صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۷ آذر ۱۴۰۲ / ۱۸:۲۰
کد خبر: 18443
گزارشگر: 464
۳۳۲
۱
۰
۲
یادداشت/ دکتر حسین چناری

معلمان باید آماده واقعیت جدید باشند

معلمان باید آماده واقعیت جدید باشند
با دیجیتالی شدن همه چیز، آموزش عقب نمی‌ماند زیرا دانش‌آموزان از شیوه‌های نوین آموزش استقبال می‌کنند.


آسیانیوز - همه‌گیری کرونا به طور ناگهانی میلیاردها دانش‌آموز را از کلاس درس خارج کرد و علاقه به آموزش الکترونیکی را برانگیخت. بسیاری از مدارس نیز از تکنیک‌های آموزش آنلاین استقبال کردند و با جهان در حال تغییر همگام شدند.

در دنیای امروز، آموزش آنلاین با نگاه به جدیدترین فناوری‌ها، مانند گیمیفیکیشن و واقعیت افزوده / واقعیت مجازی برای جلب علاقه دانش‌آموزان، مشتاق روشهای جالب‌تری است و به سمت آن حرکت می‌کند. اما معلمان چون از دنیای گذشته هستند و آموزش‌های لازم در خصوص فناوری‌های اطلاعات را در دوره خود نداشته‌اند، معمولاً دانش کمی نسبت به آن دارند. این نقیصه بسیار بزرگی است که باید به آن توجه شود. معلمان باید خود را به سطح فناوری برسانند و در روزگاری که فناوری به صورت لحظه‌ای در حال توسعه است، لحظه به لحظه آماده‌تر شوند تا بتوانند در نقش معلم، از عهده مسئولیت خود که دادن اطلاعات و آگاهی به دانش‌آموزان است برآیند. در ذیل دلایلی آورده می‌شود که بر این مهم، که معلمان باید برای این واقعیت جدید آماده شوند، صحه می‌گذارد.

 

۱. آموزش آنلاین یک تجربه آموزشی مناسب‌تر را ارائه می‌دهد.

 

آموزش و پرورشی که رویکردی یکسان برای همه دارد، مسلماً برخی از دانش‌آموزان را فراموش می‌کند. اما آموزش آنلاین به دانش‌آموزان و معلمان کمک می‌کند تا با در نظر داشتن راههای متفاوت یادگیری، فرصت‌های جدید آموزشی با روشهای نو برای همه دانش‌آموزان ایجاد کنند.

 

۲. یک راه‌حل مقرون به صرفه است.

هزینه‌های زیادی برای آموزش دانش‌آموزان در ساختمان‌های مدرسه، از تعمیر و نگهداری گرفته تا حمل‌ونقل و تأسیسات، وجود دارد. این هزینه‌ها می‌تواند بار سنگینی برای مدارسی باشد که به طور مداوم شاهد کاهش بودجه هستند. یادگیری آنلاین می‌تواند به مدارس فرصتی بدهد تا هزینه ساختمان‌های خود را کاهش دهند، فضاهای انعطاف‌پذیری را برای دانش‌آموزان برای یادگیری در مدل‌های نو ارائه دهند، و هزینه‌های اضافی را برای بودجه‌های مدرسه کاهش دهند.

 

۳. ثبت‌نام را افزایش می‌دهد.

 

محیط‌های مدرسه سنتی شامل چندین محدودیت است: مسئله در دسترس بودن معلمان و مدیران واجد شرایط ، موضوع فضای کلاس فیزیکی، امکانات محدود و مشکل مهم مسافتی که هر دانش‌آموز باید برای رسیدن به مدرسه طی کند. در حالی که با یادگیری آنلاین، مدارس می‌توانند فضای کلاس را برای دانش‌آموزان بیشتری آماده کنند، از جمله کسانی که در آن محل زندگی نمی‌کنند یا نمی‌توانند شخصاً به مدرسه بروند. این امکان انتخاب و فرصت بیشتری را برای والدین هم فراهم می‌کند، به‌ویژه آن‌هایی که در مناطقی با منابع مدرسه محدود هستند.

 

۴. دانش‌آموزان و معلمان به طور فزاینده‌ای با فناوری انس می‌گیرند.

 

فناوری، صفحه‌نمایش، دستگاه‌ها و اینترنت تقریباً در زندگی ما فراگیر شده‌اند، و این برای مهدکودک‌ها به اندازه بزرگسالان صادق است. دانش‌آموزان از تعامل آنلاین با دیگران احساس راحتی می‌کنند و اغلب آن را تجربه‌ای مشابه با تعامل حضوری می‌دانند. در حالی که بازسازی کل تجربه یادگیری حضوری به صورت آنلاین غیرممکن است، پیشرفت در فناوری و سطح کاربری دانش‌آموزان و معلمان در استفاده از این فناوری‌ها، احتمال ادامه پیشرفت و توسعه یادگیری آنلاین را بیشتر می‌کند.

 

۵. دسترسی به اینترنت و موبایل در حال گسترش است.

 

دانش‌آموزان خانواده‌های با درآمد متوسط و بالا می‌توانند به راحتی با رایانه‌های رومیزی، لپ‌تاپ، یا تبلت و با دسترسی سریع به پهنای باند آنلاین شوند. در همین حال، دانش‌آموزان خانواده‌های کم درآمد نیز با گسترش امکانات شرایط بهتری در پیش خواهند داشت.

 

۶. ابزارهای بیشتری برای تسهیل یادگیری آنلاین موجود است.

 

شرکت‌هایی که نرم‌افزار و پلتفرم‌هایی را برای فضای یادگیری آنلاین ارائه می‌کنند، سریع‌تر از همیشه در حال نوآوری هستند. برنامه‌های جدید راه‌های بهتری را برای معلمان برای ارائه آموزش و تعامل و یادگیری دانش‌آموزان فراهم می‌کنند. اکنون شبکه‌هایی طراحی شده است ویژه معلمان و دانش‌آموزانی که علاقه‌مند به برقراری ارتباط آنلاین قوی‌تر هستند. به این ترتیب معلمان بهترین شیوه‌ها را برای آموزش آنلاین بررسی می‌کنند و توانایی مربیان برای یادگیری از یکدیگر افزایش می‌یابد، زیرا آنها با الگوهای جدید برای آموزش و یادگیری سازگار می‌شوند.

 

۷. فرصت‌های بیشتری برای برابری در آموزش ارائه می‌دهد.

 

یادگیری آنلاین توانایی منحصر به فردی را برای دانش‌آموزانی که قبلاً دسترسی محدودی به آموزش با کیفیت داشتند، ارائه می‌دهد تا گزینه‌های بیشتری برای پیشرفت داشته باشند. اکنون دانش‌آموزان می‌توانند دوره‌های آنلاین را برای کشف توانایی‌های فرهنگی و هنری خود بیابند.

 

۸. دانش‌آموزان می‌توانند به معلمان ‌بهتری دسترسی پیدا کنند.

 

یکی از مزایای یادگیری آنلاین، انعطاف‌پذیری برای یافتن منابع جدید است که فراتر از سخنرانی‌های کلاسهای سنتی است. دانش‌آموزان و معلمان راه‌های نوآورانه‌ای برای تکمیل کلاس‌های آنلاین با معلمان و منابع آموزشی مشابه پیدا می‌کنند. با این حال، خانواده‌های با درآمد بالاتر می‌توانند راحت‌تر برای معلمان هزینه پرداخت کنند. در عین حال، دانش‌آموزان خانواده‌هایی با توان مالی کمتر به این منابع خصوصی و اغلب پرهزینه دسترسی کمی دارند یا اصلاً دسترسی ندارند. با گسترش آموزش از راه دور، یافتن راه‌هایی برای ارائه این خدمات به هر دانش‌آموز، صرف نظر از سطح درآمد، مهم خواهد بود.

 

۹. مدارس به طور فزاینده‌ای به دنبال معلمانی با مهارت‌های آنلاین هستند.

 

با درک واقعیت جدید و تغییر رویکرد آموزشی به سمت آموزش آنلاین، مدیران برخی از مدارس بزرگ کشور به طور خاص به دنبال معلمانی هستند که مهارت‌های آموزش آنلاین دانش‌آموزان را داشته باشند. برای معلمان، یادگیری نحوه تدریس آنلاین می‌تواند توانایی آنها را برای یافتن مشاغل بسیار مطلوب در مناطق مختلف افزایش دهد تا طیف متنوعی از دانش‌آموزان را در تمام سطوح آموزشی رهبری کنند.
۱۰. شیوه‌های جدید آموزشی در راه است.

 

با ورود به دنیای آموزش آنلاین به نظر می‌رسد که ما در حال جهش بزرگی به سمت فضای تدریس کاملا جدیدی هستیم. البته لازم نیست کل استراتژی تدریس را تغییر دهیم بلکه باید به این فکر کنیم که چگونه می‌توانیم از هر استراتژی برای یک درس خاص استفاده کنیم. شیوه‌های جدید آموزشی در راه است.

دکتر حسین چناری, پژوهشگر و نظریه‌پرداز آموزشی
https://www.asianews.ir/u/dFw
اخبار مرتبط
معلمان اغلب با دو سؤال بزرگ رویرو می‌شوند: مردم چگونه یاد می‌گیرند و چگونه می‌توانند آن را در یک زمینه دائماً در حال تغییر بهتر انجام دهند؟
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
حیدری
۱۴۰۲/۰۹/۲۸
0
0
1

سلام و عرض ادب مورد قابل بحث صرفا آموزش و تعلیم نیست، موضوع تربیت و ارتباطات هم هست که آموزش مجازی این مقوله را به حداقل میرساند. دانش آموز بازدهی که در کلاس حضوری دارد را در کلاس مجازی ندارد. ارتباط با همسالان و معلم را ندارد . شاید برای جوانان خوب باشد ولی برای کودکان و نوجوانان بازدهی خوبی ندارد.


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید