صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۶ آذر ۱۴۰۲ / ۱۱:۰۵
کد خبر: 17897
گزارشگر: 464
۳۸۹
۱
۰
۳
یادداشت| دکتر مهدی کریمی تفرشی

هدر رفت روزانه غذا

هدر رفت روزانه غذا
برآوردهای فائو نشان می‌دهد هر روز به‌ازای هر نفر، ۱۳۴ کیلوکالری غذا در ایران به هدر می‌رود، یعنی سرانه هدررفت روزانه غذا در ایران ۱۳۴ کیلوکالری است سهم ایران از کل غذایی که هر سال در جهان به هدر می‌رود ۲.۷ درصد اعلام شده است.

آسیانیوز - بر اساس آمارهای غیررسمی ۳۵ درصد محصولات کشاورزی تولیدی در ایران به هدر می‌رود. بر این اساس از ۱۰۰ میلیون تن محصول کشاورزی تولیدی در کشور، ۳۵ میلیون تن در سال دور ریخته می‌شود. این رقم معادل غذای۱۵ میلیون نفر است. در این زمینه می‌توان به ۳۰ درصد ضایعات در نان، ۲۵ تا ۳۰ درصد ضایعات در میوه‌ها و سبزیجات، ۱۰ درصد ضایعات در برنج، ۲۵ درصد ضایعات در خرما و غیره اشاره کرد.

چرخه غیرعلمی تولید محصولات کشاورزی، توزیع و حمل‌ونقل سنتی و غیراصولی و همچنین قیمت‌های غیرواقعی مواد غذایی، فرهنگ نامناسب و الگوی غلط خرید و مصرف مواد غذایی و ضعف صنایع تبدیلی از عواملی هستند که در رقم زدن این هدررفت نقش اساسی ایفا می‌کنند.

به منظور کاهش هدررفت مواد غذایی در کشورها تقویت زنجیره عرضه از طریق حمایت‌های مستقیم از کشاورزان و سرمایه‌گذاری در بخش‌های زیر‌ساختی، حمل‌ونقل و توسعه صنعت تولید مواد غذایی و بسته‌بندی می‌تواند کمک زیادی کند.

دقت به تاریخ تولید و انقضای مواد غذایی در هنگام خرید، بسته‌بندی مناسب موادغذایی، اهمیت به دمای نگهداری مواد غذایی و اصلاح الگوی خرید و مصرف محصولات غذایی می‌تواند در کاهش ضایعات و هددرفت مواد غذایی موثر باشد. ساماندهی، تجهیز، نوسازی و اصلاح ساختار مکانیزاسیون کشاورزی و در کنار آن بهینه‌سازی مصرف غذا باید در دستور کار قرار بگیرد.

دکتر مهدی کریمی تفرشی
https://www.asianews.ir/u/dwd
اخبار مرتبط
یک‌سوم از کل مواد غذایی تولید شده در دنیا در سیستم‌های مصرف و تولید و توزیع غذا از بین می‌رود و هزینه زیادی را بر اقتصاد دنیا تحمیل می‌کند. برآوردهای فائو نشان می‌دهد سالانه ۱.۳میلیارد تن غذا در جهان هدر می‌رود که ۳۵میلیون تن از این رقم معادل ۲.۷درصد در ایران دور ریخته می‌شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
احمد بیات
۱۴۰۲/۰۹/۰۶
0
0
1

سلام . موضوع مهم و قابل پردازش بیشتری است . من زاویه دیگری از این ایده رو مدت زیادی است که تجربه کردم . اغلب استخوان های باقیمانده از غذا به اندازه ای که به گلوی کلاغ ها صدمه نزنه ، مورد علاقه آنهاست . مدتهاست که استخوانهای مورد اشاره رو در بیرون پنجره قرار میدیم و در کسری از دقیقه ، کلاغ ها برمیدارند . مراقب باشین که استخوان های نوک تیز رو در معرض دید قرار ندین . برنج های باقیمانده از دیش غذا و خورده نان ها بسیار مورد علاقه پرندگان است . سایر مواد غذایی که اغلب دور ریز تلقی میکنن ، مورد علاقه گربه ها هستند . اگر رعایت کنیم حیوانات محلی بدنبال غذا در سطل زباله پرسه نمیزنن و آلودگی تولید نمیشه . تجربه دیگه ای دارم ، موقع غذا خوردن تند تند غذا میخوردم و این عادت پر ضرری است . از وقتی که به هنگام غذا خوردن همزمان که لقمه جویده میشود ، برای پرنده ها نان خرد میکنم . دو نتیجه گرفتم ، هم ریتم غذا خوردن آهسته شده و هم اون چهل بار جویدن غذا رعایت میشه . شما هم لطفا تجربه بفرمایید ، حتما نتیجه میگیرین .


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید