صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ / ۰۰:۵۹
کد خبر: 20639
گزارشگر: 306
۱۳۴
۰
۰
۴
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد خبر دا د

عدم همکاری متولیان موقوفات مسجد جامع وامیرچقماق با اوقاف / اجرای طرح آرامش بهاری در ۴۵ امامزاده و بقعه متبرکه استان یزد

عدم همکاری متولیان موقوفات مسجد جامع وامیرچقماق با اوقاف / اجرای طرح آرامش بهاری در ۴۵ امامزاده و بقعه متبرکه استان یزد
یزد - مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اظهار داشت : متاسفانه متولیان موقوفات ​مسجد جامع وامیرچقماق با اوقاف همکاری نداشته و حق وقف ادا نشده است وامکان هزینه برای اوقاف بویژه در ایام نوروز و رعایت عفاف و حجاب مورد نظر و سؤال مردم و مسئولین برای اوقاف میسر نیست ولذا از طریق مقامات قضایی اقدام به خلع ید آنان شده است

 

آسیانیوز / یزد ؛ حجت الاسلام « رضا صادقی » در جمع خبرنگاران اظهار امیدواری کرد در صورت خلع ید متولیان موقوفات مسجد جامع وامیرچقماق بهتر می توانیم برای اداره این اماکن تصمیم گیری کرده و درآمد مسجد نیز برای طرح هایی از جمله عفاف و حجاب و برنامه های فرهنگی هزینه شود و در حال حاضر هیچگونه بودجه ای برای این موارد نداریم و اداره اوقاف نمی تواند هزینه کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد در ادامه افزود : در سفر اخیر رییس اوقاف و امور خیریه کشور به یزد و با درخواست استاندار مبلغی مصوب و در اختیار موقوفه مسجد جامع یزد جهت برنامه های فرهنگی قرار گرفت ولی از دستگاه قضایی درخواست داریم تا با تعیین تکلیف متولیان این موقوفه باعث اعاده حق و حقوق وقف گردد .

وی گفت : همزمان با سال نو و ماه مبارک رمضان امسال نیز مراسم غبار روبی درامامزدگان و بقاع متبرکه انجام شد از آماده سازی زائرسراهای بقاع متبرکه در استان یزد خبر داد.

صادقی با بیان اینکه در مجموع امامزادگان و بقاع متبرکه استان، هزار و ۵۰۰ زائرسرا وجود دارد افزود : شرایط اسکان موقت در زائرسراها و فضاهای اقامتی امامزادگان نیز برای مسافران نوروزی آماده  و فراهم شده است.

وی با اشاره به مفتوح بودن ۴۰۰ پرونده  مطروحه در دستگاه قضایی استان از ۸۰ پرونده شاخص حقوقی اعم از اثبات وقفیت، گرفتن حق و حقوق از مستاجران وقف، دریافت حق و حقوق وقف از دستگاه های دولتی به عنوان بزرگترین بدهکاران وقف خبر داد .

صادقی با بیان اینکه  تنها وقف درآمددار یزد موقوفه مرحوم ابوالقاسم رشتی است که  دارای بیش از 50 نیت قید شده در وقفنامه می باشد اما متاسفانه برخی از ارگانها و اشخاص حقیقی در این موقوفه مستقر هستند و حق وقف را پرداخت نمی کنند و از یکطرف مردم و مسئولان از ما انتظار دارند اما از طرف دیگر تصرف غیر قانونی و غیر شرعی عده ای بر روی زمین های این موقوفه باعث شده حق و حقوق وقف پرداخت نشود.

وی خاطر نشان کرد : در این ایام بازارچه های شمیم خدمت ، توزیع نان صلواتی و طرح های متناسب با بهار قرآن و بهار طبیعت در این اماکن برگزار می شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد  از تعداد 46 هزار رقبه موقوفه در استان یزد خبر داد و با بیان اینکه امسال 1620 موقوفه شامل ۳ هزار و 300 رقبه در استان یزد سند دار شدند از صدورسند بزرگترین موقوفه  ۸۶ هکتاری ( مزرعه عباس آباد )  در شهرستان مهریز که به نام مسجد جامع یزد صادر و تسلیم  شده است ابراز خرسندی کرد .

صادقی با یادآوری اینکه  ۴۰ درصد از موقوفات استان یزد دارای سند است و ۶۰ درصد موقوفات هنوز فاقد سند هستند از صدور سند موقوفه ۹۰ هکتاری علی‌شاه میبد از بزرگترین موقوفاتی است  که سند آن روز گذشته صادر شده است.

به گفته این مقام مسئول اجرای اولین قرار دوازدهم در سال جاری نیز ادامه دارد و این طرح هر ماه به یاد امام زمان (عج )  در یکی از امامزادگان سطح استان از محل نذورات و اجرای نیات وقف برای کمک به نیازمندان و مستمندان برگزار می شود که اولین برنامه امسال در دوزادهم فروردین اجرا می شود.

وی از مشارکت تعداد ۲۲ مبلغ اعزامی از استان قم و ۳۲ مبلغ استانی در طرح های امامزدگان  و برپایی و اجرای جزء خوانی قران کریم در همه امامزادگان و طرح سفره ساده ضیافت در این اماکن مقدس خبر داد .

حجت الاسلام « مجید کرمی»  نیز در این نشست از برگزاری مراسم سال تحویل و اجرای طرح آرامش بهاری در ۴۵ امامزاده و بقعه متبرکه استان یزد خبر داد .

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان یزد با بیان اینکه در استان یزد ۸۲ امامزاده و بقعه متبرکه وجود دارد افزود : خیمه های معرفت در قالب طرح آرامش بهاری در امامزادگان برپا می شود و برنامه های مختلفی از جمله مشاوره توسط مبلغان خواهر و برادر در آنها انجام می شود.

وی گفت : در استان یزد افزون بر ۸۲ امامزاده وجود دارد و ۴۵ امامزاده که دارای امکانات و تاسیسات اجرای طرح بودند مشارکت دارند و پنج امامزاده در سطح یک هستند که دارای زائرسرا و اسکان شبانه روزی خواهند بود.

کرمی از سایر برنامه های در این ایام از جمله کرسی های تلاوت قرآن در سطح امامزادگان، اعزام مبلغان از حوزه های علمیه قم و یزد، جزءخوانی قرآن و محافل انس با قرآن کریم ، برگزاری جشن ولادت امام حسن مجتبی (ع) در نیمه ماه مبارک رمضان ،  برپایی سفره های افطاری ساده از محل موقوفاتی با همین نیت، برگزاری مراسم شب‌های قدر، اجرای قرار دوازدهم به یاد امام زمان(عج) عطرافشانی و غبارروبی گلزار شهدای مدفون در جوار امامزادگان ، اجرای طرح «خدیجه؛ مادر امت» در امامزادگان در سالروز وفات این بانوی بزرگ اسلام  خبر داد.

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود به همکاری خوب بین  اداره کل اوقاف و امور خیریه و اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد واز جمله اجرای طرح آیه های زندگی توسط اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد در امامزادگان در ایام نوروز را ذکر کرد .

سید محمد جواد عرفانفر

 عدم همکاری متولیان موقوفات مسجد جامع وامیرچقماق با اوقاف / اجرای طرح آرامش بهاری در ۴۵ امامزاده و بقعه متبرکه استان یزد حجت الاسلام  رضا صادقی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد ، حجت الاسلام مجید کرمی ، معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان یزد

 

https://www.asianews.ir/u/efm
اخبار مرتبط
یزد - وقف با تنوع و کارکردهای مختلف در تعظیم شعائر اسلامی و رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی موثر است اما این مقوله با تمام ظرفیتهای مومنانه به عنوان یکی از نیازهای جامعه امروز حضوری کم رنگ داشته است.
یزد - سومین کارگروه مشترک ثبتی ادارات کل ثبت اسناد و املاک و اوقاف و امور خیریه استان با حضور مدیران کل و مسئولان هر دو مجموعه و معاون دادستان مرکز استان برگزار شد
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید