صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۳ آذر ۱۴۰۲ / ۲۲:۱۷
کد خبر: 18081
گزارشگر: 464
۳۱۰
۰
۰
۱
گزارش چشم انداز هیئت نظرسنجی NABE؛

دورنمای بزرگترین اقتصاد جهان

دورنمای بزرگترین اقتصاد جهان
ایالات متحده در قامت بزرگترین اقتصاد جهان، بی‌گمان اثری انکارناپذیر بر بازارهای جهانی دارد و هر فعل و انفعالی در سطوح و عرصه‌های گوناگون اقتصاد این کشور، امواج تغییر را در سایر کشورها در پی دارد.

به گزارش آسیانیوز؛ از این رو تلاش برای پیش بینی آینده نزدیک اقتصاد این کشور، ترسیم دورنمای اقتصاد جهان است. در همین راستا، اقتصاد آمریکا که به گفته اقتصاددانان برجسته این کشور در ۳ ماهه سوم سال جاری ۵٫۲ درصد رشد خواهد داشت، در سال آینده به سمت کاهش رشد و حتی رکود پیش خواهد رفت.

گزارش چشم انداز هیئت نظرسنجی NABE، انجمن ملی اقتصاد کسب وکار، نسبت به چشم انداز رشد اقتصادی ماه اکتبر، رشد قویتری را برای اقتصاد آمریکا در سال جاری پیش بینی کرده است؛ اما کارشناسان انتظار دارند که رشد اقتصادی بین ۳ ماهه چهارم ۲۰۲۳ و سه ماهه چهارم ۲۰۲۴ تا ۱ درصد کاهش یابد. اقتصاددانان برجسته آمریکا برآورد کرده اند که در ۳ ماهه سوم سال جاری، رشد اقتصادی ایالات متحده به ۵٫۲ درصد برسد؛ اما معتقدند که این شاخص در سال آینده به سمت کاهش رشد و حتی رکود پیش خواهد رفت.

به گفته الن زنتنر، رئیس NABE انتظار می رود تولید ناخالص داخلی در ۳ ماهه چهارم سال جاری به دلیل کندی در سرمایه گذاری در بخش ساخت وساز و تولید، به ۱٫۲ درصد کاهش یابد. این برآوردی است که در گزارش تولید ناخالص داخلی فدرال ریزرو آتلانتا ارائه شده است.

براساس گزارش NABE بخش تولید سیزدهمین ماه متوالی انقباض خود را ثبت کرد و در ماه نوامبر ۰٫۹ درصد کاهش یافت. بیشتر جهش ۳ ماهه سوم رشد اقتصادی مرتبط با سفرهای تابستانی بود که رکورد جدیدی از آن به ثبت رسید. همچنین، مصرف کنندگان برای تجربه هایی مانند کنسرت های بزرگ پول بسیاری خرج کردند. اقتصاددانان می‌گویند که این الگوها احتمالاً در سه ماهه چهارم سال در همان سطح ادامه پیدا نخواهد کرد.

انتظار می رود گزارش آتی دولت آمریکا در مورد رشد شغلی ماه نوامبر نشان دهد که کارفرمایان ۱۸۰ هزار شغل اضافه کردهاند که کمی بالاتر از ۱۵۰ هزار شغل در ماه قبل است، در حالیکه نرخ بیکاری ۳٫۹ درصد است. انتظار م یرود تورم قیمت مصرفکننده به ۳٫۱ درصد کاهش یابد، در حالیکه نرخ تورم اصلی که قیمت های مواد غذایی و انرژی را شمال نمی شود، روی ۴ درصد باقی بماند. این دو نرخ همچنان بالا هستند اما فاصله زیادی نسبت به نرخ تورم در تابستان ۲۰۲۲ گرفته اند، زمانی که شاخص قیمت مصرف کننده به ۹٫۱ درصد رسید.

نظرسنجی NABE همچنین پیش بینی می کند که تورم همچنان روند تعدیل را ادامه خواهد داد. اقتصاددانان هنوز مطمئن نیستند که آیا آمریکا در رساندن نرخ تورم خود به ۲ درصد تا پایان سال ۲۰۲۴ موفق عمل خواهد کرد یا نه. به روزرسانی مشاغل و تورم مصرفکننده، آخرین دو گزارش مهم اقتصادی است که در آخرین جلسه سال فدرال رزرو که روز ۱۳ دسامبر برگزار خواهد شد منتشر می شود. در حالیکه در حال حاضر انتظار بازار در آمریکا این است که سیاستگذاران نرخ ها را ثابت نگه دارند.

با این حال، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو هفته گذشته هشدار داد که سیاست گذاران ممکن است به این زودی ها به چرخه افزایش نرخ بهره خود پایان ندهند و در صورت اقتضا، نرخ بهره را افزایش دهند.

https://www.asianews.ir/u/dzE
اخبار مرتبط
آمریکا در بخش سرمایه و بازار مالی همچنان قدرت برتر جهان است؛ این در حالی است که با وجود تولید ناخالص داخلی و تجارت باز هم یوان چین هنوز پیشرفت چندانی نداشته است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید