صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۰:۲۳
کد خبر: 16376
گزارشگر: 464
۳۸۵
۰
۰
۱
ایجاد اوپک

۱۰ سپتامبر؛ روزی که بازار جهانی نفت را تکان داد!

۱۰ سپتامبر؛ روزی که بازار جهانی نفت را تکان داد!
​۱۰سپتامبر ۱۹۶۰ روزی بود که بازار جهانی نفت را از انحصار و سلطه کارتل‌های بزرگ نفتی بیرون آورد.

آسیانیوز - در این روز با حضور نمایندگان کشور‌های صادرکننده نفت از جمله ایران، عراق، کویت، عربستان و ونزوئلا یک نشست چهار روزه در بغداد برگزار شد تا راهی برای جلوگیری از کاهش قیمت نفت یافته شود. در پایان همین اجلاس تصمیم به ایجاد سازمان کشور‌های صادر کننده نفت (اوپک) گرفته شد تا از منافع تولیدکنندگان محافظت شود. در این اجلاس جمشید آموزگار به‌عنوان نماینده ایران حضور یافت.

در دهه‏‌های میانی قرن بیستم برخلاف معمولِ معاملات تجاری که قیمت کالا را فروشنده یا تولیدکننده تعیین می‏کند، این کارتل‏ها و شرکت‏های نفتی بودند که قیمت نفت را در بازارهای جهانی معین می‏کردند و بر این مبنا، سهم ناچیزی به صاحبان اصلی نفت پرداخت می‏شد. در این میان، شرکت‏های نفتی بر اساس منافع خود حتی مبلغ کمتری از قیمت اعلام‌شده را به صاحبان اصلی پرداخت می‏کردند که این امر باعث ضرر کشورهای صادر کننده نفت می‌شد.

چگونگی ایجاد سازمان کشور‌های صادر کننده نفت (اوپک)

چنین رویکردهایی حتی اگر در مدت‌زمانی امکان ادامه داشت، اما با رشد اقتصادی کشورهایی که صاحب منابع نفت بودند و همچنین تضعیف استعمار، ادامه این روند ممکن نبود. از این رو در دهم سپتامبر۱۹۶۰، یک ماه پس از آخرین کاهش یک‌جانبه قیمت نفت، توسط کارتل‏های عظیم نفتیِ وابسته به غرب، نمایندگان پنج کشور صادرکننده نفت شامل ایران، عراق، عربستان، کویت و ونزوئلا در بغداد گرد هم آمدند و برای حفظ منافع خود در برابر اقدامات خودسرانه کارتل‏های نفتی، سازمانی با نام سازمان کشورهای صادرکننده نفت موسوم به اوپک را به وجود آوردند.

هماهنگی و یکنواخت ساختن سیاست کشورهای عضو و تعیین بهترین روش به‌منظور حفظ منافع کشورهای مزبور، تثبیت قیمت‏های نفت خام در بازارهای جهانی و جلوگیری از نوسانات غیرمعقول و زیان‏آور قیمت‏ها و اداره سازمان بر اساس تساوی کشورهای عضو از جمله اهداف تشکیل این سازمان بود. با این‌همه با تشکیل دومین کنفرانس اوپک در کاراکاس پایتخت ونزوئلا در نیمه ژانویه ۱۹۶۱میلادی بود که اوپک رسماً آغاز به‌کار کرد.

https://www.asianews.ir/u/c86
اخبار مرتبط
موج مهاجرت متخصصان حوزه نفت و گاز ایران فزونی گرفته و مشکلاتی که در حوزه‌های مختلف مبتلابه آنهاست سبب شده، عطای ماندن را به لقای رفتن ببخشند.
تصمیمات ماه های اخیر سازمان کشورهای صادر کننده نفت؛ اوپک باعث شده تا شاهد بحران تصمیمگیری در این نهاد اقتصادی قدرتمند در حوزه اقتصاد جهانی باشیم.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید