکی برف و سرما و باد دمان
بر ایشان برآور هم اندر زمان

چو بازور بر کوه شد در زمان
بر آمد یکی باد و برف ژیان

همه دست نیزه‌گذاران زکار
فرو ماند از برف در کارزار

بفرمود پیران که یکسر سپاه
یکی حمله سازید در رزمگاه

بکشتند چندان از ایرانیان
که دریای خون شد همی در میان

در و دشت گشته پر از برف و خون
سواران ایران فگنده نگون

می‌بینیم که به‌روشنی این مطلب در این بخش شاهنامه آمده است. یکی از پژوهشگران ارجمند بنام آقای رضا میرزایی نیز این مسئله را مورد توجه قرار داده و نوشته:

در اینجا دو نکته قابل طرح است، یکی این‌که: بیان واژه سحر و جادو، در آن زمان امری بسیار طبیعی بوده، احتمالا ”چون این علم برای مردم عادی و معمولی قابل درک و فهم نبوده و نمی‌توانستند آن را تحلیل کنند و شاید هم نمی‌خواستند که این علم برای همه قابل دسترسی باشد، لذا می‌گفتند این سحر و جادو است تا این علم فقط در اختیار خودشان باشد.

دیگر اینکه این علم به گواه شاهنامه و کتب قدیم و مدارک متعدد تاریخی و باستانی، در اختیار ایرانیان بوده است. به عبارت دیگر فکر، ایده و تئوری باروری ابرها و تولید باران مصنوعی متعلق به ایرانیان است."

بنابراین همان‌طور که در زمان کی‌کاووس ایرانیان به فکر پرواز در آسمان و رفتن به کره ماه بودند (و ما این موضوع را در جایی دیگر به تفصیل گفته‌ایم) چه بسا اندیشه باروری ابرها و ایجاد بارش نیز نخستین‌بار در ذهن ایرانیان بوده است که چنین در شاهنامه منعکس به وضوح منعکس شده است./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/ay9
اخبار مرتبط
آن‌چه در سده‌ی بیستم میلادی به عنوان جنگ بزرگ روی داد و به جنگ جهانی اول معروف شد سه هزار و نهصد سال پس از نبرد جهانی هماون است.
در گذشته شاهنامه را ساخته ذهن فردوسی می دانستند، اما پس از پژوهش ها واضح شد که ابوالقاسم فردوسی تاریخ طولانی ایران قدیم را به شعر و نظم درآورده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
sara
۱۴۰۲/۰۴/۱۸
0
0
1

موضوع باروری مصنوعی ابرها در شاهنامه بسیار جالب و خواندنی است که کمتر از آن گفته یا نوشته شده است. ممنون از مطالب خوب و مفیدتان.


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید