صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۱۸ آذر ۱۴۰۲ / ۲۱:۲۰
کد خبر: 18190
گزارشگر: 464
۳۰۴
۰
۰
۲
گفت‌وگو با دکتر طباطبایی، رئیس هیأت مدیره شرکت درنا صید مکران؛

شیلات؛ فرصتی برای ارزآوری، کارآفرینی و اشتغال

شیلات؛ فرصتی برای ارزآوری، کارآفرینی و اشتغال
خوشبختانه توانستیم اولین شرکتی باشیم که یک کشتی ترال را به کشتی long line تبدیل کرده است و این افتخاری برای ما و همچنین برای گروه مهندسین‌مان بود که توانستند این کار را انجام دهند.

همایون فدایی ـ در روز سوم نمایشگاه بین‌المللی شیلات به گفت‌وگو با دکتر سیدمیثم طباطبایی، رئیس هیأت مدیره شرکت درنا صید مکران نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

شرکت درنا صید مکران

* نمایشگاه امسال را چگونه دیدید؟ از نقاط قوت و ضعف‌اش بگویید؟

برگزاری این دوره نمایشگاه، بسیار خوب بود و این‌که در این رویداد توانستیم فعالیت‌های‌مان را معرفی و ارائه کنیم، فرصتی ارزشمند بود. شرکت ما یک شرکت خصوصی است و دو سال است که تأسیس شده. سال گذشته هم نظیر امسال با شیلات استان سیستان و بلوچستان مشترکا یک غرفه داشتیم. امسال قرار بر این شد که ما بتوانیم غرفه‌ای درخور استان بگیریم که خدا را شکر توانستیم این کار را بکنیم و به نوعی توانمندی‌های خودمان و استان سیستان و بلوچستان را برای عموم مردم معرفی کنیم.

راجع به نقاط ضعف و قوت هم باید بگویم، واقعا نمایشگاه خوبی برگزار شد و تا آن‌جایی که مقدور بوده، شرکت‌های خارجی هم شرکت کردند، همچون شرکت‌های چینی و عمانی. خوشبختانه رایزن اقتصادی پاکستان و افغانستان هم حضور یافتند. این فرصتی برای گفت‌وگو و تبادل نظر است، چرا که یکی از مهم‌ترین مسائلی که در بحث آبزیان مطرح است، بحث ایجاد ارزش افزوده است که ما بتوانیم محصولات دریایی را صادر کنیم. این نمایشگاه ارتباط بسیار خوبی برقرار کرده و امکانات خوبی در اختیار شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان گذاشته است.

* چشم‌انداز صنعت شیلات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا رو به بالندگی است یا رو به رکود؟

ما در حال حاضر یک مشکل اساسی داریم و آن، بحث تحریم¬هاست. تحریم‌ها جز با استفاده از ظرفیت‌هایی که در کشور داریم، نمی‌توانیم بی‌اثر کنیم. تحریم‌ها کل اقتصاد ایران را تحت‌تاثیر قرار داده است و همان¬طور که رهبری فرمودند سواحل مکران گنجی پنهان است. جدیدا هم سیاست‌های شیلات و آبزیان تدوین و ابلاغ شده است. یکی از راه‌هایی که ما می‌توانیم اقتصاد کشور را رونق بدهیم، بحث شیلات و آبزیان است. به جرأت می‌توانم بگویم که شیلات آبزیان مهم‌ترین قسمت صادرات غیرنفتی ماست. چه با صید باکیفیت و چه صید صنعتی و چه با پرورش آبزیان، می‌توانیم در بحث صادرات بسیار موفق باشیم و بخش عمده‌ای از نیازهای کشور را پوشش دهیم. از لحاظ ارزی و اقتصادی و همچنین در بحث کارآفرینی و اشتغال، شیلات می‌تواند نقش بسیار مهمی ایفا کند.

* آیا در حال حاضر خود ما می‌توانیم صید انجام دهیم و نیازی به کشورهای خارجی نداشته باشیم؟

بله خودمان صید خوبی انجام می¬دهیم و نیازی به کشورهای دیگر نداریم.

* اگر ممکن است از طرح‌های توسعه‌ شرکت در آینده بگویید؟


به همراه دوستان عزیزم طرح‌ها و برنامه‌های بسیاری داشته و داریم. حدود دو سال و نیم پیش آقای شهبازی طرح صید long line و خون¬گیری تن ماهیان و انجماد سریع و استفاده از تونل انجماد سریع منفی ۶۰ را مطرح کردند که واقعا طرح کاملی بود. من روی این طرح مطالعاتی کردم و بعد که طرح آماده شد، با بسیاری مشورت کردیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که این طرح، بسیار خوب و دقیق است و می‌تواند ارزآوری بسیاری برای کشور داشته باشد.

بعد از این‌که طرح آماده شد ما ابتدا فکر می‌کردیم که برویم و یک کشتی long line را از کشورهای اروپایی بیاوریم، ولی یک روز من و آقای شهبازی با هم به بندرعباس رفتیم و دیدیم که حول‌وحوش ۱۱۰ کشتی ترال در سواحل بندر خوابیده و سه سال است که فعالیت نمی‌کنند. ما یکی از این کشتی‌ها را به نام سورن ساید انتخاب کردیم و در این فکر بودیم که آن را به کشتی long line تبدیل کنیم.

خوشبختانه توانستیم اولین شرکتی باشیم که یک کشتی ترال را به کشتی long line تبدیل کرده است و این افتخاری برای ما و همچنین برای گروه مهندسین‌مان بود که توانستند این کار را انجام دهند.

بعد از این موفقیت، ما تجهیزات long line را داخل ایران آوردیم و برای اولین بار در ایران با شرکت آمانیک صنعت قراردادی بستیم و توانستیم با توجه به هم‌افزایی و دانش‌افزایی که داشتیم، تمام نقشه‌ها و سیستم‌های مهندسی سردخانه‌ منفی ۶۰ را ایجاد کنیم. باز هم اولین شرکتی بودیم که در ایران و شاید حتی در خاورمیانه توانست منفی ۶۰ را روی یک کشتی سوار کند. در واقع بعد از ۵۵ سال ما نخستین شرکتی بودیم که توانستیم مجوز صید صنعتی long line را از شیلات بگیریم. صادقانه بگویم شیلات در این قضیه بسیار با ما همکاری کرد، مخصوصاً آقای رئیسی مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان و دکتر معین سعیدی، نماینده محترم چابهار.

* دیگر چه برنامه‌ها و اهدافی برای آینده دارید؟

در حال حاضر بحث اصلی ما صید است که ماهی به صورت درسته صادر می‌شود، اگر بخواهم مثال بزنم، این مثل خام‌فروشی نفت است. قدم بعدی ما این است که ماهی را در ایران فرآوری کنیم و به صورت فیله صادر کنیم که ارزش افزوده‌اش بسیار بالاست و به‌شرطی که با روش‌های نوین صید شده باشد، کیلویی تا ۱۰۰ دلار قیمت دارد. این برنامه آتی ماست و بعد از آن هم قصد داریم به سراغ پرورش آبزیان برویم.

* اگر سخن پایانی دارید بفرمایید؟

در ابتدا از آقای شهبازی مدیرعامل محترم و دوست و برادرم عزیزم تشکر می‌کنم که توانستیم با همدلی به موفقیت‌های ارزشمندی برسیم. همچنین از کلیه همکاران گرانقدری که در شرکت فعالیت می‌کنند و در طول این مسیر، سختی‌های بسیاری را متحمل شدند، سپاسگزاری می‌کنم. از معاون وزیر جناب آقای حسینی، مدیرکل شیلات ایران، آقای رئیسی مدیرکل شیلات استان سیستان و بلوچستان، دکتر نادری، دکتر بهشتیان و دکتر پارسا که در این مسیر پرفراز و نشیب یاری‌گر ما بودند، کمال تشکر را دارم.

در پایان مایلم از روزنامه اقتصادی آسیا که به عنوان اولین روزنامه اقتصادی ایران، جایگاه مهمی دارد و همواره حامی تولیدکنندگان داخلی است، سپاسگزاری کنم.

عکس: خدیجه جعفری

https://www.asianews.ir/u/dBr
اخبار مرتبط
نگرش سلطان هیثم به ایران همانند سلطان قابوس است
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید