صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۳ اَمرداد ۱۴۰۲ / ۱۱:۲۷
کد خبر: 15761
گزارشگر: 306
۲۵۴
۰
۰
۵
در تور رسانه‌ای راهیان پیشرفت و بازدید خبرنگاران اعلام شد

افتتاح طرح توسعه ۷۰۰ هزارتنی فولاد آلیاژی یزد تا شهریور/پایش برخط آلایندگی‌های زیست محیطی واحد

افتتاح طرح توسعه ۷۰۰ هزارتنی فولاد آلیاژی یزد تا شهریور/پایش برخط آلایندگی‌های زیست محیطی واحد
یزد - تور صنعتی رسانه های استان یزد در قالب «راهیان پیشرفت» به همت بسیج رسانه‌ استان امروز دوشنبه با بازدید از مجتمع بزرگ فولاد آلیاژی ایران در این استان برگزار شد

آسیانیوز / یزد ؛ «محمد کمال زاده» مدیر عامل شرکت فولاد آلیاژی ایران با اشاره به استراتژی این شرکت مبنی بر تامین پایدار نیاز مشتری با طراحی و تولید مقاطع و گریدهای فولاد آلیاژی حتی فراتر از استانداردهای جهانی، گفت: این واحد فولادی هم اکنون بزرگ‌ترین تولیدکننده انواع فولاد آلیاژی در ایران و خاورمیانه با ظرفیت تولید سالانه ۶۰۰ هزار تن انواع فولادهای آلیاژی مشتمل بر ۴۴۳ گرید است که واحدهای نورد سبک و سنگین آن به ترتیب ۲۳۰ و ۲۲۰ هزار تن میباشد.

وی در ادامه به ثبت ۹ رکورد جدید در این واحد تولیدی طی ۹۰ روز ابتدای سال جاری اشاره و از جمله آنها به ثبت رکورد تولید روزانۀ مذاب به میزان ۲ هزار و ۴۷۰ تن، ثبت رکورد تولید ماهانۀ مذاب به میزان ۵۵ هزار و ۳۶۲ تن،‌ ثبت رکورد دفعات ذوب روزانه به میزان ۵۳ مورد و رکوردهای دیگری مانند ثبت رکورد فروش و حمل روزانه و ماهیانه و نیز ثبت رکورد بسته‌بندی روزانه محصولات را برشمرد.

کمال زاده در مورد طرح‌های توسعه‌ای این شرکت، گفت: طرح «یزد یک» با ظرفیت تولید سالیانه ۷۰۰ هزار تن انواع بیلت‌های آلیاژی و مهندسی، مهم‌ترین طرح توسعه‌ای شرکت فولاد آلیاژی ایران است که در حال حاضر پیشرفت بیش از ۹۵ درصد دنبال می‌شود.

وی با اشاره به اشتغالزایی ۵۰۰ نفری این طرح در منطقه، اعلام کرد: این طرح طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، در شهریور ماه امسال راه‌اندازی می شود و ظرفیت کلی فولادسازی شرکت فولاد آلیاژی ایران را به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن در سال افزایش خواهد داد.

وی یکی دیگر از طرح‌های توسعه‌ای در این مجتمع را نورد وایر فولادهای آلیاژی با ظرفیت تولید ۴۰۰ هزار تن در سال و پیشرفت کنونی ۲۰ درصدی ذکر و پیش‌بینی کرد این طرح تا پایان سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد.

مدیر عامل فولاد آلیاژی یزد از تلاش این مجموعه برای ایجاد یک واحد نیروگاهی به ضرفیت  ۳۳۰ مگاوات جهت تامین پایدار برق در آینده نزدیک خبر داد و گفت: مذاکرات ایجاد این نیروگاه با سازمان حفاظت از محیط زیست و انتخاب و عقد قرارداد با مشاور در حال انجام است و هم‌اکنون به دنبال اخذ مجوزهای زیست‌محیطی است و زمین ۱۰۰ هکتاری در مجاورت طرح یزد یک جهت آن هستیم و امیدواریم بتوانیم هرچه سریع‌تر عملیات اجرایی آن را آغاز کنیم.

وی در مورد مهمترین ضعف‌ها و چالش‌های سیاست‌گذاری‌ها و استراتژی‌های توسعه‌ای صنایع معدنی و فلزی کشور نیز اظهار کرد: سیاستگذاری های کلان کشوری مناسب، جامع و کامل هستند ولی فراز و نشیب ها و عدم ثبات آنها برای صنایع چالش برانگیز است.

وی همچنین کمبود منابع آبی، وجود موانع جلب سرمایه‌های داخلی و خارجی ،بی توجهی به به اکتشاف معادن جدید برای تامین مواد اولیه و خوراک صنایع فولادی و وجود موانع توسعۀ روابط صادراتی با کشورهایی که مقصد صادرات را از دیگر این چالشها برشمرد.

کمال زاده در پایان نیز به اقدامات انجام شده در راستای مسئولیت اجتماعی این واحد اشاره و تصریح کرد: تامین کپسول‌های اکسیژن و کمک های نقدی به بیمارستان حضرت زینب اشکذر، کمک به بیماران خاص، تهیه بسته و سبدهای معیشتی برای افراد کم‌ بضاعت، کمک به موسسات خیریه و مردم‌نهاد و نیز ستاد دیه استان، کمک به تکمیل و سامان‌دهی ایستگاه راه‌آهن اشکذر و اهدای ۱۴ هزار اصله نهال به منابع طبیعی این شهرستان، تهیه جهیزیه برای زوج‌های جوان و همچنین حمایت از تیم‌های ورزشی استان و کمک به ترویج ورزش‌های همگانی از جمله اقدامات صورت گرفته در این راستا بوده است.

به گفته «حسین یارحسینی» رییس واحد محیط زیست این شرکت در جریان این بازدید رسانه‌ای، حدود ۸ درصد سرمایه گذاری این شرکت نیز در حوزه کنترل آلاینده ها بوده و حتی طرحی تجهیزات برای منطقه کم آبی مانند یزد صورت گرفته است.

وی هزینه های تجهیزاتی و تاسیساتی محیط زیستی این طرح را ۳۳ میلیون دلار و ۸ میلیون یورو ذکر کرد و گفت: سالانه ۸۰ میلیارد تومان هزینه راهبردی تجهیزات زیست محیطی این واحد فولادی است.

یارحسینی با اشاره به شش مرتبه کسب رتبه صنعت سبز، خاطرنشان کرد: تقریبا از ابتدای سال ۱۳۹۴ موظف به نصب سنسورهای آنلاین در دهانه دودکش های واحد هستیم به طوری که اطلاعات به صورت شبانه روزی از سوی محیط زیست پایش و رصد می شود.

وی با بیان که ۱۰ درصد از وسعت واحدها باید به فضای سبز اختصاص یابد، گفت: علاوه بر محدوده بیرونی واحد، حدود ۶۰ درصد وسعت این مجموعه به فضای سبز اختصاص دارد.

یارحسینی در پایان عنوان کرد: سیستم ابی این واحد بسته است و از پساب بهداشتی جهت ابیاری فضای سبز براساس اعلام سنسورهای نصب شده در خاک گیاهان استفاده می شود.

گفتنی است؛ اهالی رسانه و خبرنگاران در جریان این تور صنعتی از کارخانجات فولادسازی، نورد سنگین و نورد سبک این مجتمع فولادی بازدید کردند.

سید محمد جواد عرفانفر

 

افتتاح طرح توسعه ۷۰۰ هزارتنی فولاد آلیاژی یزد تا شهریور/پایش برخط آلایندگی‌های زیست محیطی واحد ، محمد کمال زاده مدیر عامل شرکت فولاد آلیاژی ایران ، حسین یارحسینی رییس واحد محیط زیست


ایسنا / یزد
https://www.asianews.ir/u/b4t
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید