صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۴ آذر ۱۴۰۲ / ۱۴:۵۴
کد خبر: 18099
گزارشگر: 464
۳۳۸
۰
۰
۳
یادداشت| دکتر حسین چناری, پژوهشگر و نظریه‌پرداز آموزشی

به سوی استراتژی‌های جدید آموزشی

به سوی استراتژی‌های جدید آموزشی
معلمان اغلب با دو سؤال بزرگ رویرو می‌شوند: مردم چگونه یاد می‌گیرند و چگونه می‌توانند آن را در یک زمینه دائماً در حال تغییر بهتر انجام دهند؟

به گزارش آسیانیوز؛ تدریس خوب یک هنر همیشه در حال تکامل است. همانطور که چشم‌انداز آموزشی تغییر می‌کند، برای معلمان مهم است که در مورد مؤثرترین استراتژی‌های آموزشی به روز بمانند. استراتژی‌های آموزشی نوآورانه می‌تواند به معلمان کمک کند تا به همه دانش‌آموزان خود دسترسی پیدا کنند و یک تجربه یادگیری معنادار ارائه دهند.

استراتژی‌های نوآورانه تدریس همیشه به معنای معرفی جدیدترین و بهترین فناوری در کلاس درس نیست. در عوض، آموزش نوآورانه، فرآیند معرفی فعالانه راهبردها و روش‌های آموزشی جدید در کلاس درس است. هدف از معرفی این راهبردها و روش‌های آموزشی جدید بهبود نتایج تحصیلی و رسیدگی به مشکلات واقعی برای ارتقای یادگیری است.

از بسیاری جهات، استفاده از استراتژی‌های آموزشی نوآورانه در کلاس درس، درک ضمنی این نکته است که روش‌های تدریس را می‌توان بهبود بخشید و نیاز به رشد و توسعه را پذیرفت و البته این همان چیزی است که ما از دانش‌آموزان می‌خواهیم.

----------------------------------------

بیشتر بخوانید

مهارت‌محوری باید به سرعت جای مدرک‌گرایی را بگیرد

 

-----------------------------------------


بنابراین، استراتژی‌های آموزشی نوآورانه با ذهنیت رشد و پیشرفت و ارتقا شروع می‌شود. ما فضایی را برای بهبود تشخیص می‌دهیم و وقت خود را صرف تحقیق و اندیشیدن به استراتژی‌های بهتر برای آموزش دانش‌آموزان می‌کنیم. ما استراتژی جدیدی ایجاد می‌کنیم یا روش‌های موجود را دوباره می‌آزمائیم. ما ریسک می‌کنیم. ممکن است شکست بخوریم اما دوباره تلاش می‌کنیم. ما تکرار می‌کنیم و با انجام این کار، فرهنگ نوآوری و خلاقیت را در کلاس درس ایجاد می‌کنیم که این فرایند دانش‌آموزان را نیز به نوآوری تشویق می‌کند.

اما قبل از برنامه‌ریزی باید خودمان را جای دانش‌آموزان بگذاریم. به عنوان یک دانش‌آموز، آیا با نشستن در صندلی‌ برای یک سخنرانی ۴۵ دقیقه‌ای، از کلاس بیشتر سود می‌بریم؟ یا با شرکت فعال در کلاس از طریق مشارکت در کلاس درس مبتنی بر پرسش و پاسخ، همکاری در پروژه‌ها و حل مسئله، بیشتر یاد می‌گیریم؟

این استراتژی‌ها برای الهام بخشیدن به خلاقیت و موفقیت در کلاس درس استفاده می‌شوند. تغییر ضروری است و از طریق تغییر، ما ناگزیر هستیم که شکست بخوریم و باز هم شکست را تجربه کنیم. البته شکست لازم است. یکی از مهم‌ترین درس‌هایی که به دانش‌آموزانمان می‌دهیم این است که آن‌ها باید تلاش کنند و اگر شکست خوردند، اشکالی ندارد. تا زمانی که از آن درس بگیریم و دوباره تلاش کنیم، شکست اشکالی ندارد.

با ورود به دنیای دیجیتال به نظر می‌رسد که ما در حال جهش بزرگی به سمت فضای تدریس کاملا جدیدی هستیم. البته لازم نیست کل استراتژی تدریس را تغییر دهیم بلکه باید به این فکر کنیم که چگونه می‌توانیم از هر استراتژی برای یک درس خاص استفاده کنیم.

ممکن است عده‌ای از یادگیرندگان به تمرین یادگیری پروژه‌محور مایل باشند در حالی که برخی دیگر از استراتژی طوفان فکری، کلاس درس مبتنی بر بازی گروهی، کلاس درس مبتنی بر کنفرانس یا کلاس درسی برای آموزش توسط خود دانش‌آموزان استقبال کنند. باید همواره در نظر داشت هدف از آموزش ترویج یادگیری است و استراتژی‌هایی که ما به کار می‌بریم برای ترویج یادگیری هستند و آزمودن راهبردهای مختلف در کلاس یک فرآیند تکراری اما رو به است که به ما کمک می‌کند دائما شیوه‌های یادگیری را به طور مؤثرتر و موفقیت‌آمیزتری ارتقا دهیم.

دکتر حسین چناری, پژوهشگر و نظریه‌پرداز آموزشی
https://www.asianews.ir/u/dzV
اخبار مرتبط
یکی از بزرگترین چالشهایی که همه کشورها در حال حاضر با آن روبرو هستند، این است که چگونه یادگیری را که در خارج از بخش آموزش رسمی اتفاق می افتد، شناسایی کنند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید