صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۸ آبان ۱۴۰۲ / ۱۲:۰۰
کد خبر: 17710
گزارشگر: 464
۲۴۵
۰
۰
۱
کارشناسان اقتصادی توضیح دادند؛

وام مسکن در چه صورتی، می‌تواند به بهره‌وری برسد؟

وام مسکن در چه صورتی، می‌تواند به بهره‌وری برسد؟
کارشناسان اقتصادی معتقدند افزایش میزان وام مسکن فی‌نفسه سیاست مناسبی برای پوشش بخش‌های بزرگتری از هزینه خرید خانه است اما در حال حاضر این وام غیربهره‌ور است. اما راهکار این معضل چیست؟

به گزارش آسیانیوز؛ طی ماه‌های اخیر، دولت میزان تسهیلات خرید مسکن را افزایش داده و آن را برای خانوارهای دارای فرزند به سقف دو میلیارد تومان رسانده است. با این حال اما محاسبات نشان می‌دهد که میزان اقساط این تسهیلات به حدود ۳۵ میلیون تومان می‌رسد که بازپرداخت آن برای قشر بزرگی از متقاضیان مسکن غیرممکن است. بر همین اساس وام مسکن اکنون کارایی لازم را ندارد، اما در چه صورتی، این تسهیلات می‌تواند به بهره‌وری برسد؟


چندی پیش محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در انتقاد از سیاست‌های پرداخت وام خرید مسکن گفته بود: طبق پیگیری‌های ما، بانک‌ها به هر کسی که برای دریافت تسهیلات مسکن مراجعه می‌کند، وام مسکن پرداخت می کنند؛ منتها مردم دیگر بیش از این توان گرفتن وام و پرداخت اقساط را ندارند و به همین دلیل به بانک‌ها مراجعه نمی کنند.

این انتقادی بود که پیشتر، منتقدان نیز بر آن تاکید کرده و افزایش میزان وام را در حالی که مردم توانی برای بازپرداخت اقساط آن ندارند، راهکار خانه دار شدن مردم ندانسته بودند. با این حال دولت در مراحل بعدی هم وام مسکن را افزایش داد تا به سقف دو میلیارد تومان رسید. وامی که هر قسط آن حدودا ۳۵ میلیون تومان است!

مزایا و معایب کاهش سود وام بانکی

حالا معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است که سقف تسهیلات مسکن روستایی با نرخ ۵ درصد از ۲۰۰ میلیون به ۳۵۰ میلیون رسیده و اگر همین مدل را با همین مفهوم به سمت مسکن شهری ببریم، تسهیلات مسکن شهری ارزان‌تر می‌شود.

کارشناسان اقتصادی معتقدند افزایش میزان وام مسکن فی‌نفسه سیاست مناسبی برای پوشش بخش‌های بزرگتری از هزینه خرید خانه است اما در حال حاضر این وام غیربهره‌ور است. اما راهکار این معضل چیست؟

گفته می‌شود بهره‌ور کردن وام مسکن تنها در گرو حل ریشه‌ای مشکل اقتصاد است. برای عبور از این مشکل، لازم است درآمد مردم افزایش یابد که آن هم نیازمند اصلاحات اقتصادی و برداشتن گام‌هایی در جهت رفع تحریم‌هاست.

کارشناسان اقتصادی می‌گویند، کاهش سود وام اگرچه ممکن است میزان اقساط وام را کاهش دهد تا برخی از متقاضیان بتوانند از مزایای آن بهره‌مند شوند اما این سیاست اندکی عوام‌فریبانه است و در نهایت منجر به ناترازی بانک‌ها و فشار بر بانک مرکزی خواهد شد که شتاب خلق نقدینگی و رشد تورم را در پی دارد.

تجارت‌نیوز
https://www.asianews.ir/u/dq6
اخبار مرتبط
وام مسکن ۴۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی تصویب شد.
آخرین وضعیت تسهیلات وام مسکن برای مجردها و متاهل های تهرانی و شهرستانی اعلام شد.
در حالی که در دولت ابراهیم رئیسی وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال اعلام شده، به تازگی خبری مبنی بر مسکن رایگان برای برخی اقشار، از مسوولان شنیده شده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید