صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۵ آذر ۱۴۰۲ / ۱۹:۴۶
کد خبر: 18134
گزارشگر: 464
۲۳۹
۰
۰
۱

نفت؛ میدان تقابل روسیه و غرب

نفت؛ میدان تقابل روسیه و غرب
جنگ اوکراین، تقابل غرب و روسیه را به شکلی جدی عیان کرد و از آن پس، شاهد اثر قطب‌بندی‌های جهانی در هر عرصه‌ای بودیم.

 

به گزارش آسیانیوز؛  در این زمینه ایجاد محدودیت‌هایی که روسیه را در فروش نفت با مشکل روبه‌رو کند، از جمله مهم‌ترین سیاست‌هایی بود که توسط غرب و در رأس آن از سوی گروه 7 (G7) ‍‍‍پی گرفته شد.

با این‌همه گزارش جدید مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک ادعا می‌کند که سقف قیمتی گروه ۷ نتوانسته است در راستای ایجاد محدودیت برای درآمدزایی نفتی روسیه، پتانسیل خود را عملی سازد.

آمریکا و کشورهای اروپایی به‌منظور ایجاد محدودیت در درآمدزایی نفتی روسیه قانون سقف قیمتی را تعیین کرده‌اند که به‌ظاهر تاکنون نتوانسته چندان تأثیرگذاری داشته باشد. براساس این مقررات محموله‌های نفت خام روسیه ارسالی به کشورهای ثالث تنها زمانی اجازه استفاده از بیمه و تأمین مالی غربی را خواهند داشت که باقیمت زیر ۶۰ دلار یا کمتر در هر بشکه فروخته شوند. تخمین زده می‌شود که محدودیت سقف قیمتی، ۳۶٫۸ میلیارد دلار برابر ۳۴ میلیارد یورو از درآمد صادراتی روسیه بکاهد که مبلغ ناچیزی نیست اما کمتر از حد انتظار است.

مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک (CREA) در گزارش خود اعلام کرد که یک سال پس از ارائه و اجرای طرح سقف قیمتی گروه ۷ برای نفت خام روسیه، این اقدام توانسته است بخشی از درآمدهای صادراتی مسکو را کاهش دهد، اما در بالقوه کردن تمامی پتانسیل خود ناکام مانده است. آمریکا تلاش‌های گروه ۷ و اتحادیه اروپا را برای اعمال تحریم‌ها و محدودیت‌ها بر صادرات نفت خام و سوخت روسیه رهبری می‌کند. طرح سقف قیمت ۶۰ دلاری برای نفت خام روسیه از ۵ دسامبر ۲۰۲۲، زمانی که اتحادیه اروپا واردات نفت خام روسیه را تحریم کرد، اجرایی شد.

براساس گزارش CREA درحالی‌که واضح است که تحریم‌ها عزم کرملین را برای تداوم جنگ در سال آینده کاهش نداده است، تجزیه‌وتحلیل CREA نشان می‌دهد که ممنوعیت واردات نفت اتحادیه اروپا و سقف قیمت گروه ۷ تاحدی باعث کاهش ۱۴ درصدی درآمد صادرات این کشور از نفت شده است.

براساس برآوردهای CREA، ممنوعیت واردات و سقف قیمت، ۳۶٫۸ میلیارد دلار، برابر ۳۴ میلیارد یورو به درآمد صادراتی روسیه خسارت وارد کرده است. تحلیلگران این مرکز نوشتند که این تأثیر بسیار کمتر ازآنچه می‌توانست به دست آید است و افزوده‌اند که طرح سقف قیمت تأثیرگذار بوده است، اما نتوانسته است تمامی توان خود را اجرایی کند.

به گفته تحلیلگران CREA، تحریم‌ها در نیمه اول سال ۲۰۲۳ به‌شدت بر درآمدهای صادراتی روسیه تأثیر گذاشت، اما شکست در اعمال، تقویت و نظارت مداوم بر سقف قیمت‌ها، به روسیه این امکان را داد که در نیمه دوم سال تأثیرگذاری این طرح را خنثی کند.

غرب در حال بررسی تشدید اجرای تحریم‌ها برای کشورهایی است که طرح سقف قیمتی را دور زده‌اند زیرا درحالی‌که حاضر هیچ‌یک از مشتریان نفت خام روسیه در ازای هر بشکه زیر ۶۰ دلار به روسیه پرداخت نمی‌کنند. در هفته‌های اخیر، آمریکا چندین کشتی و مالکان آن‌ها را به دلیل نقض محدودیت‌های تعیین‌شده برای نفت خام روسیه تحریم کرده است.

https://www.asianews.ir/u/dAv
اخبار مرتبط
اقتصاد ایران بشدت به نفت و صادرات نفتی و جذب سرمایه گذاری خارجی و نیز واردات و صادرات وابسته است، ولی نکته حائز اهمیت این است که وابستگی اقتصاد ایران به نفت می تواند باعث تکان های اقتصادی شدید و منفی شدن رشد اقتصاد ایران در سال های آینده شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید