صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۵ دی ۱۳۹۷ / ۰۹:۳۱
کد خبر: 227
گزارشگر: 1
۶۹۰
۰
۰
۰

2018 در یک نگاه

حسن فتحی چند روز دیگر پرونده جهان ورق خورده و سال جدید میلادی آغاز می شود. همه ساله به مناسبت آغاز سال جدید میلادی در پیام هایی از سوی مقامات مختلف جهان و رهبران مذهبی آرزوی صلح برا ی جهانیان می شود ولی تجربه نشان داده که این آرزوها هیچ گاه تحقق نیافته و تغییر چندانی در جهان روی نمی دهد.

زیرا جنگ ها و درگیری ها و اختلافاتی که در جهان شاهدیم را باید به 3 دسته تقسیم کرد:
- دسته اول :جنگ هایی هستند که ریشه دار بوده و سال ها از وقوع آن می گذرد. از جمله این جنگ ها باید به جنگ در سرزمین فلسطین اشاره کرد که چندین دهه است ادامه داشته و به نظر نمی رسد به این زودی ها خاتمه یابد زیرا این اراده در میان دو طرف درگیر دیده نمی شود که به خواسته جامعه جهانی و ملت خود گوش فرا داده و بدون پیشداوری پای میز مذاکره نشسته و آماده مذاکره باشد.
- دسته دوم:جنگ های نیابتی که کشورها و ملت ها بنا به دلایلی که اعلام نشده و به نیابت از سوی دیگران وارد آن شده و به آن تن داده اند. این جنگ ها تا زمانی ادامه می یابند که حامیان پشت پرده دست از حمایت جنگ طلبان برداشته و خواستار آتش بس یا خاتمه جنگ و خونریزی شوند. این وضعیت را امروزه در یمن شاهدیم.
- دسته سوم:جنگ هایی که موردی بوده و ناشی از افزون طلبی یک کشور و یا یک حاکم است . این جنگ ها طولانی مدت نبوده و معمولا فراگیر نمی شوند به همین دلیل با میانجی گری و وساطت می شود آنها را مهار کرده و یا با صلح همراه کرد. آنچه در سوریه و عراق اتفاق افتاد در صورتی که با دخالت و کارشکنی دیگران در این مقطع همراه نباشد می تواند به صلح منجر شود.
سال جدید میلادی در شرایطی از راه می رسد که این 3 نوع جنگ و درگیری را در جهان شاهدیم و نمی توان ادعا کرد که می توان در سال جدید میلادی نقطه پایانی بر این جنگ ها و درگیری ها خواهد بود.
همه ساله در آستانه سال جدید میلادی ،نگاهی کوتاه به برخی از تحولات و رویدادهای مهم و تاثیر گذار جهان می کنیم تا هم در جریان تحولات جهانی و منطقه ا ی قرار بگیریم و هم این که با توجه به این تحولات ، به بررسی اوضاع جهان در سال جدید بپردازیم.
- بحران ترامپ:با توجه به تشدید اختلاف بین دونالد ترامپ رییس جمهور جمهوریخواه امریکا با دموکرات های این کشور بر سر هزینه و بودجه احداث دیوار امنیتی در مرز مشترک با مکزیک، دولت و نهادهای دولتی آمریکا که بودجه شان قطع شده تعطیل شده و گفته می شود این تعطیلی تا پس از تعطیلات سال نو میلادی ادامه خواهد یافت.
اگرچه هنوز مجلس جدید نمایندگان و سنا تشکیل نشده و در سال جدید میلادی شاهد حضور نمایندگان جدید در این دو مجلس خواهیم بود اما ترکیب کنونی آنها هم چندان به نفع رییس جمهور نیست به گونه ای که امروزه نمایندگان دموکرات در حقیقت بودجه را گروگان گرفته و دولت و رییس جمهور را در منگنه قرار داده اند. در مجلس جدید که ترکیب آن پس از انتخابات اخیر مشخص شده اکثریت مجلس نمایندگان در دست دموکرات ها و اکثریت مجلس سنا در دست جمهوریخواهان خواهد بود. استمرار این وضعیت می توان سبب افزایش تنش بین ترامپ و رقبایش در حزب دموکرات شود.
- مذا کرات صلح افغانستان:پس از مدت ها مذاکره پنهانی میان آمریکا و نمایندگان دولت افغانستان با طالبان در نهایت پرده ها کنار رفته وهمه طرف ها خواستارحل و فصل مشکلات و مسایل افغانستان از طریق مذاکرات صلح شدند. در این رابطه هم روسیه پا پیش نهاده هم آمریکا و دوستانش که در تلاش هستند "نقشه راه" قابل قبولی برای بازگشت صلح به این کشورتهیه و ارائه کنند.
افغانستان سال هاست که با جنگ و درگیری های خونین مواجه است که همین مساله سبب گردیده امنیت و آرامش از این سرزمین رخت بر بسته وزمینه مساعدی برای شکل گیری داعش و انتقال بحران و تروریسم جدید به این بخش از جهان در کنار مرزهای ایران، روسیه و چین فراهم گردد. در همین شرایط ترامپ رییس جمهور آمریکا اقدام به خارج کردن بخشی از نیروهای نظامی کشورش را از افغانستان کرده که همین مساله هم مخالفت هایی را در افغانستان هم چنین در داخل دولت ترامپ و آمریکا در پی داشته است. با توجه به مذاکراتی که میان نمایندگان طالبان با روس ها و آمریکایی ها و افغان ها صورت گرفته این امیدواری به وجود آمده که در سال جدید میلادی شاهد بروز تحولاتی در افغانستان باشیم.
- انتخابات عراق:عراق پس از سقوط رژیم بعث و صدام حسین چندان با آرامش و امنیت مواجه نبوده و همواره با مشکلاتی دست به گریبان بوده که این مسایل می تواند حتی تمامیت ارضی این کشور را تحت تاثیر قرار دهد. در این سال ها دولت هایی در عراق روی کار بوده اند که عمدتا وابسته به دیگران خصوصا کشورهای همسایه بوده و از سیاست ها و برنامه های آنها تبعیت می کردند که در این رابطه می توان از دولت نوری مالکی نام برد که راه را برای ظهور داعش در این کشور هموار کرد. عراق پس از غلبه بر داعش به این واقعیت پی برد که اگر می خواهد موقعیت خود را در منطقه حفظ کند باید سیاست مستقلی را در پیش گرفته و سیاست متعادلی را میان همسایگانش پیش بگیرد. انتخابات پارلمانی و سراسری این کشور که با جناح بندی های جدید همراه بود به خوبی این واقعیت را آشکار ساخت که عراق می خواهد مستقل بوده و سیاستی متعادل در قبال همسایگان در پیش بگیرد. سفر مقامات این کشور به ایران، عربستان و ترکیه که همسایگان قدرتمند و تاثیر گذارعراق هستند نشان ازتلاش بغداد برای عدم وابستگی دارد.
- برگزیت و مشکل خانم می: روزی که برگزیت با آرای شکننده مردم بریتانیا تایید شده و خانم می به نخست وزیری رسید مشخص بود که برای اجرای این درخواست ، دولت بریتانیا با مشکل مواجه شده و قادر نخواهد بود به آسانی به این خواسته جامه عمل بپوشاند. در عمل نیز بریتانیا در این سال ها نتوانست با اتحادیه اروپا به توافقی رسیده و افکار عمومی مردم بریتانیا را توجیه کند. اسکاتلندی ها و ایرلند شمالی مخالف برگزیت بوده ودر کنار حزب کارگرو بخشی از حزب حاکم محافظه کار تمایلی به اجرای شدن برگزیت ندارند. حتی اختلافات سبب گردیده در بین اعضای حزب حاکم اختلاف افتاده و زمزمه هایی مبنی بر مخالفت با ادامه نخست وزیری خانم می به گوش می رسد که می تواند ادامه نخست وزیری اورا با خطر مواجه سازد.به همین دلیل این احتمال وجود دارد که در سال جدید میلادی با نخست وزیر جدیدی در بریتانیا مواجه شویم.
- تنش زدایی در کره:شبه جزیره کره پس از جنگ دوم جهانی قدم در مسیر تجزیه و جنگ سرد نهاد . این وضعیت تا امروز ادامه داشته است حتی پس از فروپاشی شوروی جدایی بین دو بخش شمالی و جنوبی شبه جزیره کره ادامه داشته و این دو بخش با یکدیگر در حالت نه جنگ – نه صلح به سر می برند. در سال 2018 شاهد تحولات چشمگیری در این منطقه بودیم که ملاقات روسای جمهور آمریکا و کره شمالی با رهبر کره شمالی از آن جمله بود که توانست به توافق های قابل قبولی میان آنها منجر شود تا حدی که قرار شد مرز دو کره غیر نظامی شده و کره شمالی در مسیر خلع سلاح هسته ای حرکت کند. ادا مه این روند می تواند صلح و آرامش را به این منطقه بازگردانده و به جنگ سرد در شبه جزیره کره خاتمه دهد.
- ریاست جمهوری پوتین:ولادیمیر پوتین برای چهارمین بار در انتخابات ریاست جمهوری روسیه به پیروزی رسیده تا سیاست مشت آهنین خود را که از حمایت اکثریت مردم کشورش برخوردار است ادامه دهد. به این ترتیب دوران ریاست جمهوری او می تواند از دوران استالین دیکتاتور پیشین شوروی هم طولانی تر شود. پوتین با تجاوز به کشورهای همسایه و ضمیمه کردن بخش هایی از آنها نشان داد که همان سیاست و روش های شوروی پیشین را ادامه داده و درصدد است به بهانه حمایت ازاقلیت روس به این کشورها دست درازی کند. در این رابطه در سال 2018 اختلاف با اوکراین که واکنش جهان غرب را در پی داشت سبب بروز واکنش هایی علیه مسکو شد.
- خداحافظی با کاستروها: کوبا پس از ده ها سال شاهد خداحافظی با کاستروها بود . در این کشور که پس از فیدل برادرش رائول به قدرت رسیده بود با کناره گیری او و برگزاری انتخابات میگوئل دیاز که از اعضای حزب حاکم می باشد و پیرو و حامی کاستروهاست به قدرت می رسد. به این ترتیب اگرچه خانواده کاسترو از قدرت کناره گرفته ولی کسی در این کشور در راس قرار گرفته که هم سو و هم جهت با اندیشه ها و دیدگاه های آنهاست.
- قتل خاشقچی: یکی از مسایلی که در سال 2018 افکار عمومی را به خود جلب کرده وسبب تحریک جامعه جهانی علیه هیات حاکمه عربستان شد مرگ و یا در حقیقت قتل ناجوانمردانه خاشقچی روزنامه نگار منتقد این کشور در کنسولگری عربستان در ترکیه بود. این اقدام که اعتراض جامعه جهانی را در پی داشت با تغییراتی در سیستم اطلاعاتی عربستان همراه بود ولی نتوانست اتهاماتی را که متوجه محمد بن سلمان نخست وزیر این کشور گردید اثبات کند. قتل این روزنامه نگار منتقد انتقاد علیه هیات حاکمه عربستان را تشدید کرد.
در همین حال طرف های درگیر در یمن که از حمایت ایران و عربستان برخوردارند بر سر آتش بس در بندر استراتژیک حدیده به توافق رسیده و با استقرار پاسداران صلح سازمان ملل در این منطقه تلاش می شود شرایط برای تنش زدایی در یمن و پایان این جنگ نیابتی که سبب مرگ مردم غیر نظامی شده فراهم شود.
درگیری با جلیقه زردها در فرانسه و تلاش برای حمله به آخرین پایگاه های داعش در سوریه همراه با برگزاری اجلاس گروه 20 در کانادا و کناره گیری خانم مرکل از رهبری حزب حاکم آلمان از دیگر تحولات و رویدادهای جهان در سال 2018 بود.


https://www.asianews.ir/u/1pi
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید