صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۱۷ آذر ۱۴۰۲ / ۲۲:۳۵
کد خبر: 18170
گزارشگر: 464
۲۸۴
۰
۰
۱
بیانیه‌ اتاق بازرگانی در واکنش به اطلاعیه وزارت صمت؛

دو قطبی‌سازی فعالان بخش خصوصی/ وزارت صمت حق دخالت در امور اتاق بازرگانی را ندارد

دو قطبی‌سازی فعالان بخش خصوصی/ وزارت صمت حق دخالت در امور اتاق بازرگانی را ندارد
به دنبال انتشار نامه‌ای منتسب به دبیر شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی در فضای مجازی در تاریخ ۱۵ آذر و اطلاعیه مرکز اطلاع‌رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتاق ایران بیانیه‌ای منتشر کرد و ضمن یادآوری وظایف و اختیارات دبیر شورای عالی نظارت، تعویق در برگزاری انتخابات اتاق ایران را ناشی از عدم معرفی نماینده رسمی وزارت صنعت معدن و تجارت در انجمن نظارت بر انتظارات عنوان کرد.

متن کامل بیانیه به این شرح است:

به گزارش آسیانیوز؛ در شرایطی که اعضای اتاق بازرگانی به‌عنوان سربازان جبهه اقتصادی تمام تلاش خود را در جهت اجرای منویات مقام معظم رهبری و افزایش توان تولید و کمک به اقتصاد کشور به کار بسته‌اند، جریان مشکوکی با دو قطبی‌سازی و دخالت‌های فراقانونی، سعی در ایجاد یأس و ناامیدی، دلخوری و عصبانیت در فعالان اقتصادی بخش خصوصی دارد. به‌علاوه، برخلاف اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت صمت، انجمن نظارت بر انتخابات اتاق ایران که در اجرای مقررات بند ۳ ماده ۵ آیین‌نامه تشکیل و نحوه فعالیت هیات نمایندگان اتاق ایران و اتاق شهرستان‌ها انتخاب شده‌اند، دیداری با دبیر شورای عالی نظارت نداشته است.

وظایف و اختیارات دبیر شورای نظارت در مواد ۴ تا ۶ آیین‌نامه نحوه تشکیل جلسات شورای عالی تبیین شده است. دخالت در انتخابات، تفسیر نسبت به مصوبات شورا و.... که اخیراً از ناحیه ایشان در مکاتبات و مصاحبه‌ها دیده می‌شود، خارج از وظایف ذاتی و حتی نسبی آن جایگاه است. در خصوص دخالت و اظهارنظر ایشان نسبت به موضوعاتی خارج از حیطه وظایف دبیرخانه‌ای مرتبط با ایشان قبلاً به نامبرده تذکرات لازم داده شده است، اما ظاهراً اراده‌ای ایشان را وادار به اظهارنظرهای هیجانی و رسانه‌ای و دخالت‌های فراقانونی کرده است.

علاوه بران وزارت صمت حق دخالت در انتخابات اتاق ایران را ندارد و بیانیه‌های پی‌درپی مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آن، فاقد ارزش قانونی است. انتخابات اتاق ایران به‌موجب قانون اتاق ایران و مواد ۵ به بعد آیین‌نامه تشکیل و نحوه فعالیت هیات نمایندگان اتاق ایران و اتاق‌های شهرستان‌ها، توسط اتاق ایران انجام می‌شود نه شورای عالی نظارت و دبیرخانه آن و نه وزارت صمت؛ به نظر می‌رسد مرز و دامنه دخالت‌های بخشی از دولت در این نهاد بخش خصوصی روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شود و حد یقف ندارد. نقش دبیرخانه شورا و شورای عالی نظارت در انتخابات منحصر به بندهای ۵/۹ و ۵/۱۶ آیین‌نامه اخیرالذکر آن‌هم منحصراً ناظر به انتخابات هیات نمایندگان اتاق‌های شهرستان‌ها در مواعد مندرج در بندهای مزبور است و لا غیر.

فعالان اقتصادی در برابر ناملایمات ضمن خویشتن‌داری از حرکت‌های شتاب‌زده و غیراصولی و غیرحرفه‌ای و غیر سازنده، به تأسی از آیه شریفه «و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر» راه خود را بر مدار قانون و قانون‌مداری ادامه داده و خواهد داد. در پایان لازم به ذکر است انجمن نظارت بر انتخابات مطابق موازین مربوطه تشکیل و درصورتی‌که به هر دلیلی نیاز به برگزاری انتخابات باشد، هیات رئیسه اتاق ایران در این زمینه با همکاری انجمن نظارت اقدام لازم را به عمل می‌آورد. انجمن نظارت بعد از معرفی در تاریخ ۱۴۰۲/۹/۱۳ تشکیل جلسه داد و تصمیماتی اتخاذ کرد.

بر اساس تصمیم اعضا انجمن نظارت، انتخاب رئیس و منشی انجمن و تعیین و ابلاغ برنامه زمان‌بندی ثبت‌نام و زمان برگزاری انتخابات احتمالی به زمانی موکول شد که وزیر صمت هم نماینده وزارتخانه در انجمن نظارت را رسماً معرفی کند. باوجود تشکیل انجمن و اعلام آمادگی هیات رئیسه اتاق ایران و با توجه به استنکاف وزارت صمت از معرفی نماینده، به نظر نمی‌رسد امکان برگزاری انتخابات در بهمن‌ماه وجود داشته باشد، بدیهی است مسئولیت تأخیر و عواقب و تبعات هم به عهده وزارت صمت خواهد بود.

https://www.asianews.ir/u/dB7
اخبار مرتبط
" کوه ِ یخ ِاَبَررَوَندها‌ی‌ اقتصاد جهان " تیتر اول روزنامه اقتصادی آسیا ( ۱۴۰۲/۰۹/۰۲) است برگرفته از عنوان سخنرانی یکی ازمدیران ارشد اتاق بازرگانی‌؛ که حاوی نکات قابل توجهی است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید