صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۱۹ مهر ۱۳۹۹ / ۰۰:۱۲
کد خبر: 2701
گزارشگر: 213
۵۴۷
۰
۰
۱
نخست وزیر سابق لبنان

سعد حریری آمادگی هدایت کشورش را اعلام کرد

سعد حریری آمادگی هدایت کشورش را اعلام کرد
سعد حریری، نخست وزیر سابق لبنان، اعلام کرد ممکن است به منظور جلوگیری از سقوط و فروپاشی کشورش، رهبری دولت آینده لبنان را بر عهده بگیرد.

سعد حریری، نخست وزیر سابق لبنان، اعلام کرد ممکن است به منظور جلوگیری از سقوط و فروپاشی کشورش، رهبری دولت آینده لبنان را بر عهده بگیرد.

حریری پارسال به دنبال اعتراض گسترده مردم لبنان علیه فساد، بیکاری و همچنین درخواست خلع سلاح حزب‌الله، از مقام خود کناره‌گیری کرد. پس از آن، حسن دیاب، نامزد مورد حمایت گروه حزب‌الله، به عنوان نخست وزیر کشور برگزیده شد اما انفجار مهیب بندر بیروت که روز ۱۴ مرداد اتفاق افتاد، بار دیگر کناره‌گیری نخست وزیر وقت لبنان را رقم زد.

خبرگزاری الجزیره می‌نویسد سعد حریری، روز پنج‌شنبه ۱۷ مهر، در مصاحبه زنده خود با کانال تلویزیونی «ام‌تی‌وی» در مورد احتمال پذیرفتن رهبری کابینه آینده لبنان اظهار داشت: «بی‌تردید، من یکی از گزینه‌ها خواهم بود.»

حریری تاکید کرد، او به هیچ وجه در شرایطی که کشورش در آستانه فروپاشی و سقوطی قریب‌الوقوع قرار دارد، «در را به روی آخرین امید باقی‌مانده برای لبنان نخواهد بست».

پیشتر، رئیس جمهوری فرانسه در روز یک‌شنبه هفتم مهر، انتقادهای بسیار تندی را علیه سیاسیون لبنانی و به‌ویژه گروه حزب‌الله مطرح کرد و گفت که رهبران سیاسی لبنان از تعهد به وعده خود برای تشکیل دولت جدید و انجام اصلاحات لازم در این کشور سر باز زده‌اند.

اما حریری گفت که همه احزاب سیاسی با رئیس جمهوری فرانسه اتفاق نظر داشتند که لازم است به مدت شش ماه، اختلاف‌ها را کنار بگذارند تا مانع وخیم‌تر شدن اوضاع کشور بشوند.

نخست وزیر پیشین لبنان افزود:‌ «هر طرف سیاسی می‌تواند برای شکل‌گیری دولت ایجاد مشکل و دردسر کند.»

حریری همچنین تاکید کرد که اگر احزاب سیاسی به راستی خواستار جلوگیری از فروپاشی و کمک به بازسازی بیروت هستند، «باید از ابتکار عمل فرانسوی‌ها» پیروی کنند.

رئیس جمهوری فرانسه که پس از انفجار مهیب بندر بیروت دو بار به لبنان سفر کرده و نقشه راهی را به عنوان ابتکار سیاسی برای حل بحران این کشور ارائه کرده، در نشست خبری هفتم مهر خود تاکید کرد که ابتکارش کماکان پابرجاست.

بر اثر انفجار نیمه تابستان که تصور می‌شود دلیل آن وقوع آتش‌سوزی در نزدیکی انباری حاوی دو هزار و ۷۵۰ تن نیترات آمونیوم واقع در بندر بیروت بوده، دست‌کم ۱۹۰ نفر کشته، چند ده نفر مفقود و ۶ هزار نفر مجروح شده‌اند.

خسارات ناشی از این حادثه در ارزیابی‌های اولیه بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار برآورد شد و این در حالی است که لبنان از مدت‌ها قبل، با چالش بحران اقتصادی درگیر بود./

https://www.asianews.ir/u/1Mw
اخبار مرتبط
پادشاه عربستان در سخنرانی امسال سازمان ملل، حمایت خود را از تلاش‌های ایالات متحده به منظور برقراری مذاکرات میان اسرائیل و فلسطینی‌ها ابراز کرد و خواهان خلع سلاح حزب الله لبنان به دلیل وابستگی این حزب به جمهوری اسلامی ایران شد.
وزارت خزانه‌داری آمریکا روز گذشته چندین شرکت و ده‌ها فرد مرتبط با وزارت اطلاعات ایران و حزب‌الله لبنان را تحریم کرد.
وزارت خزانه داری آمریکا روزگذشته دو وزیر پیشین لبنان را به دلیل فساد و حمایت مالی از حزب الله لبنان تحریم کرد.
قاضی دادگاه رسیدگی به پرونده «ترور رفیق الحریری»، نخست‌وزیر وقت لبنان اعلام کرد که چهار تن از اعضای حزب‌الله در این ترور نقشی نداشته‌ان، ولی این دادگاه «سلیم عیاّش»، از اعضای حزب‌الله را «مشارکت کننده» در ترور نخست‌وزیر اسبق لبنان دانست.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید