صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۱۳ اَمرداد ۱۴۰۲ / ۱۱:۵۹
کد خبر: 15880
گزارشگر: 213
۴۰۳
۰
۰
۱
خبر مهم معاون بانک مرکزی

تغییرات در دسته چک ها از شهریور+جزئیات

تغییرات در دسته چک ها از شهریور+جزئیات
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اعلام کرد: سامانه استعلام چک های درراه، اوایل شهریور راه اندازی شود و تغییراتی در این باره رخ خواهد داد.

به گزارش آسیانیوز معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اعلام کرد: سامانه استعلام چک‌های درراه، اوایل شهریور راه اندازی شود.

به گزارش خبرآنلاین، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اعلام کرد: سامانه استعلام چکهای درراه، اوایل شهریور راه اندازی شود. این سومین باری است که بانک مرکزی وعده راه اندازی این سامانه را می‌دهد. چک‌های درراه چک‌هایی است که صادر شده؛ اما هنوز موعد وصولشان نرسیده است.

این درحالی است که طبق اعلام بانک مرکزی، چک‌ های قدیمی تا پایان شهریور ماه امسال با چک‌ های جدید جایگزین می‌ شوند.

به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی ، براساس آمار چک‌های مبادله‌ای طی فروردین ماه 1402 در سامانه چکاوک بیش از 6 میلیون و 400 هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر 3283 هزار میلیارد ریال مبادله شد که از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله‌شده در این ماه به ترتیب 93 درصد و 90.5 درصد وصول شده است.

------------------

بیشتر بخوانید

اعلام جزییات قانون جدید چک و چگونگی ثبت و انتقال آن در سامانه صیاد/توزیع دسته چک ها از امروز

-----------------------------------

درصد تعداد و مبلغ چک‌های وصول‌شده در ماه قبل از آن (اسفند ماه سال 1401) به ترتیب معادل 93 درصد و 91.3 درصد بوده است. همچنین این نسبت در ماه مشابه سال قبل به ترتیب برابر 90.9 درصد و 88.8 درصد بوده است.

براساس این گزارش پس از گذشت بیش از دو سال از اجرایی شدن قانون جدید چک و اقبال عمومی مردم به این چک‌ها، روند جایگزین شدن چک‌های قدیمی با جدید به سرعت طی شده و در حال حاضر بیش از 85 درصد چک های وصول شده در سامانه چکاوک از چک‌های جدید بوده است. همچنین میزان برگشت چک‌های جدید، به صورت قابل توجهی کمتر از چک‌های قدیمی است.

بر همین اساس، چک‌های قدیمی (چک های بدون نیاز به ثبت و تایید در سامانه صیاد) تا پایان شهریور ماه سال جاری با چک‌های جدید جایگزین می‌شوند و پس از این تاریخ، چک‌های قدیمی فقط در بانک‌های صادرکننده دسته چک، قابلیت نقدشدن را خواهد داشت.

مشتریان شبکه بانکی نیز برای بهره‌مندی از مزایای چک‌های جدید می‌توانند طی ماه‌های آتی به شعب بانک‌های خود مراجعه کرده و دسته چک قدیمی خود را با دسته چک‌ جدید تعویض کنند./

پروانه توکلی
https://www.asianews.ir/u/b82
اخبار مرتبط
بانک مرکزی اعلام کرد چک‌های قدیمی چک های بدون نیاز به ثبت و تایید در سامانه صیاد تا پایان شهریور ماه امسال با چک‌های جدید جایگزین می‌شوند.
بیش از دو سال است از اجرایی شدن قانون جدید چک می‌گذرد و بر این اساس چک‌های جدیدی در اختیار مشتریان بانکی قرار گرفت که صادرکنندگان همزمان با صدور آن در قالب نسخه فیزیکی باید اطلاعات آن را در سامانه صیاد ثبت می‌کردند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید