صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۶ آذر ۱۴۰۲ / ۱۸:۱۱
کد خبر: 18407
گزارشگر: 464
۳۱۱
۰
۰
۰
فردا دوشنبه

۲۷ آذر ۱۴۰۲| پیش بینی قیمت دلار

۲۷ آذر ۱۴۰۲| پیش بینی قیمت دلار
به نظر می‌رسد با توجه به تثبیت قیمت دلار در کانال ۵۰ هزار تومانی و محدوده امن ۵۱ هزار تومانی برای این اسکناس در روزهای باقیمانده از آذر و شروع ماه جدید، نباید انتظار نوسان قیمتی خاصی را برای اسکناس آمریکایی داشته باشیم.

به گزارش آسیانیوز، قیمت دلار در هفته گذشته یکی از کم‌نوسان‌ترین هفته‌ها را در یک سال اخیر پشت سر گذاشت. بازار باثبات ارز در حالی شاهد تلرانس‌های قیمتی ۵۰ تا ۱۵۰ تومانی بود که از ابتدای سال، کارشناسان اقتصادی نسبت به افزایش‌ قیمت‌‌ها در نیمه دوم سال هشدار داده بودند. آیا ثبات بازارهای مالی ساختگی است؟


 قیمت دلار هفته گذشته در محدوده ۵۰ هزار و ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومانی نوسان داشت. این اسکناس در آذر یکی از کم‌‌تحرک‌ترین ماه‌های سال جاری را پشت سر گذاشت و تعطیلی امروز نیز آخرین هفته ماه جاری را بی‌رمق‌تر کرد. دیروز دلار با قیمت ۵۰ هزار و ۳۵۰ تومان معامله شد.

هر چند اخبار مربوط به جنگ حماس و اسرائیل همچنان در صدر توجه معامله‌گران است اما خبر مربوط به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل هفته گذشته منتشر شد . این قطعنامه با رای مثبت ۱۵۳ عضو تصویب شد که خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه در غزه و همچنین آزادی فوری و بدون قید و شرط همه اسرا شده است.

هر چند شعله‌های درگیری در منطقه غزه همچنان بالاست اما کارشناسان اقتصادی معتقدند بیش از آنکه صحبت از افزایش تنش میان طرف‌های درگیری باشد سخن از آتش‌بس در میان است.

اخبار مهمی که بازار ارز را تکان نداد!

در هفته گذشته رئیس کل بانک مرکزی خبر از انحلال یک موسسه‌ اعتباری دیگر تا پایان سال را داد؛ اتحادیه اروپا ۶ فرد و پنج شرکت ایرانی را تحریم کرد، مرکز پژوهش‌های مجلس خبر از کاهش ۱۹۰ همتی ذخایر ارزی بانک مرکزی داد و همچنین مجلس لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را به دلیل اینکه دولت همه چیز را منوط به دریافت مالیات کرده بود، برگرداند. این اخبار در صدر توجه معامله‌گران قرار داشت اما نتوانست تغییری در روند قیمت دلار دهد.


مُسکن بعدی مهار دلار چیست؟


در همین راستا علی طباطبایی کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه نباید انتظار کاهش قیمت را برای دلار داشته باشیم به تجارت‌نیوز گفت: «بهترین اتفاقاتی که می‌توانست موج صعودی دلار را موقتا سرکوب کند تا کنون رخ داده است. بنابراین خبرهای جدید نمی‌تواند مُسکن قوی برای ریزش قیمت این اسکناس باشد.»

وی ادامه داد: «سیاست‌گذار با خبردرمانی قیمت دلار را مهار کرده است. پس از این هم شاید بتواند موقتا و در محدوده زمانی کوتاهی قیمت‌ها را در همین محدوده نگه دارد؛ اما معتقدم بعد از این هیچ گونه ریزشی برای دلار نخواهیم داشت.»


دلار به کریدور چهارم برمی‌گردد؟

کارشناسان اقتصادی تاکید می‌کنند که ۱۵ آذر تا ۱۵ دی منطقه مهم زمانی برای بازار ارز به جهت تسویه حساب‌های ارزی تجار است. آنها با معامله‌گران هم‌عقیده‌اند و می‌گویند بانک مرکزی هر چه عرضه ها را زیاد می‌کند و به کف ۵۰ هزار تومانی نزدیک می‌شود اما فشار تقاضا زیاد قیمت را بالا می‌برد.

با این وجود تحلیلگران اقتصادی احتمال برگشت موقت قیمت دلار به کریدور ۴۰ هزار تومانی را می‌دهند. آنها می‌گویند در دو دوره گذشته که دلار سقف زده معمولا حرکت‌های دلار اول یک پایین قوی داشته و فاصله با ارزش ذاتی از ۱۵ درصد فراتر رفته و به ۲۰ درصد رسیده است؛ در آن منطقه کف اصلی دلار شکل گرفته و منجر به سقف‌زنی این اسکناس شده است.

به نظر می‌رسد با توجه به تثبیت قیمت دلار در کانال ۵۰ هزار تومانی و محدوده امن ۵۱ هزار تومانی برای این اسکناس در روزهای باقیمانده از آذر و شروع ماه جدید، نباید انتظار نوسان قیمتی خاصی را برای اسکناس آمریکایی داشته باشیم.

با این وجود برخی ناظران اقتصادی معتقدند فعلا بازارساز با موج‌سواری روی خبرهای سیاسی، قیمت دلار را سرکوب کرده است، اما در سه ماه پایانی سال همزمان با بروز کسری بودجه و عقب‌ماندگی از اهداف اقتصادی، قیمت دلار نیز همپای انتظارات تورمی افزایشی خواهد شد. حال باید دید در جدال میان تورم و سیاست‌گذار پرچم کدام یک بالاست.

گفتنی است امروز قیمت دلار در بازارهای همسایه روند کاهشی داشت. قیمت دلار هرات کاهش ۹۰۰ تومانی داشت و با قیمت ۵۰ هزار و ۵۰ تومانی معامله شد. دلار سلیمانیه کاهش ۴۰ تومانی داشت و با قیمت ۵۰ هزار و ۲۰۰ تومانی معامله شد. درهم امارات بدون تغییر روی قیمت ۱۳ هزار و ۸۲۰ تومان ایستاد.

تجارت‌نیوز
https://www.asianews.ir/u/dEV
اخبار مرتبط
اسکناس آمریکایی در آخرین معاملات در کانال ۴۷ هزار تومان سقف شکست.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید