صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۱۰ آذر ۱۴۰۲ / ۲۱:۴۵
کد خبر: 18003
گزارشگر: 464
۳۷۴
۰
۰
۱
گفت‌وگو با مهندس سیدعلی عامری، مدیرعامل شرکت کنتورسازی ایران؛

امروز کنتورسازی ایران نماد پیشرفت و توسعه کشور است

امروز کنتورسازی ایران نماد پیشرفت و توسعه کشور است
کنتورسازی سال ۱۳۴۷ در شهر صنعتی البرز قزوین تأسیس شد و به‌ عنوان اولین و بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده کنترل‌های برق شناخته می‌شود.

همایون فدایی ـ در روز پایانی بیست و سومین نمایشگاه صنعت برق و صنایع وابسته، به گفت‌وگو با مهندس سیدعلی عامری، مدیرعامل شرکت کنتورسازی ایران نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

* نمایشگاه امسال را چگونه ارزیابی می‌کنید و لطفا نقاط قوت و ضعفش را بگویید؟

نمایشگاه صنعت برق هرساله برگزار می‌شود که یک نمایشگاه بین‌المللی است و امسال اقبال خیلی بیشتری بود، هم شرکت‌کنندگان و هم بازدیدکنندگان نسبت به سال گذشته افزایش داشت، چون سال گذشته بعد از محدودیت‌های کرونایی بود و در واقع بعد از دو سه سال این نمایشگاه برگزار شد. به نظرم امسال خیلی پربارتر بود، هم شرکت‌کننده‌های خارجی و هم داخلی، و همچنین بازدیدکنندگان استقبال خیلی خوبی کردند.

مهندس سیدعلی عامری، مدیرعامل شرکت کنتورسازی ایران

* درباره سیر تحول کنتورسازی و آن‌چه که در گذشته اتفاق افتاده و آن‌چه که در برنامه‌های آینده شما هست بفرمائید؟


کنتورسازی سال ۱۳۴۷در شهر صنعتی البرز قزوین تأسیس شد و به‌عنوان اولین و بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده کنترل‌های برق شناخته می‌شود. کنترل‌سازی سال ۱۳۸۱ به پذیرش بورس اوراق بهادار تهران در آمد. سال ۱۳۸۷ سهام حاکمیتی که متعلق به وزارت نیرو بوده، ۳۸ درصدش در اجرای اصل 44 قانون اساسی، به سه برابر قیمت پایه به بخش خصوصی واقعی واگذار شد. ما برای تجمیع توان مدیریتی دو تا بلوک سهام متعلق به بانک صنعت و معدن و شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران را به سه برابر قیمت پایه خریداری کردیم و مجموع سهام واگذارشده به بخش خصوصی ۲/۷۰ درصد بود. این شرکت به‌عنوان اولین و بزرگترین تولید‌کننده کنترل‌های آب، برق و گاز در جهان است.

متأسفانه در سال ۱۳۹۱ با توجه به تشدید تحریم‌های بین‌المللی ما در تحریم واقع شدیم و دیگر با شرکت آمریکایی نمی‌توانستیم کار کنیم. در آن سال خطوط جدیدی را از یکی از شرکت‌های کشور چین آوردیم. همان‌طور که می‌دانید مبادلات اقتصادی برای خرید مواد اولیه، فقط با چین می‌توانست انجام شود. در این حین، سال۱۳۹۴ ما یک قرارداد صندوق‌های فروشگاهی را به‌واسطه یکی از شرکت‌های طرف حساب با اتاق اصناف ایران منعقد کردیم. مشکلاتی برای کنتور‌سازی به‌وجود آمد و به‌‍خاطر بدعهدی اتاق اصناف ایران ۴ ، ۵ سالی شرکت کنتور‌سازی تولیدش متوقف بود تا سال۱۴۰۰ که ما آمدیم و دوباره احیای مجدد کنترل‌سازی کلید خورد.

پیرو سفرهای استانی آقای دکتر رئیسی رئیس‌جمهور کشور و مطالبه برای احیا و راه‌اندازی مجدد کنتور‌سازی، مدیران استان به‌ویژه استاندار محترم قزوین و مدیران استانی حمایت کردند، ما هم سرمایه‌گذاری کردیم و خطوط جدید تولید را آوردیم. سه خط جدید رباتیک و اتوماتیک را وارد کشور کردیم که در خاورمیانه منحصر به فرد است.

در حال حاضر ظرفیت تولید ۲۵ میلیون کنتور تک‌فاز و سه‌فاز در سال است که این یک ظرفیت بالقوه و بی‌نظیر در خاورمیانه است، یعنی این ظرفیت اصلاً وجود ندارد. درلامپ، لامپ کم‌مصرف شمسه و رسانور را داریم که برای اینها هم خطوط خیلی متعدد خیلی خوبی راه‌اندازی کرده‌ایم. تولید LED از ۵۰ وات تا ۱۵۰ وات را هم انجام می‌دهیم. از طرف دیگر صنعت قطعه‌سازی لامپ را در کشور راه‌اندازی کردیم. در بحث خورشیدی هم داریم کار می‌کنیم و اینورترهای خورشیدی را تولید می‌کنیم. امیدواریم تا ۷ ، ۸ ماه آینده بتوانیم پنل‌های خورشیدی (سولار) را هم تولید کنیم.

ما یکی از ۲۷ شرکتی هستیم که سازمان بهره‌وری انرژی ایران (سات باد) برای اجرای نیروگاه‌های ۵ کیلوواتی حمایتی تاییدمان کرده است.امروز کنتورسازی ایران ۲۰۰ نفر نیروی شاغل دارد که مشغول به‌کار هستند و حقوق معوقه ندارند.

خوشحال هستیم که بگوییم مجدداً کنترل‌سازی به چرخه تولید بازگشته است. ۱۵ محصول در حوزه کنترل برق داریم. از مصارف نیروگاهی تا مصارف خانگی، ۱۵ نوع کنتور و مودم‌های ارتباطی ما منطبق با استانداردهای ابلاغیه شرکت توانیر است که به‌روزترین استانداردهای دنیا هستند. امروز کنتورسازی ایران نماد پیشرفت و توسعه کشور است.

* مهندس عامری در کنتورهای شما مودم یا یعنی سیم‌کارت هست؟


ببینید ما دو نوع کنتور داریم: یکی منطبق با استاندارد سهام یک که در آن‌ها مودم GPRS وجود دارد که سیم‌کارت می‌خورد و سهام ۲ هست که ما به‌عنوان اولین و بزرگترین تولیدکننده مودم کنتور‌های برق، آن را تولید کردیم و این کنتورها به این مودم وصل می‌شود و با مرکز ارتباط می‌گیرد.

کنتورهای جدید کنتورهای هوشمند است که قابلیت مدیریت مصرف و پایش مصرف را دارد و به‌صورت برخط و آنلاین است، هم قطع و وصل می‌کند و هم کنترل و پایش. یعنی ما از تهران می‌توانیم کنتور جنوبی‌ترین نقطه ایران را به‌سرعت قطع و وصل کنیم، بدون این‌که کسی بخواهد روی تیر برق برود.

* به‌عنوان سوال پایانی اگر مطلبی هست، بفرمایید؟


در پایان مایل هستم از کارگران و پرسنل عزیزمان تشکر کنم و همچنین از استاندار محترم قزوین که همواره حامی مکا بودند. از روزنامه آسیا هم که این فرصت را به ما داد، سپاسگزاری می‌کنم.

عکس: خدیجه جعفری

https://www.asianews.ir/u/dyo
اخبار مرتبط
نخستین نمایشگاه تخصصی قهوه ایران ۲۴ آبان ماه در ایرانمال کار خود را آغاز کرد و تا ۲۸ آبان ماه میزبان بازدیدکنندگان بود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید