صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۴ آذر ۱۴۰۲ / ۲۱:۴۳
کد خبر: 17864
گزارشگر: 464
۶۹۹
۰
۰
۱
یاداشت| دکتر شاهین غازی بیات

ارزش پیشنهادی کالا یا خدمت

ارزش پیشنهادی کالا یا خدمت
در این مقاله به‌طور کلی هر نوع محصول، کالا یا خدمت را ارزش پیشنهادی می‌نامیم ارزش پیشنهادی همان چیزی است که مخاطبین کسب‌وکار شما حاضر هستند برای به‌دست آوردن آن هزینه پرداخت کنند، زمان با ارزش خود را صرف رسیدن به آن کنند، منافع خود را داشتن آن می‌دانند و از همه مهم‌تر شما را به دیگر عرضه‌کنندگان همین نوع کالا یا خدمت ترجیح داده‌اند.

آسیانیوز - برای رسیدن به نقطه هدف و داشتن بهترین ارزش پیشنهادی برای گروه مشتریان‌مان بهتر است چند مورد را در آن لحاظ قرار دهیم. اگر مقاله پیشین را مطالعه کرده باشید، باید بدانید که بهترین روش برای داشتن یک گروه مشتریان وفادار، گروه‌بندی مشتریان از طرق مختلف است. همین‌طور است عرضه یک ارزش پیشنهادی هدفمند برای رونق بیشتر کسب‌وکارتان.

دکتر شاهین غازی بیات

با توجه به شرایط نامناسب اقتصادی، یکی از روش‌های افزایش نفوذ در بازار کاهش هزینه است. هرگاه مشتریان شما با خرید کالا یا خدمتی که شما آن را عرضه می‌نمایید بتوانند در هزینه‌های خود صرفه‌جویی نمایند، بی‌شک ارزش پیشنهادی شما یکی از انتخاب‌های آنان می‌باشد.

یکی دیگر از شرایطی که می‌تواند برای مشتریان جذاب باشد کاهش ریسک هست. مخاطبین شما برایشان اهمیت دارد که وسیله‌ای را که خریداری می‌کنند، ریسک خراب شدنش پایین باشد و از کیفیت آن مطمئن باشد. اگر محصول شما باعث بهبود عملکرد یک جریان شود یا خود محصول بهبود عملکرد و قابلیت داشته باشد نیز نسبت به رقبا ارزش پیشنهادی شما مقبول‌تر واقع خواهد شد.

حال اگر در حوزه فناوری فعالیت می‌کنید و ارزش پیشنهادی شما دارای نوآوری و تازگی است، می‌توانید امیدوار باشید که بتوانید جای خود را در بین گروه هدف‌تان باز کنید. مخصوصاً اگر محصول مشابه پیش از این وجود نداشته باشد. ولی در این شرایط شما باید استراتژی‌های ورود به بازار خود را درست انتخاب کنید و بهتر است با مدل استارتاپی شروع به توسعه محصول کنید و با انتخاب یک گروه کوچک شرایط را سنجیده و بازار خود را به مرور توسعه دهید.

سفارشی‌سازی ارزش پیشنهادی جزو مواردی است که همیشه به شرکت‌هایی که با آن‌ها همکاری داشته‌ام، پیشنهاد داده‌ام. انسان‌ها به صورت فطری علاقمند هستند که چیزی را که به‌دست می‌آوردند منحصر به فرد بوده و یا تعداد کمتری از افراد اجتماع به آن دسترسی داشته باشند. سازگار نمودن محصول یا خدمت با نیاز مخاطب می‌تواند شما را در سبد خانوار گروه هدف‌تان قرار دهد.

انسان به‌طور ذاتی موجودی است که زیبایی‌پسند است و علاقمند به جذب محصول یا خدمت متفاوت، از این رو طراحی‌های منحصر به فرد می‌تواند تأثیر به‌‎سزایی در انتخاب مشتریان شما داشته باشد. طراحی محصول یکی از مهمترین عناصری است که ذهن مخاطب را درگیر می‌کند.

همیشه سعی کنید برای هر نوع کالا یا خدمتی که عرضه می‌کنید برندسازی کنید. هنگام برندسازی شما به مشتری جدایی از ارزش پیشنهادی خود به وی مقام و منزلت و هویت مورد نظرتان را انتقال می‌دهید و فرد کالای شما را نمی‌خرد، آن حس مثبت و هویتی را که به واسطه در اختیار داشتن کالا یا خدمت شما به‌دست می‌آورد، می‌خرد.

به یاد داشته باشید، هر چقدر ارزش پیشنهادی شما جذاب باشد، ولی قابلیت دسترسی نداشته باشد برای مشتری هیچ ارزشی ندارد. وقتی شما کالایی را عرضه می‌نمایید که من مشتری برای به‌دست آوردن آن باید دشواری‌های زیادی را متحمل شوم، معمولاً از خیر آن می‌گذرم و آن را تهیه نمی‌کنم. فقط در شرایطی که نیاز مبرم وجود داشته باشد و انحصار آن محصول دست شما باشد ممکن است مردم تن به هر دشواری بدهند تا کالا یا خدمت شما را داشته باشند. در غیر این صورت بی‌شک فروش به مشکل برخورد می‌کند.

یک نکته مهم که همیشه تولیدکنندگان و بازرگانان روی آن تمرکز کافی ندارند، مدل قیمت‌گذاری است. قیمت شاید مهم‌ترین رکن در انتخاب باشد، ذهن مشتری می‌سنجد که آیا این کالا یا خدمتی که دارم تهیه می‌کنم تناسبی بین ارزش آن و قیمتی که روی آن گذاشته شده است دارد یا خیر؟ خیلی از تولیدکنندگان به اشتباه فکر می‌کنند که در صورتی که ارزش پیشنهادی آن‌ها از قیمت کمتری برخوردار باشد، فروششان باید بالا برود. در صورتی‌که معمولاً و همه جا این موضوع صادق نیست. در صورتی‌که کالایی که مشتری قصد خرید آن را دارد با قیمتی نامتعارف پایین عرضه گردد، اولین نکته‌ای که به ذهن وی خطور می‌کند، این است که این کالا یا بی‌کیفیت است یا تقلبی است. پس همیشه باید یک قاعده و قانونی بین ارزش واقعی یک کالا و قیمت آن وجود داشته باشد.

یادمان باشد یکی از روش‌های تاثیرگذار در ذهن مخاطب سهولت بهره‌برداری و سادگی و راحتی در قابلیت استفاده از آن کالا یا خدمت است. اگر من کالایی را تهیه کنم که کاربری آن بسیار دشوار باشد، جدا از علاقه به داشتن آن محصول و همچنین در دسترس بودن پول آن، فاکتور دیگری هم اضافه خواهد شد و آن زمانی است که باید صرف یادگیری بهره‌برداری گذاشته شود. همین امر ممکن است فرد را پشیمان کند، پس باید این فاکتور را نیز هنگام تولید یا عرضه ارزش پیشنهادی خود در نظر داشته باشیم.

موارد یادشده تنها بخشی از فاکتورهای بااهمیت در طراحی ارزش پیشنهادی است و برای ورود به بازار باید بسیار هوشمندانه قدم بردارید تا بیشترین ارزش افزوده برایتان ایجاد شود و گروه هدف شما رغبت به تهیه محصولتان را داشته باشند.

اگر در حوزه‌های مالی و بانکی برای شرکت صنعتی یا بازرگانی خود نیاز به مشورت با کارشناسان خبره دارید، می‌توانید از طریق شماره تلفن 09194470565 با دفتر روزنامه در ارتباط باشید تا فرصت بهره‌مندی از مشاوره متخصصان این حوزه را داشته باشید.

دکتر شاهین غازی بیات
https://www.asianews.ir/u/dvh
اخبار مرتبط
بی‌شک مشتریان یکی از مهمترین اجزای جداناشدنی کسب‌وکار ما محسوب می‌گردند و از آن‌ها به‌عنوان قلب تپنده یک کسب‌و‌کار یاد می‌شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید