صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۵ تیر ۱۴۰۲ / ۱۴:۳۱
کد خبر: 15640
گزارشگر: 2
۷۴۰
۰
۰
۲
برگزاری همایش

فیلمبرداری همایش؛ مهمترین مواردی که باید بدانید

فیلمبرداری همایش؛ مهمترین مواردی که باید بدانید
فیلمبرداری همایش و رویداد یکی از تخصصی ترین فعالیت‌ها می‌باشد، بنابراین برای برگزاری یک رویداد موفق باید موارد مهم را بدانید که در این مقاله بطور کامل به آنها اشاره شده است.

همایش‌ها، بنگاهی برای تبادل اطلاعات، شبکه‌سازی، و تجربه جمعی هستند. با توجه به اهمیت این رویدادها، فیلمبرداری حرفه‌ای در همایش‌ بسیار حیاتی است. فیلمبرداری همایش‌، امکان به اشتراک گذاری و دسترسی به محتواهای کیفیت بالا را برای افرادی که مستقیما و بصورت حضوری در همایش شرکت نکرده‌اند را فراهم می‌کند و همچنین به ثبت و ذخیره لحظات مهم، حواشی و خاطرات رویداد کمک می‌کند. در این مقاله، به بررسی اصول فیلمبرداری همایش‌ها می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

شما بعنوان دبیر اجرایی و یا مسئول برگزاری همایش میبایست اصول و مواردی را که به مدیریت درست و افزایش کیفیت برگزاری رویداد یا همایش کمک میکند را بدانید به کار بگیرید، مهمترین اصولی را که باید بدانید بصورت تفکیکی برای شما آورده‌ایم.

 

بخش اول: انتخاب تجهیزات فیلمبرداری

 

دوربین و لنز

 

برای فیلمبرداری حرفه‌ای همایش، انتخاب تجهیزات مناسب اهمیت بسیار بالایی دارد. اولا باید دوربینی با کیفیت تصویر بالا، لنزهای مناسب، میکروفون‌های باکیفیت و تجهیزات جانبی مورد نیاز داشته را باشید. بطور معمول در برنامه‌های همایشی و رویدادهایی که در سالن‌ها برگزار میشود از دوربین‌های باکیفیت شرکت SONY استفاده میشود. از جمله این دوربین‌ها میتوان به X3 و NX5 اشاره کرد که علاوه بر قیمت پایین کیفیت مناسبی را ارائه می‌دهند. البته که دوربین نیاز به لنز‌های باکیفیت دارد، شما برای برگزاری به همان تعداد دوربینی که نیاز دارید با توجه به فاصله دوربین‌ها از استیج می‌بایست لنز مناسب را نیز انتخاب کنید. بطور مثال برای دوربینی که در فاصله دور قرار گرفته نیاز دارید به لنزی که فاصله کانونی بیشتری داشته باشد.

 

تجهیزات صدابرداری

 

صدابرداری جزو موارد بسیار مهمی است که در صورت رعایت نشدن میتواند تمامی زحمات شما را از بین ببرد، یک تصویر فوق‌العاده باکیفیت بدون داشتن صدای مناسب هیچ فایده‌ای برای شما ندارد. بنابراین لزوم توجه به این مورد را میتوانید متوجه شوید. حال ممکن است سوال کنید که چه نوع تجهیزاتی نیاز دارید؟

بطور معمول در یک همایش با چند دوربین، کانال‌های مختلفی از صدا خواهیم داشت و مدیریت و تنظیم این صدا‌ها میبایست توسط میز صدا انجام شود. یک نفر صدابردار با دقت و بصورت لحظه‌ای تمامی کانال‌ها را زیر نظر دارد تا مبادا کیفیت صدا مخدوش شده باشد. مورد بعدی میکروفون‌ها هستند که انواع مختلفی دارند، شما با توجه به نوع نیاز میتوانید از میان میکروفون‌های دستی، یقه‌ای(HF) و هدمیک استفاده کنید.
تجهیزات فیلمبرداری

نورپردازی

 

عموما سالن‌های همایش نورپردازی مناسبی دارند ولی در مواردی شاید نیاز به تجهیزات نورپردازی پیدا کنید. بطور مثال در صورت وجود فرش قرمز و بورد عکاسی شما نیاز به نورپزداری محل مورد نظر خواهید داشت. این مورد نیز بسیار اهمیت دارد چرا که مستقیما با کیفیت تصویر شما ارتباط دارد.

 

بخش دوم: برنامه‌ریزی قبل از همایش

 

برنامه‌ریزی دقیق قبل از همایش، برگزاری یک رویداد خوب و فیلمبرداری باکیفیت را تضمین میکند. باید مکان، زمان و جزئیات فنی فیلمبرداری را به دقت بررسی و تدوین کنید. در این بخش، به مواردی از جمله بررسی مکان، برنامه‌ریزی زمانی و کنداکتور اجرای برنامه می‌پردازیم.

 

زمان و مکان اجرای برنامه

 

اهمیت این مورد زمانی مشخص می‌شود که بدانید رعایت نکردن آن میتواند بطور قطع فیلمبرداری را برای شما به یک چالش اساسی تبدیل کند. قبل از اجرای برنامه شما به همراه عوامل یا تیم فیلمبرداری باید از لوکیشن برنامه بازدید کنید تا شرایط نوری و جایگاه میز رژی و دوربین‌ها و همچنین تعداد آنها مشخص شود.

 

کنداکتور برنامه

 

برنامه زمانی بخش‌های مختلف برنامه باید در اختیار مجری، عوامل پشت صحنه و از جمله فیلمبرداران قرار گرفته باشد. این مورد کمک میکند تصویربرداران با تسلط بیشتری فیلمبرداری کرده و در هماهنگی کامل با کارگردان و مجری باشند.

 

تست روز قبل از همایش

 

اصولا یک روز قبل از اجرای برنامه تجهیزات مورد نیاز باید مستقر شده، کابل کشی‌ها انجام و تست کامل آن‌ها انجام شده باشد. چرا که هر مشکلی در حین اجرای برنامه میتواند روند برنامه را مختل و چه بسا زیانبار باشد. ماهیت تست روز قبل رفع اشکالات، تست تجهیزات و کابل‌کشی‌ها و هماهنگی بین تیم‌ها می باشد.

 

بخش سوم: تیم فیلمبرداری همایش

 

انتخاب تیم تصویر برای فیلمبرداری همایش یکی از مهمترین انتخاب‌های شما می‌باشد. می‌بایست تیمی را انتخاب کنید که تجربه و تخصص کافی داشته باشند. تسلط تصویربردار بر دوربین و تکنیک‌های فیلمبرداری در همایش‌ میتواند کیفیت محتوایی که از برنامه دارید را به مراتب افزایش دهد. تصویربرداران باید به مفاهیمی مانند زوم،تغییر زاویه دید، عمق میدان و استفاده از نور محیط در فیلمبرداری مسلط باشند ضمن اینکه توجه کافی به جزئیات و حواشی را نیز داشته باشند.

برنامه ریزی همایش

بخش چهارم: مدیریت چند دوربین

 

استفاده از چند دوربین در فیلمبرداری همایش‌ مزایای زیادی دارد، یکی از اصلی‌ترین مزایا، ضبط زوایای مختلف و لحظات مهم همایش است. با استفاده از چندین دوربین، می‌توانید به صورت همزمان از زوایای متفاوت فیلم‌برداری کرد و از دست دادن لحظات مهم در هنگام رویداد را به حداقل برسانید. این امر به ویژه در همایش‌های بزرگ بیشتر به چشم می‌آید. چرا که در آن‌ها بیش از یک فعالیت و رویداد به طور همزمان اتفاق می‌افتد.
همچنین، استفاده از چندین دوربین، امکان تنوع بیشتری در ویرایش و مونتاژ فیلم‌ها فراهم می‌کند. با داشتن فیلم‌هایی از زوایا مختلف، تدوینگران می‌توانند فیلم را با جلوه‌های بصری گوناگون، انتقالات بین صحنه‌ها و جلوه‌های ویژه ترکیب کنند و در نتیجه به یک فیلم جذاب دست یابند.بطور خلاصه میتوان گفت استفاده از چند دوربین در فیلمبرداری همایش‌ می‌تواند به تجربه بصری بینندگان کمک کرده و آن‌ها را به عمق و واقعیت رویداد فرا خواند.
این نکته را هم باید در نظر بگیرید که استفاده از چندین دوربین به صورت همزمان نیاز به میز رژی یا واحد سیار دارد و مدیریت آن با کارگردان می‌باشد. بنابراین در هزینه‌های خود این مورد را نیز باید در نظر داشته باشید. تا دو دوربین نیاز به کارگردان ندارد ولی در صورت استفاده از چندین دوربین باید سیستم سوئیچ همزمان تصویر را نیز در اختیار داشته باشید.

کارگردانی

در این مقاله سعی کردیم از دید یک موسسه فرهنگی هنری که بصورت تخصصی در زمینه برگزاری رویداد و فیلمبرداری همایش فعالیت میکند مواردی را مطرح کنیم که برای شما مفید باشد. امیدواریم که مطالب ارائه شده به شما در برگزاری هر چه بهتر رویداد و یا همایش شما کمک کند.

وبسایت موسسه فرهنگی هنری دهکده هنر dhmedia.ir
https://www.asianews.ir/u/b1j
اخبار مرتبط
یکی از مهمترین تکنیکهای امروز فیلمسازی ایران کروماکی Chromakey نام دارد که کاربرد بسیار زیادی در سینما و تلویزیون دارد. به همین خاطر در بسیاری از پروژه های فیلمسازی مشاهده می شود که جلوه های ویژه اهمیت زیادی برای تولید سکانسهای پرهزینه، سخت و غیر قابل دسترس پیدا کرده است. در کنار راهکار منطقی جلوه های ویژه برای تولید بهتر، خلاقیت قابل توجهی هم در آثار تولید شده سینما و تلویزیون و تبلیغات در ایران مشاهده می‌شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید