صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۶:۵۴
کد خبر: 20291
گزارشگر: 2
۱۷۰
۰
۰
۱
آموزش فارکس

مدیریت ریسک در فارکس؛ ۱۳ استراتژی برای کاهش ریسک و افزایش سودآوری

مدیریت ریسک در فارکس؛ ۱۳ استراتژی برای کاهش ریسک و افزایش سودآوری
معاملات همیشه پر ریسک هستند و بر یک معامله‌گر لازم است تا همواره مدیریت ریسک در فارکس را در نظر داشته‌باشد. علاوه‌براین، به‌دلیل دیجیتالی شدن جهان و افزایش بسیار زیاد سرعت انجام معاملات، ریسک معاملات به بالاترین حد خود رسیده است.

امروزه بازار فارکس یکی از پرطرفدارترین و فعال‌ترین بازارهای بین‌المللی است. از سال ۲۰۱۶، حجم معاملات روزانه در بازار ۲۹ درصد افزایش یافته و کل گردش مالی بازار اکنون ۶/۶ تریلیون دلار است. با این حال، در حالی که بازار فارکس فرصت کسب درآمد بیشتر را به معامله‌گران ارائه می‌دهد، ریسک قابل توجهی نیز دارد. این مقاله به معامله‌گران کمک می‌کند تا مدیریت ریسک در فارکس، اهمیت آن و همچنین نحوه محاسبه ریسک معاملات را درک کنند تا از طریق آن، جلوی وقوع ضررهای احتمالی را بگیرند.

مدیریت ریسک چیست؟

مدیریت ریسک در واقع به برخی از اقدامات سرمایه‌گذار برای کاهش زیان‌هایش اشاره دارد. این اقدامات شامل تجزیه و تحلیل جامع بازار، بررسی بازار ، بررسی داده‌های اقتصاد کلان، مدیریت احساسات معاملاتی و سایر فعالیت‌های لازم برای محافظت از سرمایه است. به‌طورکلی، هر چه سود بیشتر باشد باید انتظار ریسک بالاتری را داشت، از طرفی با افزایش ریسک، زیان معاملات نیز بیشتر می‌شود. بنابراین، مدیریت ریسک در فارکس یکی از مهارت‌های اساسی معاملاتی است که هر معامله‌گری باید به آن تسلط داشته‌باشد تا بتواند از این بازار سودهای پایدارتری به‌دست آورد.

مدیریت ریسک در بازار مبادلات ارزهای بین‌المللی چگونه است؟

ریسک مالی که به آن ریسک مبادلات ارزی نیز می‌گویند، در بازار ارز به ضررهای احتمالی ناشی از نوسانات نرخ ارز اشاره دارد. در این‌صورت ممکن است ارزش سرمایه‌گذاری به‌دلیل نوسانات نرخ ارز کاهش یابد. بنابراین، مدیریت ریسک در فارکس، عملیاتی است که توسط معامله‌گران فارکس، برای کاهش عدم اطمینان در تصمیمات سرمایه‌گذاری و به حداقل رساندن زیان‌های احتمالی گرفته می‌شود. مدیریت ریسک در کارگزاری اوپوفایننس که به عنوان بهترین بروکر برای کپی‌ تریدینگ نیز در میان ایرانیان شناخته می‌شود، به‌صورت فعال و با استفاده از ابزارهای مختلف انجام می‌شود. این کارگزاری به‌طور خودکار، با توجه به نوع حساب معاملاتی کاربر، محدودیت‌هایی را برای تراکنش‌های کاربر در نظر می‌گیرد. همچنین، این کارگزاری با استفاده از الگوریتم‌های خودکار سعی در کاهش ریسک معاملات کاربران دارد.

نحوه محاسبه ریسک در فارکس چگونه است؟

ریسک یکی از مهمترین مفاهیم در سرمایه‌گذاری است. برای محاسبه ریسک فارکس، ابتدا باید احتمال وقوع رویداد را تعیین و سپس هزینه‌های مربوط به رویداد را محاسبه کنید. در نهایت، با ضرب احتمال وقوع در هزینه‌های مربوط به رویداد، می‌توانید مقدار ریسک را به‌دست آورید.
برای مثال، فرض کنید شما قصد دارید در فارکس سرمایه‌گذاری کنید. در این صورت، باید احتمال وقوع رویداد (مثلاً نوسانات قیمت) و هزینه‌های مربوط به آن (مثلاً ضرر ناشی از نوسانات قیمت) را تعیین کنید.

مهارت مدیریت ریسک در فارکس

افرادی که در بازار فارکس شروع به معامله می‌کنند، باید این واقعیت را قبول کنند که معاملات همیشه ریسک خودش را دارد و وظیفه آن‌هاست تا این ریسک را به حداقل برسانند. البته پذیرش این واقعیت همیشه دشوار است. برخی از معامله‌گران مبتدی، مدیریت ریسک در فارکس را کلاً نادیده می‌گیرند و در اثر آن در معاملات خود شکست می‌خورند. این شکست‌ها در نهایت منجر به این می شود تا تصمیم بگیرند که دیگر وارد این بازار نشوند. در ادامه این مطلب، با ریسک‌هایی که ممکن است در بازار فارکس با آن مواجه شوید، آشنایی پیدا می‌کنید و مهارت‌های لازم برای مدیریت آن را می‌آموزید.
درک این نکته مهم است که فارکس یکی از بزرگترین بازارهای مالی است و همیشه دارای درجه بالایی از ریسک است. با این حال، اگر تحمل ریسک بالایی را دارید و نقاط ضعف و قوت خود را درک می‌کنید، مقابله با ریسک‌هایی که در چنین بازارهای پرنوسانی با آن روبرو هستید، برای شما آسان‌تر خواهد بود. همه این‌ها مهارت بالای شما را در مدیریت ریسک در فارکس نشان می‌دهد.

ریسک بازار

ریسک بازار به این معناست که ارزش سرمایه‌گذاری ممکن است به‌دلیل نوسانات شاخص دارایی کاهش یابد. این ممکن است به‌دلیل عوامل اقتصادی، ژئوپلیتیکی یا سایر عوامل جهانی باشد که می‌تواند به‌طورکلی بر بازارهای مالی تأثیر بگذارد. نمونه‌های رایج ریسک بازار شامل تغییرات در نرخ بهره، تغییرات در شاخص‌های سهام و تغییرات در نرخ ارز خارجی است. شما به‌عنوان یک معامله‌گر باید مهارت کافی برای مدیریت ریسک در فارکس را داشته باشید.

ریسک بازار

ریسک اهرم

اهرم معاملاتی در بازار فارکس به سرمایه‌گذاران این اجازه را می‌دهد تا معاملاتی را انجام دهند که به‌طور قابل توجهی بالاتر از سرمایه اولیه آن‌ها در بازار است. با این حال، اهرم، یک شمشیر دولبه است و در برخی موارد ممکن است ضرر و زیان آن از سرمایه اولیه بیشتر شود. اگر مهارت مدیریت ریسک در فارکس را دارید می توانید به سراغ استفاده از اهرم بروید، در غیر این‌صورت بهتر است از آن استفاده نکنید.

ریسک نقدینگی

برخی ارزها و سرمایه‌ها از نقدشوندگی بیشتری نسبت به سایرین برخوردار هستند. به‌طور کلی، هر چه سریعتر یک دارایی با قیمت مناسب فروخته شود، نقدینگی بیشتری در گردش خواهد داشت. بنابراین، ریسک نقدینگی شرایطی است که در آن معامله‌گر نمی‌تواند دارایی خود را به قیمتی مناسبی که در نظر دارد، بفروشد و سود مورد انتظار اولیه را از آن دریافت کند. شما به‌عنوان یک معامله‌گر حرفه‌ای، باید دارایی را خریداری کنید که نقدینگی بهتری داشته‌باشد.

ریسک نرخ بهره

ریسک نرخ بهره مستقیماً بر نرخ تبدیل ارز یک کشور تأثیر می‌گذارد. هر چه نرخ بهره بالاتر باشد، ارز قوی‌تر است (و بالعکس). بنابراین، تغییرات در این نرخ می‌تواند باعث به‌وجود آمدن تغییرات اساسی در شاخص‌های بازار فارکس شود.

ریسک کشور

ثبات سیاسی و اقتصادی نقش مهمی در معاملات ارز ایفا می‌کند. اگر کشوری منابع کافی برای حفظ نرخ ارز ثابت خود نداشته‌باشد، نوسانات نرخ ارز می‌تواند منجر به کاهش شاخص ارزی کشور شود که در نهایت می‌تواند تاثیر بسزایی بر نرخ تبدیل ارز داشته‌باشد.

خطر از دست دادن سرمایه

این ریسک به وضعیتی اطلاق می‌شود که سرمایه‌گذار به‌دلیل کمبود بودجه قادر به ادامه معامله نیست. هرچند که معامله‌گر یک استراتژی معاملاتی بلندمدت داشته‌باشد، اما در صورت حرکت شاخص سرمایه بازار، در جهت غیرمنتظره، سرمایه کافی در حساب‌های معاملاتی خود ندارد تا از معاملات خود محافظت کند. اگر معامله‌گر اصول مدیریت ریسک در فارکس را بداند و مهارت لازم برای آن را داشته‌باشد، قطعاً می‌تواند جلوی از دست رفتن سرمایه خود را بگیرد.

اتفاقات مشکل‌ساز در معاملات فارکس

پس از تشریح ریسک‌های اصلی در بازار فارکس، باید این را بدانید که بیشتر آن‌ها در نتیجه اشتباهات تحلیل بازار، موقعیت‌های کنترل نشده یا فورس ماژور و خطاها و عوامل انسانی به وجود می‌آیند. در ادامه به تمام این موارد اشاره شده است.

اشتباهات مربوط به تحلیل و پیش‌بینی بازار

نظارت دقیق و سیستماتیک بر بازار و اتخاذ تصمیمات صحیح بر اساس آن، برای هر معامله‌گر موفقی ضروری است. انتشار داده‌های اقتصادی، انتشار نتایج مرتبط با جلسات کمیته فدرال بانک مرکزی ایالات متحده و سایر جلسات بانک مرکزی، بر تحلیل بازار تاثیر خود را می‌گذارد. بنابراین، سرمایه‌گذاران باید تمام جزئیات بازار را در نظر بگیرند تا ریسک‌‌های موجود را به حداقل برسانند. با این حال نمی‌توان صد در صد از بروز خطاها در تحلیل و پیش‌بینی بازار جلوگیری کرد، زیرا ارزیابی صحیح از یک خبر خاص نسبتاً دشوار است. در زیر چند توصیه برای کاهش ریسک وجود دارد.

  • نباید چشم بسته به هر آنچه در رسانه‌ها منتشر می‌شود اعتماد کنید و به پیش‌بینی‌های «کارشناسان» توجه ویژه داشته‌باشید. بهتر است از طریق خبرگزاری‌های رسمی، اطلاعات موثق بازار را دریافت کنید.
  • بهتر است تا از ابزارهای تحلیلی مانند تقویم اقتصادی و سایر ابزارهای غربالگری مالی استفاده کنید.
  • باید داده‌های اقتصادی فعلی را تحلیل کنید و نتایج آن را با پیش‌بینی‌های کارشناسان و داده‌های منتشرشده در گزارش‌های قبلی مقایسه کنید.

رویدادهای خارج از کنترل (فورس ماژور)

این رویدادها می‌تواند در نتیجه یک تصمیم سیاسی غیرمنتظره، یک فاجعه طبیعی مبتنی بر فعالیت‌های انسانی، کشف ذخایر معدنی جدید، ورود بدون اطلاع سرمایه‌های مالی جدید به بازار، یا ورشکستگی ناگهانی رخ دهد. فورس ماژور می‌تواند اثرات فوری و طولانی مدت ایجاد کند.

عوامل انسانی

عوامل انسانی شامل استرس، عدم تمرکز، خستگی ذهنی و سایر عوامل مرتبط با شخصیت فرد است. چنین مواردی در هر زمینه‌ای ممکن است رخ دهد و معاملات نیز از این قاعده مستثنی نیست.

مدیریت ریسک در معاملات فارکس چه اهمیتی دارد؟

مدیریت ریسک در معاملات، تأثیر مستقیمی بر کسب سود دارد و نقش اساسی را برای موفقیت یا شکست یک معامله‌گر ایفا می‌کند. علاوه‌براین، داشتن یک استراتژی مدیریت ریسک مستحکم به معامله‌گران این امکان را می‌دهد که اعتماد به نفس کامل داشته‌باشند و مدیریت ریسک را بر احساساتی که منجر به پرتی حواس می‌شود، اولویت دهند.
مدیریت ریسک دارای قوانین زیادی است که رابطه مستقیمی با نوع سرمایه و نوع قرارداد مورد نظر شما دارد. سهام، قراردادهای فیوچرز و قراردادهای بازار ارز، همگی مدیریت ریسک متناسب با خود را می‌طلبند. با این حال، دو تکنیک کلی وجود دارد که هر معامله‌گر باید در نظر بگیرد.

تحمل ریسک

تحمل ریسک به درجه ریسکی اطلاق می‌شود که سرمایه‌گذار آماده پذیرش آن است. تحمل ریسک نقش اساسی را در موفقیت یک معامله‌گر ایفا می‌کند، زیرا نوسانات شدید در ارزش یک سرمایه‌گذاری می‌تواند در نهایت منجر به وحشت و تصمیمات غیر منطقی و غیر منتظره در معامله‌گر شود.

قانون ۱ درصد

طبق این قانون، حداکثر ریسک قابل قبول در تراز مالی حساب شما باید ۱ درصد در هر معامله یا ۱ درصد در روز باشد. به‌عنوان مثال، اگر یک معامله‌گر ۱۰ هزار دلار در حساب خود داشته‌باشد و ریسک خود را به ۱٪ محدود کند، به این معنی است که حداکثر ریسکی که مایل به پذیرش در هر معامله یا در هر روز است، ۱۰۰ دلار است. این در میان بسیاری از معامله‌گران محبوب است زیرا به آن‌ها اجازه می‌دهد تا مقدار ریسک خود را بر اساس حداکثر سطح ضرر احتمالی به حداقل برسانند. قانون ۱٪ در دراز مدت بسیار مفید است. اگر سرمایه‌گذار ۳۰ درصد زیان ببیند، بازیابی آن به زمان بسیار بیشتری احتیاج دارد. در مقابل زمانی که فقط ۱ درصد ضرر کرده است، زمان کمتری طول می‌کشد تا آن را جبران کند. تمام این موارد به توانایی معامله‌گر در مدیریت ریسک در فارکس مربوط می‌شود.

اگر پول زیادی را از دست بدهید چه کار باید کنید؟

اگر پول زیادی از دست دادید، اولین کار این است که به خودتان بگویید که این اتفاق برای خیلی از معامله‌گران ممکن است رخ دهد و شما نباید به خودتان سخت بگیرید. در ادامه، می‌توانید با چند راهکار ساده، وضعیت خود را بهبود دهید و اشتباهات گذشته را تکرار نکنید.

اگر پول زیادی را از دست بدهید چه کار باید کنید؟

هیجان و اضطراب خود را کنترل کنید

اگر مقداری پول از دست دادید، سعی کنید تمرکز و متفکرانه عمل کنید تا ضرر را به حداقل مقدار برسانید.

از اشتباهات خود بیاموزید

این نه تنها به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید چه اتفاقی افتاده است، بلکه به شما کمک می‌کند تا در دفعه بعد، پول خود را از دست ندهید. همچنین باید بدانید که ضرر نه تنها در نتیجه اشتباهات تحلیل بازار، بلکه در نتیجه وضعیت احساسی شما نیز رخ می‌دهد. از نظر آماری ثابت شده است که هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که هیچ اشتباه و ضرری در بازار نداشته است.

ضرر را بپذیرید

این مرحله به شما این امکان را می‌دهد تا ضررهای واقعی خود را درک کنید تا بتوانید استراتژی‌های بهتری ایجاد کنید و به سمت حل مسائل و مشکلات مرتبط بروید. یکی از مزیت‌های مدیریت ریسک در فارکس این است که ضررها را به حداقل می‌رساند و مهارت لازم برای مقابله با آن‌ها را در اختیار معامله‌گر قرار می‌دهد.

وضعیت خود را بازیابی کنید

بازیابی از شکست‌های قبلی زمان می‌برد. بدون عجله و در آرامش کامل، نگاهی آهسته به اتفاقات گذشته بیندازید. همچنین می‌توانید تا مدتی که مناسب می‌دانید از یک حساب آزمایشی استفاده کنید تا زمانی که به اندازه کافی برای بازگشت به معاملات واقعی آمادگی داشته‌باشید.

استراتژی‌های مدیریت ریسک در فارکس

با استفاده از استراتژی‌های مدیریت ریسک، شما می‌توانید ریسک معاملات خود را کاهش دهید و از معاملات فارکس بهترین بهره را ببرید. همچنین، با داشتن مدیریت ریسک مناسب، شما می‌توانید از خطرات بیشتر جلوگیری کنید و به سود بیشتری دست یابید. در ادامه با موارد بسیار مهمی آشنا می‌شوید که بهترین استراتژی معاملاتی را در دسترس شما قرار می‌دهد.

با یک حساب آزمایشی شروع کنید

حساب‌های آزمایشی نه‌تنها به تازه‌کاران بازار کمک می‌کند تا تجربه اولیه را در یک محیط معاملاتی واقع‌بینانه به‌دست آورند، بلکه به معامله‌گران باتجربه نیز اجازه می‌دهند، نظریه‌های خود را آزمایش کنند. تنها تفاوت شرایط معاملاتی این دو نوع معامله‌گر این است که معامله‌گران حرفه‌ای یک حساب واقعی در بازار دارند و معامله‌گران تازه کار یک حساب دمو بدون ریسک دارند. حساب‌های آزمایشی از وجوه مجازی استفاده می‌کنند تا معامله‌گران مبتدی بتوانند بدون از دست دادن سرمایه، اعتماد به نفس کافی را در معاملات به‌دست آورند.

استفاده از دستور معاملاتی Stop-Limit

Stop-Limit یک دستور معاملاتی بسیار مهم است که کارکردی مشابهی با دستور stop loss دارد، اما با محدودیت‌های خاصی در قیمت سفارش مواجه می‌شود. این نوع سفارشات، راه خوبی برای کاهش ریسک در هنگام معامله است. سرمایه‌گذاران، Stop-Limit را تعیین می‌کنند و اطمینان حاصل می‌کنند که این دستور در این سطح یا سطح بهتری اجرا می‌شود.

اندازه موقعیت معاملاتی

بسیاری از معامله‌گران stop-loss معاملات خود را تعیین می‌کنند، اما تعیین اندازه آن را فراموش می‌کنند. معاملات فارکس مستلزم استفاده از اهرم است که در صورت انتخاب نادرست اندازه معاملات می‌تواند منجر به نتایج منفی قابل توجهی شود. اگر موقعیت معاملاتی خود را به روش مناسبی انتخاب کنید، نه‌تنها ریسک معامله را به حداقل می‌رسانید، بلکه شانس کسب سود، در معاملات را نیز افزایش می‌دهید. در ادامه به برخی از اقداماتی مهم اشاره شده است:

  • در مورد سطحی که قصد دارید تا stop-loss را قرار دهید، تصمیم‌گیری مناسبی انجام دهید.
  • درصد ریسک قابل قبولی را برای معاملات خود تعیین کنید.
  • ارزش هر پیپ را به‌صورت درستی تحلیل کنید.
  • اندازه پوزیشن معاملاتی خود را تعیین کنید.

همبستگی میان جفت ارزها را بدانید

در بازار فارکس، ارزها به‌صورت جفت ارز قیمت‌گذاری می‌شوند. بنابراین، برای بهبود تسلط بر سبد سرمایه‌گذاری خود، لازم است از همبستگی جفت ارزها در فارکس آگاه باشید. در مورد این همبستگی، دو حالت زیر را در نظر داشته‌باشید.

  • مثبت: به این معنی است که هر دو ارز موجود در یک جفت ارز به‌صورت هم جهت حرکت می‌کنند.
  • منفی: به این معنی است که جفت ارزها تمایل به حرکت در جهت مخالف یک‌دیگر را دارند.

در ادامه به برخی از نکاتی که باید هنگام معامله بر اساس همبستگی جفت ارز در نظر داشته‌باشید، اشاره شده است:

  • به سراغ موقعیت‌هایی که یکدیگر را خنثی می‌کنند نروید. برای مثال می‌توان به جفت EURUSD و USDJPY اشاره کرد. اگر دو جفت با یکدیگر همبستگی منفی داشته‌باشند، گویی هیچ موقعیت معاملاتی در حساب کاربری خود باز نکرده‌اید.
  • پوزیشن‌های معاملاتی را که ارز پایه معاملاتی در آن‌ها یکسان است باز نکنید. برای مثال می‌توان به جفت‌ ارزهای EURUSD، JPYUSD و GBPUSD اشاره کرد. در این مثال‌ها، اگر ارز مبنا یعنی دلار بالا یا پایین برود، پرتفوی سرمایه‌گذاری شما عملکرد مشابهی خواهد داشت.

بیشتر از حد توان خود ریسک نکنید

بازار فارکس بسیار بی‌ثبات و غیرقابل پیش‌بینی است. بنابراین یکی از اصول اساسی آن این است که بیش از حد قابل‌قبول ریسک نکند. ریسک بیش از حد، سبد سرمایه‌گذاری شما را آسیب‌پذیر می‌کند و علاوه‌براین، در صورت شکست معامله، بازیابی زیان‌ها نیز دشوار خواهد بود. در چنین مواقعی، داشتن مدیریت ریسک در فارکس، به کمک شما می‌آید.
به‌عنوان مثال اگر ۱۰ هزار دلار در حساب خود دارید و ۱۰۰۰ دلار ضرر می‌کنید، میزان ضرر ۱۰ درصد سرمایه است و برای جبران این ضرر باید 15 درصد از پول باقی‌مانده در حساب خود را به‌دست آورید. مسلماً بازیابی این مقدار به زمان بیشتری نیاز دارد.

میزان استفاده از اهرم را محدود کنید

استفاده از اهرم در معاملات فارکس هم مزایا و هم معایبی برای شما دارد. از یک طرف، اهرم اجازه می‌دهد تا موقعیت‌های معاملاتی را باز کنید که بسیار بزرگ‌تر از سرمایه اولیه شما است. به‌عنوان مثال، اگر اهرم 1:20 باشد و شما ۱۰۰۰ دلار در حساب خود داشته‌باشید، می‌توانید معامله ۲۰ هزار دلاری انجام دهید بدون اینکه واقعاً آن مقدار پول را در اختیار داشته‌باشید. از سوی دیگر، اهرم به این واقعیت دلالت دارد که زیان‌های احتمالی نیز بر اساس همین مقدار ضرب شده (در مثال ۲۰ هزار دلار) محاسبه می‌شود، به این معنی که اگر پیش‌بینی‌هایی که انجام دادید، درست نباشد، زیان معامله می‌تواند به مراتب از سرمایه اولیه شما بیشتر شود.
هر‌چه اهرم بالاتر باشد، ریسک بیشتری را می‌طلبد و بنابراین منطقی و مناسب است که مقدار اهرم را به حداقل سطح محدود کنید (به‌خصوص اگر معامله‌گر مبتدی هستید).

میزان استفاده از اهرم را محدود کنید

کنترل احساسات

پیروی از احساسات، سرمایه‌گذاران را از تفکر انتقادی منحرف می‌کند. ترس، عصبانیت، اضطراب، شک و بی‌احتیاطی شما را به‌عنوان یک معامله‌گر، از مسیر از پیش تعیین شده منحرف می‌کند و خسارات غیرقابل پیش‌بینی و مخربی را برای شما به بار می‌آورد.
نوسانات بالای بازار در فارکس نباید بر روند تصمیم‌گیری شما تأثیر بگذارد، بنابراین اگر مستعد تأثیرپذیری از احساسات خود هستید، بهتر است روی برنامه‌ریزی تمرکز کنید. این بهترین راه برای مقابله با تصمیمات نامطلوب بر اساس احساسات متضاد است.

تنوع سبد سرمایه‌گذاری

تنوع بخشیدن به سبد سرمایه‌گذاری یکی از بهترین استراتژی‌های مدیریت ریسک در فارکس است. با داشتن طیف گسترده‌ای از دارایی‌های مالی قابل معامله، می‌توانید از خود در برابر حرکات نزولی بازار محافظت کنید و اطمینان حاصل کنید که سایر دارایی‌های مالی که در فارکس دارید، زیان‌های احتمالی را پوشش می‌دهند. تنوع سبد سرمایه‌گذاری شامل چند دسته است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.

تنوع بر اساس نوع سرمایه

این نوع تنوع به این معنی است که سرمایه‌گذاران سرمایه خود را بین جفت ارزها، سهام و حساب‌های سپرده مختلف تقسیم می‌کنند.

تنوع بر اساس سطح ریسک برای مدیریت ریسک در فارکس

تنوع بر اساس سطح ریسک به این معنی است که معامله‌گران سرمایه‌گذاری خود را بین صندوق‌هایی تقسیم می‌کنند که دارای سطوح مختلف نوسان و ریسک هستند. این روش کمک می‌کند تا بهترین مدیریت ریسک را پیاده‌سازی کنید.

متنوع‌سازی نهادی

به عملیات مالی با همکاری شرکای مختلف (مانند کارگزاران، مدیریت صندوق‌های امانی) اشاره دارد.

تنوع کاربردی

به معنای پخش کردن سرمایه‌گذاری بر اساس استراتژی‌های معاملاتی مختلف با سطوح مختلف ریسک است.

تنوع آماری

شامل معاملات بر اساس همبستگی مثبت و منفی بین جفت ارز است.

قواعد کلی مدیریت ریسک در فارکس

صرف‌نظر از آنچه دیگران می‌گویند، مدیریت ریسک در فارکس، یکی از عوامل اساسی در معاملات آتی است. شما ممکن است بهترین سیستم معاملاتی را داشته‌باشید، یا از یک برنامه معاملاتی بی‌نقص پیروی کنید، مسئولیت‌پذیر باشید و منطقی رفتار کنید، اما اگر قوانین مدیریت ریسک در فارکس را رعایت نکنید هرگز موفق نخواهید شد. معامله‌گران مبتدی برای چندین بار ممکن است حساب‌های معاملاتی خود را به‌طور کامل پاک کنند و حساب‌های جدید باز کنند تا زمانی که به این حقیقت ساده پی ببرند که مدیریت ریسک در این بازار از همه چیز مهم‌تر است. در ادامه با قواعد کلی پیرامون این موضوع بیشتر آشنا می‌شوید.

داشتن یک برنامه معاملاتی مشخص برای مدیریت ریسک در فارکس

به‌عنوان یک معامله‌گر باید به خاطر داشته‌باشید که داشتن یک رویکرد پیچیده همیشه بهترین چیز نیست. سخت‌ترین کار در معامله، شناسایی صحیح نقاط ورود و خروج به آن است. از نظر فنی، ورود به یک معامله بسیار آسان است و برای این کار تنها به یک کلیک نیاز دارید. اما آیا واقعاً می‌توان با این دیدگاه ساده به سود رسید؟ هیچ کس نمی‌تواند به این سوال پاسخ دهد. بنابراین، شما باید از قبل بدانید که کجا و چه موقع وارد شوید و از کجا خارج شوید.
تجربه نشان می‌دهد که خروج صحیح از تراکنش مهمتر از ورود به آن است. سوالاتی که باید پرسیده شود این است که چند درصد سود می‌خواهید از معامله به‌دست آورید؟ چقدر حاضرید ضرر کنید؟ قبل از وارد شدن به معامله باید به این سوالات پاسخ دهید. برخی از معامله‌گران فقط وارد معاملات می‌شوند و به‌طور نامنظم معامله می‌کنند. در این صورت ضرر آن‌ها قطعی و اجتناب‌ناپذیر است. مهم نیست سرمایه ورودی آن‌ها چقدر باشد، در نهایت با ورشکستگی روبه‌رو می‌شوند.

از معامله در تایم فریم‌های بیش از حد کوتاه خودداری کنید

شما باید بدانید که بهترین تایم فریم برای معامله در فارکس برای شما چه تایم فریمی است. قطعا اسکالپینگ (اسکالپینگ در واقع نوعی معامله است که در آن یک معامله‌گر، معاملات متعددی را با سود کم، حتی در حد چند دهم درصد در بازه‌های زمانی کوتاه انجام می‌دهد) یکی از استراتژی‌های معاملاتی است اما تعداد افراد موفق در آن بسیار کم است. معامله بر اساس استراتژی‌های معاملاتی، رویکرد بسیار معقول‌تری است. معامله‌گران آتی می‌توانند در بازه‌های زمانی متوسط، موفق باشند، اما همه معامله‌گران قادر به انجام این کار نیستند. توصیه معامله‌گران حرفه‌ای این است که میزان سود معامله نباید کمتر از ۱۰ برابر هزینه کمیسیون معاملاتی باشد. بنابراین بهتر است در بلندمدت و میان مدت موقعیت معاملاتی باز شود.

ارزان بخرید و گران بفروشید

باید به یاد داشته‌باشید که قیمت می‌تواند در هر جهتی حرکت کند. تجزیه و تحلیل کل بازار شانس موفقیت شما را افزایش می‌دهد، اما هرگز موفقیت را تضمین نمی‌کند. اگر کسی در مورد راه‌حل‌های معاملاتی جادویی به شما توصیه می‌کند، آن‌ها را باور نکنید زیرا چنین چیزی نمی‌تواند وجود داشته‌باشد. البته استراتژی‌های معاملاتی وجود دارد که آینده امیدوار کننده‌ای را از نظر کسب سود به شما نشان می‌دهد که البته قبل از استفاده از آن‌ها به‌صورت واقعی در یک حساب آزمایشی باید امتحان کنید.

برای تجارت ایمن و مدیریت ریسک در فارکس باید حد ضرر (stop loss) تعیین کنید

قرار دادن دستور stop loss لزوماً به موفقیت مالی منجر نمی‌شود. معاملات شما همیشه می‌تواند با توقف ضرر بسته شود و حساب شما پاک شود. برخی معامله‌گران استاپ ضرر را در فاصله نسبتاً دوری از موقعیت معاملاتی قرار می‌دهند تا قیمت خیلی سریع به آن نرسد. برخی دیگر استاپ لاس را نزدیک نقطه ورود قرار می‌دهند. همیشه در معاملات تلاش کنید تا بهترین ناحیه را برای تنظیم کردن استاپ لاس انتخاب کنید. مشخص کردن حد ضرر، کمک می‌کند تا مدیریت ریسک در فارکس را به‌طور صحیحی پیاده‌سازی کنید.

تحلیل تکنیکال و مهارت‌های تحلیل بنیادی خود را بهبود ببخشید

موفقیت معامله‌گری در ۹ مورد از ۱۰ مورد، در نتیجه مهارت‌های تحلیلی معامله‌گر است. بنابراین، برای بهبود مهارت‌های تحلیل تکنیکال و بنیادی خود باید مطالعه کنید. اکثر معامله‌گران از هر دو نوع تحلیل استفاده می‌کنند. همچنین برخی از معامله‌گرانی هستند که تنها تحلیل تکنیکال یا تحلیل بنیادی را ترجیح می‌دهند. برخی افراد اصلاً نمودارهای معاملاتی را زیر نظر نمی‌گیرند و با ابزارهای کمکی تصمیم می‌گیرند زیرا معتقدند نمودارها گیج‌کننده هستند.

با افزایش حجم معاملات، ریسک نیز افزایش می‌یابد

هرچه حجم معاملات بیشتر باشد، می‌توان نتیجه گرفت که سود احتمالی بالاتر و ریسک بالاتری خواهد داشت. مدیریت حجم معاملات، ارتباط مستقیمی با مدیریت ریسک دارد. معامله‌گران حرفه‌ای می‌گویند که ضرر احتمالی شما نباید بیش از ۲ درصد سرمایه ورودی شما در یک روز و بیش از ۱۰ درصد در یک ماه باشد. منطقی است که ضرر احتمالی حتی کمتر از این باشد (به‌عنوان مثال، رساندن آن به سطح ۱٪). البته این قانون تنها زمانی مؤثر خواهد بود که با پول زیادی سروکار دارید. اگر ۱۰ دلار معامله می‌کنید، نباید بیش از ۱۰ سنت ضرر کنید. البته این فقط یک مثال برای درک موضوع بود و تراکنش ۱۰ دلاری اساساً بی‌فایده است.

پس از چندین معامله ضررده، باید معامله را متوقف کنید

برخی از معامله‌گران باتجربه، می‌گویند پس از سه معامله ناموفق باید معامله را متوقف کنید و برخی دیگر می‌گویند حتی پس از پنج معامله ناموفق نیز باید به معامله ادامه دهید. همه چیز به برنامه معاملاتی شما بستگی دارد. این تاکتیک‌ها متعدد هستند و بسیاری از آن‌ها در صورت به کارگیری صحیح موثر خواهند بود. یک استراتژی معاملاتی می‌تواند برای یک معامله‌گر خوب و برای دیگری خطرناک باشد. قوانین مشترکی وجود دارد که هر معامله‌گر باید از آن‌ها پیروی کند. البته قوانینی وجود دارند که فقط برای برخی از معامله‌گران آن‌هم به‌صورت جزئی مهم هستند، اما برای برخی دیگر کاملاً مفید و کارآمد محسوب می‌شوند. همه چیز به درک معامله‌گر و نحوه پردازش اطلاعات بستگی دارد.

یک برنامه معاملاتی ایجاد کنید

برنامه معاملاتی باید واضح و مختصر باشد. این برنامه باید در مواقع لازم، تصمیمات درست را به شما ارائه دهد. اگر شروع به پیچیده کردن این برنامه کنید، قطعاً در دام بازار خواهید افتاد. معامله‌گران مبتدی در بیشتر اوقات، بدون داشتن برنامه مشخصی، معامله می‌کنند و آنچه را که دوست دارند انجام می‌دهند، اما واقعیت این است که در بازار نباید آنچه را که دوست دارید انجام دهید، بلکه باید کاری را انجام دهید. که الزامی است و این بسیار سخت‌تر است.
روبه‌رو شدن با ریسک در معاملات بازار فارکس اجتناب‌ناپذیر است. همیشه شخصیت و توانایی فرد تعیین می‌کند که چه مقدار می‌تواند ریسک را بپذیرد. این ریسک‌پذیری می‌تواند کم یا زیاد باشد. بنابراین، استراتژی مدیریت ریسک در فارکس، به شما این امکان را می‌دهد که کنترل بهتری بر سود و زیان خود داشته‌باشید. این نوع از مدیریت، در اصل به‌عنوان عامل کلیدی، برای تبدیل شدن شما به یک معامله‌گر موفق عمل می‌کند. با کمک راه‌کارهای فوق باید استراتژی شخصی خود را به گونه‌ای توسعه دهید که با اهداف و ویژگی‌های شخصی شما سازگار باشد. در نهایت با درک این موضوع که مدیریت ریسک نقش کلیدی در کاهش ضررهای شما دارد، بهتر است به سراغ معاملات در چنین بازارهایی بروید.

https://www.asianews.ir/u/e9C
اخبار مرتبط
توانایی مدیریت سرمایه یا قدرت تصمیم گیری منطقی؟! به نظر شما کدام ویژگی برای معامله گران حرفه ای مهم تر است؟! قطعا این موارد حائز اهمیت هستند اما امروز کاری به آن ها نداریم، تنوع بخشیدن به سبد معاملاتی یکی دیگر از ویژگی های مهم معامله گران باتجربه است. برای اینکار باید بروکری را انتخاب کنید که از تنوع در نمادهای معاملاتی برخوردار باشد و به همین بهانه قصد داریم تا نمادهای معاملاتی آلپاری را بررسی کنیم.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید