صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۲۱ مهر ۱۴۰۲ / ۱۹:۱۶
کد خبر: 17017
گزارشگر: 464
۵۲۱
۰
۰
۱
جزئیات جدید از سرنگونی دولت مصدق؛

اذعان CIA به اقدامات غیردموکراتیک ایالات متحده در ۲۸ مرداد

اذعان CIA به اقدامات غیردموکراتیک ایالات متحده در ۲۸ مرداد
آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا (CIA)برای نخستین‌بار اعلام کرد که حمایتش از کودتا علیه دولت دکتر محمد مصدق، نخست‌وزیر ایران، در مرداد ۱۳۳۲«دمکراتیک» نبوده است.

به گزارش آسیانیوز؛ سازمان سیا این مطلب را در تازه‌ترین قسمت از پادکست رسمی خود آورده است که در آن به عملیات فراری دادن شش دیپلمات آمریکایی از ایران پس از اشغال سفارت ایالات متحده در تهران نیز اشاره شده است.

در بخش دیگری از این پادکست، رویدادهای سال ۱۳۳۲ شمسی مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد و سیا ( (CIA)برای نخستین‌بار جزئیات جدیدی را در مورد یکی از مشهورترین عملیات سیا در تاریخ فاش می‌کند.

این در حالی‌ست که برخی مقامات آمریکایی در گذشته اظهارات مشابهی را مطرح کرده بودند، اما اذعان سیا در پادکستی که به تاریخچه این آژانس اختصاص دارد از آن‌جا مهم است که بخش اعظمی از جزئیات رسمی وقایع مرداد ۱۳۳۲ در ایران همچنان پس از ۷۰ سال دارای طبقه‌بندی محرمانه بوده و فاش نشده است.

علاوه بر اسنادی که تاکنون منتشر شده و بر نقش‌آفرینی آمریکا در کنار بریتانیا در کودتای ۲۸ مرداد صحه می‌گذارد، مادلین آلبرایت برای نخستین‌بار در سال ۱۳۷۹ شمسی در قامت یک مقام رسمی ایالات متحده، از نقش دولت آیزنهاور در رویدادهای سال ۱۳۳۲ و سرنگونی دولت ملی مصدق سخن گفت.

https://www.asianews.ir/u/d6f
اخبار مرتبط
کتاب «صد خاطره و نکته از دکتر مصدق» که به کوشش محسن نیکبخت به تازگی روانه بازار کتاب شده است، دربرگیرنده خاطرات و نکات تازه ای است از زبان بسیاری از شخصیت های تاریخ سیاسی و اجتماعی معاصر که درباره دوره‌های مختلف زندگی محمد مصدق گردآوری شده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید