صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ / ۰۸:۱۲
کد خبر: 2319
گزارشگر: 213
۹۵۳
۰
۰
۲
شیرین نوری؛ اقتصاددان

تورم با بیانیه سیاسی حل نمی شود!

تورم با بیانیه سیاسی حل نمی شود!
اقتصاددانان بنام کشور معتقدند ۷۰ درصد مشکل عظیم اقتصادی کشور بدلیل تصمیمات و ساختارهای نادرست اقتصادی است و تنها ۳۰ درصد آن به تحریم ها مربوط می شود و در غیر اینصورت حتی اگر تمام ثروت دنیا را داشته باشیم وضعیت همین است که هست.

شیرین نوری؛ اقتصاددان: همواره در کشورهای مختلف جهان بانک مرکزی بالاترین قوه اجرایی سیاستهای اقتصادی در زمینه پولی هستند و وظیفه دارند در جهت افزایش ثبات و رفاه اقتصادی کشور گام بردارند و با کمی مطالعه درباره تجربه کشورهای توسعه یافته و حتی در هر حال توسعه در می یابیم که بانک های مرکزی در انجام وظایف خود در زمینه های پولی از آن چنان اختیار و استقلالی برخوردارند که در زمانی که اهداف اقتصادی دولت بر خلاف اهداف بلند مدت اقتصادی کشور باشد، آشکارا با آن مخالفت کرده و در جهت منافع اقتصاد ملی عمل می کنند حتی اگر بر خلاف اهداف اقتصادی دولت باشد!

و این در حالی است که در اکثر کشورهای توسعه یافته و پیشرفته عموما بانک مرکزی به موجب قانون موظف به تامین کسر بودجه دولت نیست و دولتها در صورت نیاز باید با بانک وارد گفت گو شوند و چنانچه بانک مرکزی استقراض مورد نیاز آنها را تامین نکند هیچ قدرتی نمی تواند آنها را بدین کار وادارد و دولتها عموما مجبور به انتشار اوراق قرضه می شوند که خاصیت تورم زایی کمتری دارد.

بنابراین وقتی بانک مرکزی از نفوذ و فشارهای سیاسی مصون باشد با اعمال سیاستهای پولی صحیح بهتر می تواند تورم را مهار کند، از کسری بودجه دولت بکاهد، به رشد تولید ملی سرعت بخشد، و نرخ بهره را به تعادل نزدیکتر کند. به عقیده اقتصاددانان وجود نظم در سیاست پولی چنانچه با استقلال بانک مرکزی توام باشد در کاهش میزان تورم و تغییرات آن کاملا موثر است و آخر اینکه پول و سیاست پولی باید بی طرف و مستقل باشد، اما اقتصاد ایران نشان می‌دهد که در طی این چند دهه بانک مرکزی ایران دارای استقلال نیست و همچنین به دلیل درجه ضعیف توسعه اقتصادی کشور اطلاعات اقتصادی مردم ایران نیز در حد کافی نیست و تمام این عوامل باعث شده است که اکثریت مردم نتوانند مطالب درست و نادرست اکثر مسولین و بخصوص ریاست بانک مرکزی را تشخیص دهند.

کافی است به آخرین پست اینستاگرامی ریسس بانک مرکزی کمی تامل نماییم و از ایشان سوال کنیم که آیا واقعا تمام مشکلات اقتصادی و تورمی و کاهش یافتن ارزش پول ملی ایران تقصیر تصمیمات خصمانه آمریکاست! مگر غیر از این است که طبق کفته بسیاری از دولتمردان و حتی اقتصاددانان بنام کشور ، ۷۰ درصد مشکل عظیم اقتصادی کشور بدلیل تصمیمات و ساختارهای نادرست اقتصادی است و تنها ۳۰ درصد آن به تحریم ها مربوط می شود.

همگی می دانیم که در طی این مدت جناب همتی اقدامات موثری را درجهت تثبیت قیمت دلار و تصحیح ساختارهای بانکی برداشته اند اما می بایست محترمانه عرض کنیم که پیام آخر ایشان نه تنها یک بیانیه صحیح و فنی اقتصادی نیست بلکه تنها یک بیانیه شبه سیاسی و دفاع از عملکرد دولت می باشد.

فراموش نکنیم که تنها حلقه مفقود شده در اقتصاد ایران، همدلی و اتحاد مسولین با یکدیگر و مردم می باشد و تا زمانی که این حلقه به زنجیر اقتصاد ایران اتصال نیابد اقتصاد کشور سرانجام خوشی نخواهد داشت و تنها راه اتصال این حلقه صداقت و رو راستی مسولین با مردم و اصلاحات اقتصادی از جمله استقلال بانک مرکزی اصلاح ساختارهای بانکی و سیاستهای پولی کشور می باشد و در غیر اینصورت حتی اگر تمام ثروت دنیا را داشته باشیم وضعیت همین است که هست!/

شیرین نوری
https://www.asianews.ir/u/1Gw
اخبار مرتبط
قیمت نفت با وجود این که تقاضای جهانی بسیار پایینتر از سطح پیش از دوران شیوع ویروس کرونا مانده، در محدوده بالای 40 دلار در هر بشکه تثبیت شده است.
رییس کل بانک مرکزی گفت: تمرکز اصلی بانک مرکزی بر موفقیت برنامه هدف گذاری تورم، ثبات بازارها و پیش بینی پذیرکردن اقتصاد است.عبدالناصر همتی به سؤالات مختلف درباره هدف گذاری نرخ تورم، حراج اوراق دولتی، وضعیت بازار ارز و ... پاسخ داد که متن آن به شرح زیر است:آقای دکتر، اوایل هفته بانک مرکزی حراج اوراق دولتی را انجام داد، این را چگونه ارزیابی می کنید؟همانطوریکه که قبلا هم گفتم، باید ریشه تورم را برای همیشه از اقتصاد ایران کند تا مسیر رشد باز شود.
کارشناسان معتقدند درصورتی‌که تعدیل تورم بر نرخ مالیات بر عایدی املاک اعمال شود، اثر این مالیات خنثی خواهد شد و به دلیل ناچیز شدن مقدار آن، بازدارنده نخواهد بود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید