صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۴ آذر ۱۴۰۲ / ۲۰:۱۱
کد خبر: 18106
گزارشگر: 464
۴۳۱
۰
۰
۰
بحث داغ این روزها

خودروی برقی یا برقی‌سازی خودرو؟

خودروی برقی یا برقی‌سازی خودرو؟
در حالی‌که مدت‌هاست از زبان مدیران و مسئولان، ضرورت توجه به خودروهای برقی شنیده می‌شود و از سوی دیگر، واردات خودروهای برقی، بحث داغ این روزهاست، با این‌همه تفاوت بسیاری بین خودروی برقی با برقی‌سازی خودروها وجود دارد.

به گزارش آسیانیوز؛ چه این‌که ممکن است همچون گازسوز کردن‌های خودسرانه خودروهای بنزینی، در برقی‌سازی هم امنیت و کیفیت خودرو فدا شود.

در همین راستا مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت، ضمن اشاره به ضرورت توسعه خودروهای برقی و اینکه اکنون وقت به ثمر نشستن سال‌ها تلاش در خصوص برقی‌سازی صنعت خودرو و بهره‌مندی بازار از آن رسیده، گفته است: «واردات خودروهای برقی زمینه‌ساز فرهنگ‌سازی و آشنایی بازار برای آغاز راه است.»

طبق گفت‌وگویی که وزارت صنعت، معدن و تجارت در اختیار ایسنا، قرار داد، عبدالله توکلی‌لاهیجانی در ادامه اظهارات خود پیرامون ضرورت توسعه خودروهای برقی در کشور و تاکید بر تدوین و اجرای طرحی نو برای صنعت خودرو با تکیه بر دانش بنیان شدن این صنعت، در رابطه با تامین زیرساخت‌ها و فرهنگ‌سازی استفاده از خودروهای برقی، اظهار کرد: «در مدیریت فناوری از اصطلاحی به نام TRL یا سطح آمادگی یک فناوری (Technology Readiness Leve) برای ورود به عرصه تجاری استفاده می‌شود که در حقیقت به مسیر بلوغی اشاره دارد که فناوری از دانش پایه تا دانش کاربردی و ساخت نمونه و نهایتاً صحه‌گذاری برای عرضه به بازار را طی می‌کند.»

------------------------------------------

بیشتر بخوانید

ماجرای خودروی برقی در ایران

--------------------------------------------


مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت خاطر نشان کرد: «به عقیده بنده، تلاش‌هایی که به‌ویژه در یک دهه اخیر در کشور برای ساخت خودروهای برقی آغاز شده است، در مسیر بلوغ برقی‌سازی خودرو در سطوح مختلفی قرار داشته‌ ، بنابراین نمی‌توان گفت که هدر رفته داشته است؛ بلکه در یک پیوستار مسیر تکاملی را طی کرده‌اند. اقداماتی که طی سال‌های اخیر در حوزه زیرساخت‌ها توسط گروه مپنا انجام شده و سایر تلاش‌های ارکان مختلف صنعتی کشور، به نظر می‌رسد که اکنون زمان مناسبی است تا با بهره‌گیری از حضور وزیر صمت و تاکید وی بر این حوزه، ثمره مسیری که طی شده، در بازار عرضه شود و صنعت خودرو از پنجره فرصت فناوری‌های نوین بهره گیرد تا با هم افزایی، مقیاس تولید و تکیه بر فناوری‌های نوین، شاهد تحولی در صنعت خودروی کشور باشیم.»

اظهارات مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، به‌روشنی نشان می‌دهد هنوز از نگاه مدیران و تصمیم‌گیران، تفکیک درست و دقیقی بین خودروسازی برقی با برقی‌سازی خودرو وجود ندارد. بحث دیگر فراهم نمودن زیرساخت‌هایی است که بایستی به آن توجه کرد. توکلی‌لاهیجانی در همین‌باره گفته است: «سرمایه‌گذاری ایجاد زیرساخت‌ها، می‌تواند توسط شهرداری‌ها انجام شود؛ ضمن اینکه بایستی به موازات آن، بخش خصوصی و سرمایه‌‎گذاری آن‌ها در ایجاد زیرساخت‎ها فعال شوند. لازم است بخش خصوصی، نظیر فروشگاه‎های بزرگ، کارخانه‌های اطراف کلانشهرها، پارکینگ‎های خصوصی، مجتمع‎های تفریحی و اقامتی توجه داشته باشند که تقویت مشتریان آن‌ها در آینده نیز مستلزم ایجاد زیرساخت‎های شارژ در محل پارکینگ‎های‌ آن‌ها است.»

مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت تصریح کرده است: «البته باید دقت داشت که قرار نیست یک‌شبه تمام خودروها را برقی کنیم؛ این موضوع یک روند تدریجی همراه با رشد زیرساخت‌های مرتبط است؛ بنابراین به تدریج با ورود خودروهای برقی، قطعاً زیرساخت‎های لازم و فرهنگ آن نیز ایجاد خواهد شد. ضمن اینکه نیاز به آموز‎ش‎ نیز ضروری است و بایستی با برنامه‌‎ریزی، طرح‌ها، اجرایی شوند.»

https://www.asianews.ir/u/dA3
اخبار مرتبط
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه کلیات آئین‌نامه واردات خودروهای کارکرده تصویب شده و تنها منتظر این هستیم که کمیته‌ای، منشا ارز را شناسایی کند، در مورد واردات خودروهای برقی گفت: «ارز ۱۰۰ هزار خودروی برقی تا پایان سال جاری تامین شده است.»
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید