صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۹ آذر ۱۴۰۲ / ۰۱:۳۹
کد خبر: 17971
گزارشگر: 464
۳۱۴
۰
۰
۲
گفت‌وگو با‌ وحید سلیمانی، مدیرعامل شرکت «شهربازی‌سازان پارس»

افتخارمان هدیه دادن خنده و شادی به مردم است

افتخارمان هدیه دادن خنده و شادی به مردم است
این هشتمین سال است که ما در نمایشگاه صنعت تفریحات، شهربازی و سرگرمی به‌عنوان تولیدکننده داخلی و تولیدکننده دستگاه‌‌های شهربازی سرپوشیده شرکت می‌‌کنیم.

به گزارش آسیانیوز؛ همایون فدایی ـ در دومین روز نمایشگاه صنعت تفریحات، شهربازی و سرگرمی در شهر آفتاب، فرصتی پیش آمد تا در غرفه «شهربازی‌سازان پارس» با وحید سلیمانی، مدیرعامل این شرکت به گفت‌وگو بنشینیم. گفت‌وشنیدی که در ادامه می‌خوانید:

شهربازی‌سازان پارس

* نمایشگاه امسال را چگونه ارزیابی می‌‌کنید، نقاط قوت و ضعفش را چه می‌دانید؟


این هشتمین سال است که ما در نمایشگاه صنعت تفریحات، شهربازی و سرگرمی به‌عنوان تولیدکننده داخلی و تولیدکننده دستگاه‌‌های شهربازی سرپوشیده شرکت می‌‌کنیم. به‌طور کلی، هم این دوره و هم دوره‌های پیشین برای ما خوب بود. ما دستگاه‌‌هایی که داریم کیفیّت بسیار خوبی دارند و کارهایی که انجام می‌‌دهیم، در بازار شناخته‌شده است. این نمایشگاه تنها نمایشگاهی است که بین مشتری و تولیدکننده در صنعت تفریحات ارتباط برقرار می‌کند، از این‌رو رویدادی مهم است و ما نتیجه مطلوب را از آن می‌‌گیریم و راضی هستیم.

* در این دوازده سال، نمایشگاه در همین مکان برگزار می‌‌شد؟


نه، در ابتدا در نمایشگاه بین‌المللی سئول بود و اگر اشتباه نکنم از سال۹۶تاکنون در شهر آفتاب برگزار می‌شود. به‌خاطر مسائل ترافیکی و همچنین دستگاه‌هایی که ابعاد بزرگی دارند، برگزاری نمایشگاه به شهر آفتاب انتقال یافت.

* به‌نظر شما، اگر نمایشگاه شهر آفتاب برگزار بشود بهتر است یا در سئول ؟

به‌نظر من سئول بهتر بود. برای این‌که سئول سابقه بیشتری دارد و بر اساس نظرسنجی‌ای که ما از مشتریان کرده‌ایم، اکثرا می‌‌گویند سئول به لحاظ دسترسی‌ خیلی بهتر است. به هر حال هر کس نظری دارد.

* از نقاط ضعف شهر آفتاب، به چه مواردی می‌توانید اشاره کنید؟

درباره نقاط ضعف شهر آفتاب می‌توانم به دور بودن از تهران اشاره کنم. اغلب مشتریانی که ما داریم اکثرا از شهرستان می‌‌آیند، یعنی دارای وسیله نقلیه نیستند. دسترسی با مترو هم کمی سخت است. سوای این مسئله خود سالن و امکانات واقعاً خوب است. سالن‌‌هایی با سقف خیلی بلند و امکانات فوق‌العاده.

* چقدر به اهدافی که با حضور در نمایشگاه در پی آن بودید، دست یافتید؟

حضور در نمایشگاه قطعا فقط به‌خاطر فروش مستقیم نیست. هدف مهم، جنبه اعتباری حضور در نمایشگاه و همچنین معرفی و عرضه محصولات است. در واقع شرکت‌‌هایی در نمایشگاه بین‌المللی شرکت می‌‌کنند که سابقه خوبی دارند. اگر بخواهم عامیانه بگویم، سرشان به تن‌شان می‌‌ارزد. شرکت‌‌های واسطه و دلال یا شرکت‌‌های خرد شرکت نمی‌کنند. از این جهت صرف حضور و شرکت در نمایشگاه، فرصتی برای معرفی کالاهای تولیدی است. تبادل نظر و دیدار و گفت‌وگو با سایر همکارانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند، از دیگر اهداف مهمی است که در این نمایشگاه‌ در پی آن بودیم. در واقع کم‌اهمیت‌ترین هدف برای ما، بحث فروش است.

* از راهی که تا امروز طی کردید، بگویید؟ چطور وارد این حرفه شدید؟

طبیعتا همه بچه‌‌ها در سنین پایین عاشق شهربازی رفتن هستند و شهربازی را خیلی دوست دارند. بچه که بودم، این علاقه به شهربازی در من بیش از حد بود. آن موقع شهربازی اوین بود و همیشه هر جوری که بود، خانواده‌ام را مجبور می‌‌کردم که به شهربازی برویم. الان با ۳۸ سال سن هنوز این علاقه در من هست، با این تفاوت که بازی‌‌های مختلف، مخصوصا بازی‌‌های کامپیوتری جایگزین علایق گذشته شده است. سنم که بالاتر رفت، باز هم این علاقه بیشتر شد، ولی متأسفانه این صنعت، صنعتی بود که خیلی سخت می‌‌شد در آن کار پیدا کرد. در ادامه مسیر زندگی، درگیر دانشگاه شدم و در رشته مهندسی برق تحصیل ‌‌کردم و نشد به‌صورت حرفه‌ای وارد صنعت تفریحات بشوم. آن موقع بیشتر تجهیزات، وارداتی بود و تولید داخل نبود.

در نهایت یکی از دوستان، من را به شرکتی در بابلسر (گروه صنعتی رضوی) معرفی کرد و من آنجا پیش حاج‌آقا رضوی رفتم و به‌عنوان مهندس برق مشغول به‌‌کار شدم. این آغاز آشنایی من با صنعت تفریحات بود و حاج‌آقا رضوی باعث و بانی فعالیت این شرکتی شد که امروز می‌بینید.

صمیمانه از ایشان تشکر می‌‌کنم، چون لطف و اعتماد او، واقعا سکوی پرش من در زندگی بود. تمام موفقیّت‌‌هایی که الان در صنعت تفریحات دارم، به تمامی مدیون حاج‌آقا رضوی هستم و با افتخار هم می‌‌گویم که شاگرد کوچک ایشان هستم. این آغاز مسیر من بود و در ادامه با رشد و گسترش کارگاه و تولید محصولات بیشتر، به جایی که امروز شاهد آن هستید، رسیدم.

* آیا صادرات هم دارید؟


بله، صادرات داشته‌ایم.

* با واسطه یا بی‌واسطه؟


هم با واسطه و هم بی‌واسطه. به کشورهایی نظیر عراق، افغانستان، آذربایجان صادرات داشته‌ایم.

* با توجه به شرایط اجتماعی ـ اقتصادی ایران، چشم‌انداز این صنعت را چگونه می‌بینید؟

شرکت‌‌هایی که در این عرصه فعالیت داریم، به دو بخش تقسیم می‌‌شود. یک بخش تجهیزکننده هستند که اغلب از دستگاه‌‌های وارداتی استفاده می‌‌کنند. می‌توانم بگویم  ۹۹ درصد از دستگاه‌‌ها از چین وارد می‌شود و فقط توسط این شرکت‌ها نصب و راه‌اندازی می‌‌شود. بخش دیگر تولیدکنندگانی مثل ما هستند که دستگاه می‌‌سازیم و به مشتری می‌‌دهیم و مشتری در شهربازی راه‌اندازی می‌‌کند.

اگر ما از حمایت دولت در این عرصه برخوردار باشیم و اجازه واردات دستگاه‌‌های بی‌کیفیّت چینی داده نشود، ما خیلی راحت می‌‌توانیم فعالیت کنیم.

در چند سال گذشته، برخی حمایت‌‌ها صورت گرفت. هم واردات را خیلی سخت کردند و هم به ‌علت افزایش قیمت دلار در ایران، واردات دستگاه‌های چینی کم شد. این مسئله کمک بسیاری به ما کرد و مشتریان بیشتری به‌سمت دستگاه‌‌های داخلی آمدند. ما هم از این فرصت استفاده کردیم و تا جایی که می‌‌شد کیفیّت را بالا بردیم. خدمات پس از فروش و گارانتی‌‌ها را قوی‌تر کردیم و توانستیم خودمان را به مشتری اثبات کنیم. اگر این روند ادامه پیدا کند و دولت هوای تولیدکنندگان را داشته باشد و اجازه واردات دستگاه‌‌های چینی مخصوصاً به‌صورت قاچاق را ندهد، مطمئناً صنعت تفریحات پیشرفت خواهد کرد.

* به‌عنوان سخن پایانی اگر مطلبی هست بفرمایید؟

صمیمانه از دو نفر تشکر می‌‌کنم، برادرم مجید سلیمانی که مهندس و ناظر فنی بخش برق و الکترونیک ما در شرکت است و دوم دوست عزیزم آقای مهدی شیخ‌الاسلامی، مهندس مکانیک شرکت و طراح دستگاه‌‌های ما. عملا تولیدات شرکت ما زیر دست این دو مهندس باتجربه و خبره است و من فقط کارهای مدیریتی را انجام می‌‌دهم. واقعا شرکت مدیون این دو نفر است و صمیمانه از هر دوی این عزیزان تشکر می‌‌کنم که در کنار من بودند. در پایان هم از روزنامه آسیا که این فرصت را به ما داد سپاسگزار هستم، رسانه‌ای که همواره حامی تولید و تولیدکننده داخلی بوده است.

عکس: خدیجه جعفری

https://www.asianews.ir/u/dxQ
اخبار مرتبط
نخستین نمایشگاه تخصصی قهوه ایران ۲۴ آبان ماه در ایرانمال کار خود را آغاز کرد و تا ۲۸ آبان ماه میزبان بازدیدکنندگان بود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید