صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۶ آبان ۱۴۰۲ / ۱۰:۵۸
کد خبر: 17428
گزارشگر: 464
۳۵۳
۰
۰
۷
یادداشت/صدیقه صادقی فیشانی

بازاریابی مد در متاورس

بازاریابی مد در متاورس
متاورس از دو واژه مِتا (Meta) به معنی برتر و وِرس (Verse) که از کلمه Universe گرفته شده، به معنی جهان ترکیب‌شده است متاورس نوعی شبکه مجازی به شکل سه بعدی است که در آن کاربران می‌توانند در هر کجای جهان با یکدیگر و یا سایر اجزای محیط اطراف خود به صورت مجازی و آنلاین ارتباط برقرار نمایند.

آسیانیوز- ممکن است از خود بپرسید که متاورس چگونه به بازاریابی مد مرتبط است. رونق متاورس برای کسب‌وکار شما چه معنایی دارد؟ پاسخ تا حد زیادی بستگی به نوع صنعت و کسب‌وکار شما دارد. تصور و پیاده‌سازی متاورس برای شما در هر صنعت و با هر محصولی که به دنبال ارتقای آن هستید، یک کار سخت، اما کاملا ارزشمند خواهد بود. بازاریابی در متاورس یکی از روش‌های نوین راه‌اندازی انواع حراج‌، افتتاح نمایشگاه‌های مختلف، میزبانی رویداد‌ها و به‌طور کلی ارائه گزینه‌های جذابِ منحصربه‌فردِ درآمدزایی، به صورت ارزی برای کاربران و آواتارهای آن‌هاست که علاقمندان بسیاری را جذب این محیط سه‌بُعدی کرده است.

صدیقه صادقی فیشانی
متاورس جذاب‌ترین محیط برای مدیران بازاریابی مد است تا با بررسی امکانات موجود در آن بتوانند چشم‌اندازهای مجازی شگفت‌انگیزی را برای کاربران و کسب‌وکارهای مختلف طراحی کنند. متاورس یک اکوسیتم جدیدِ تعامل و ایجاد تجربیات جذابِ خوشایند را با مشتریان، در دنیایی نوین پدید می‌آورد. بنابراین، بازاریابان مد و علاقه‌مندان فعالیت در آن ناگزیر از آشنایی با اصول و تکنیک‌های فروش در این فضا هستند. متاورس همچنین نحوه عملکرد و تعامل بین کسب‌وکارها را تغییر خواهد داد، به‌طوری‌که می‌توان از آن به‌عنوان یک نوآوری مخرب یاد کرد. زیرا باعث تغییرات عمیق و ایجاد فرصت جریان‌های درآمدی نوین در بازارهای جهانی نوظهور خواهد شد. مونیکا هو، مدیر ارشد بازاریابی SOCI، برندها را تشویق به ورود به متاورس می‌کند، چرا که هم‌اکنون این محیط در حالِ گسترش، تقریبا کم ریسک است. متاورس می‌تواند محیط خوبی برای بازاریابان مد و برند باشد.

مزیت‌های بازاریابی مد در متاورس:

1- مسیرهای درآمدزایی و سوددهی جدید

ایجاد فرصت‌هایی برای تبلیغات دارایی‌های دیجیتال و فروش محصولات و خدمات مجازی در متاورس راهی نوین برای کسب درآمد و افزایش سودآوری برای کسب‌وکارها است.

2- تجربه خوشایند برند

محیط متاورس این امکان را برای برندها به‌وجود آورده که توانایی تعامل و ارائه محصولات خود را به کاربر برای ایجاد یک تجربه خوشایند داشته باشند.

3- هدف‌گذاری کاملا شخصی‌شده

امکان جمع‌آوری داده‌های دقیق در مورد رفتارهای کاربران و ترجیحات آن‌ها در فضای متاورس با یک برند مشخص، هدف‌گذاری دقیق‌تر برای بازاریابان مد را امکان‌پذیرتر می‌کند.

4- کمپین‌های مشارکتی

برندهای مختلف در فضای متاورس توانایی و قابلیت ایجاد و ارائه همکاری‌های منحصربه‌فرد و جذاب بازاریابی را برای کاربران دارند.

5- دسترسی یکپارچه

برندها در محیط متاورس، توانایی تعامل با مخاطبان و مشتریان به‌گونه‌ای جدید در هر نقطه‌ای از جهان که باشند، بدون محدودیت فیزیکی برای شرکت در رویدادها را به‌صورت مجازی دارند.

6- رویدادهای واقعیت مجازی

با پیشرفت تکنولوژی الگوهای رفتاری نیز تغییر کرده و پیچیده‌تر می‌شود، لذا بازاریابان مد نیز به ناچار باید به دنبال کشف و ایجاد مسیرهای جدید بازاریابی باشند. متاورس می‌تواند در یک محیط سه‌بعدی مجازی، رویدادهای جذاب و خاطره‌انگیزی را برای مشتریان و کاربران خود ایجاد کرده تا تعاملات منحصربه‌فردی را تجربه کنند.

چالش‌های بازاریابی مد در متاورس

با پیشرفت تکنولوژی و ظهور بازارهای واقعیت مجازی، بازاریابان مد پتانسیل قابل‌توجهی را از جانب مشتریان و کاربران، در پیش خواهند داشت که درعین اینکه فرصت است، تهدیداتی را هم برای کسب‌وکارهای کنونی به همراه خواهد داشت. از چالش‌های اصلی محیط متاورس؛ محدودیت پذیرش، عدم وجود معیارهای استاندارد و امنیت حریم خصوصی را می‌توان نام برد.

در دهکده جهانی، شتاب تغییر و تحولات تکنولوژی با چنان سرعتی رو به افزایش است، که متخصصان فناوری‌های نوظهور در هر لحظه محصولات و خدمات جدیدی را به جهان معرفی و ارائه می‌کنند. هوش مصنوعی با سرعت زیادی درحال پیمودن دوره تکامل خود در بسیاری از حوزه‌ها می‌باشد، لذا کشورها و صنایعی که زیرساخت‌های لازم آن را فراهم نکنند، با مشکلات بسیار جدی مواجه خواهند شد. صنایع ما هنوز در ابتدای دوره مدرن هستند، در حالی که جهان به سرعت برای ورود به دوره پسامدرن برنامه‌ریزی می‌کند. متاورس، هوش مصنوعی و فناوری‌های نوظهور برای برندها جذابیت ویژه‌ای ایجاد کرده و بازاریابی مد را متحول می‌کنند. این پدیده‌ها می‌توانند به شناخت سلیقه مشتریان و کاربران و همچنین انتظاری که از محصولات و خدمات دارند، کمک بسیاری کنند.

هر روز فناوری‌های نوین در جهان پدیدار و بر زندگی عادی مصرف‌کنندگان تاثیر می‌گذارند، به همین دلیل بازاریابان مد و متخصصان بازاریابی نوین لازم است با بررسی چالش‌ها و تهدیدهای احتمالی و همچنین مزیت‌ها و فرصت‌های آن به دنبال ارائه چشم‌انداز تخصصی، علمی و به خصوص اقتصادی برای آن‌ها باشند. با افزایش آگاهی کاربران و مشتریان از فناوری‌های نوین و استفاده آسان از آن‌ها شاهد افزایش بازاریابی در متاورس، علیرغم نداشتن هیچ تضمینی برای موفقیت مالی و برگشت سرمایه و شاخص‌های کلیدی عملکردِ (KPI ) مطمئن هستیم. شرکت‌های کوچک و بزرگی علاقه‌مند به برقراری رابطه طولانی‌مدت با ‌جوان و نوجوان نسل هزاره سوم هستند، لذا نباید به بازاریابی در متاورس به‌عنوان یک فرضیه تخیلی فکر کنند.

 

بیشتر بخوانید

بازاریابان مد؛ «بازی‌سازان» برندها


تغییر برند شرکت بزرگ فیسبوک و سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری در متاورس در کنار سایر شاخص‌های بزرگ نشان‌دهنده تیزبینی ذهن‌های قدرتمند بازاریابان مد نوین، برای ورود به مسیر تکامل اینترنت و هوش مصنوعی است؛ به همین دلیل، مدیران ارشد اجرایی و کارآفرینان باید امکانات بازاریابی گسترده و تقریبا نامحدود متاورس را بسیار جدی بگیرند. مهم‌ترین چالش تصورات غلط و رایج از اکوسیستم جهانی مجازی و فراگیر متاورس، به‌عنوان یک مکان واحد است. در حالیکه متاورس، یک «اکوسیستم مکانی» را برای کاربران پدید می‌آورد تا با شرکت در رویدادهای مجازی، شرکت در جلسات معاملاتی مجازی و تعامل با افراد دیگر از نقاط مختلف جهان تجربه هیجان‌انگیز و خوشایند و ملموسی را تجربه کنند. بنابراین، بازاریابان مد با مطالعه پلتفرم‌ها قبل از تصمیم‌گیری در مورد هدف قرار دادن قسمت مورد نیاز فضای متاورس، لازم است به تحلیل و بررسی اطلاعات به دست آمده مربوط به جمعیت، هزینه‌ زمین‌ های مجازی، فرصت‌های رشد کسب‌وکارها، کاربران و مشتریان، بپردازند.

پیچیده‌ترین و مهم‌ترین چالشی که شرکت‌های تبلیغاتی در حال حاضر در تعامل با متاورس با آن مواجه هستند، منطق و ابزارهای بازاریابی در دیسنترالند و سندباکس و تفاوت چشمگیرشان با دنیای فیزیکی است، زیرا بخش کمی از کار در ویترین‌های تک‌‌بعدی و بخش بیشتر معطوف به ایجاد تعامل و تجربیات سه‌بعدی است. دیسنترالند یک پلتفرم مخصوص بزرگسالان علاقه‌مند به رویدادهای منحصربه‌فرد، مانند هفته مد در متاورس است. برند ساتبی در ابتدای سال ۲۰۲۲ اولین برندی بود که اقدام به برگذاری حراج در دیسنترالند کرد. در مثالی دیگر حضور برند لوکس گوچی در متاورس است که در یک رویداد دو هفته‌ای با نام « باغ گوچی» در Roblox برگذار شد و علیرغم نداشتن ماجراجویی خیره‌کننده یا گرافیک درخشان، نمونه‌ نسبتا چشمگیری است از این‌که چگونه شرکت‌ها می‌توانند کاربران متاورس را درگیر رویدادهای بسیار پویاتر از تکنیک‌های بازاریابی سنتی کنند.

محیط متاورس فراتر از تماشای یک ویدئو است، زیرا کاربران و مخاطبان می‌توانند با سایر حواس خود نیز با محصولات درگیر شده و تجربه‌ای نزدیک به واقعیت ملموس را داشته باشند. با گذشت زمان و افزایش ایجاد تمایز بین پلتفرم‌ها، انتخاب نقاط بازاریابی مناسب ضروری‌ترین اقدام بازاریابان مد برای شرکت‌ها خواهد بود. بازاریابان مد با استفاده از قدرت فضای واقعیت مجازی متاورس در ایجاد تجربیات خوشایند و الهام‌بخش می‌توانند تعاملات قویتری را برای صاحبان کسب‌وکار و بازاریابان با مشتریان و کاربران، ایجاد کنند. این فضا همچنین می‌تواند ابزاری برای گردهمایی سازمانی بین مدیران با کارکنان‌ خود و یا با مدیران سایر سازمان‌ها باشد که سبب گردشِ کارِ راحت‌تری خواهد شد.

صدیقه صادقی فیشانی
https://www.asianews.ir/u/di7
اخبار مرتبط
امروزه لباس یکی از اجزای بسیار مهم زندگی روزمره به‌ویژه در جلسات رسمی، اداری، مهمانی‌های ویژه و... است، لذا باعث می‌شود مد بخشی از زندگی روزمره شما باشد. بازاریابی مد در صنعت امری کلیدی است، زیرا دیدگاه طراح را جلوه‌گر می‌کند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید