صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۱۸ آذر ۱۴۰۲ / ۲۱:۴۲
کد خبر: 18193
گزارشگر: 464
۳۱۲
۰
۰
۱
مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت توضیح داد؛

داخلی‌سازی در صنعت خودرو

داخلی‌سازی در صنعت خودرو
به اعتقاد مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، خودروهای مونتاژی که با عمق داخلی‌سازی کمتر از ۲۰ درصد تولید یا در حقیقت مونتاژ می‌شوند، تفاوتی با خودروهای وارداتی ندارند؛ بنابراین تعرفه واردات قطعات منفصله آن‌ها نیز با تعرفه واردات خودروهای وارداتی که به صورت کامل وارد می‌شوند، نباید تفاوت چندانی داشته باشند و خودروسازان باید بر افزایش میزان عمق داخلی‌سازی‌ها برای دستیابی به پلتفرم‌های مختص خود تلاش کنند.

به گزارش آسیانیوز؛ خرداد ماه سال جاری بود که دولت در بخشنامه‌ای اصلاحات تعرفه‌ای (۳۵۴) ردیف تعرفه شامل کاهش و افزایش سود بازرگانی خودروهای وارداتی را به وزارت صمت و امور اقتصادی و دارایی ابلاغ کرد؛ پس از اوایل آبان ماه، نوبت به خودروهای مونتاژی رسید و جزئیات کامل تعرفه واردات قطعات خودروهای مونتاژی توسط دولت مصوب شد.

بر اساس مصوبه مذکور، سودهای بازرگانی برای انواع خودروها به تفکیک میزان داخلی‌سازی و حجم موتور، بین ۱۳ تا ۳۵ درصد افزایش یافت و این در حالی بود که این سود برای سواری‌های با حجم کمتر از ۱۵۰۰ سی‌سی اما میزان داخلی‌سازی ۵۰ درصد و بیشتر یا تغییری نداشت یا پنج درصد کمتر شده بود. بر این اساس، طبق تاکید وزارت صمت، در صورت پیشرفت خودروسازان در افزایش عمق داخلی‌سازی، تعرفه واردات قطعات برای آن‌ها کمتر خواهد شد.

در این زمینه، اخیراً عبدالله توکلی‌لاهیجانی، مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگویی تصویری، به صراحت اعلام کرد که در خودروهای مونتاژی با داخلی‌سازی بیش از ۵۰ درصد، میزان تعرفه واردات قطعات، به شدت کاهش پیدا می‌کند، اما برای خودروهایی با عمق داخلی‌سازی کمتر از ۲۰ درصد، میزان تعرفه عملا با تعرفه واردات خودروهای وارداتی یکسان در نظر گرفته شود.

با توجه به تشویق خودروسازان بر افزایش میزان عمق داخلی‌سازی‌ها برای دستیابی به پلتفرم‌های مختص خود خودروسازان، این مقام مسئول در وزارت صمت، خاطرنشان کرد: «بهتر است که خودروسازان به‌جای آنکه بر این تمرکز کنند که یک خودروی خارجی را طی چند سال به داخلی‌سازی بالا برسانند، تمرکز و برنامه‌ریزی خود را بر توسعه محصول جدیدی که پلتفرم و ابتکار عمل آن به دست خودش است، بگذارد.»

https://www.asianews.ir/u/dBu
اخبار مرتبط
وضعیت صنعت خودرو در ایران دیگر به ترومایی جمعی بدل شده است و اگر پای صحبت هرکسی بنشینید، می‌داند انحصار و رانت چه بلایی بر سر صنعت خودروی ایران آورده است نکته این‌که همه حمایت‌هایی که از خودروسازان داخلی صورت گرفته و می‌گیرد، پشت شعار پرطمطراق حمایت از تولید ملی طرح می‌شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید