صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۵ آبان ۱۳۹۹ / ۲۱:۰۱
کد خبر: 2830
گزارشگر: 213
۱۰۲۴
۰
۰
۱
نایب رییس اتاق بازرگانی:

دولت دلارهای خودش را بازگرداند/واکنش به «صادرات به نام ۷۰ بی‌خانمان» بانک مرکزی

دولت دلارهای خودش را بازگرداند/واکنش به «صادرات به نام ۷۰ بی‌خانمان» بانک مرکزی
در ادامه تنش لفظی بین بانک مرکزی ایران و اتاق بازرگانی ایران بر سر «صادرات به نام ۷۰ بی‌خانمان»، یک مقام دیگر اتاق بازرگانی در این موضوع ابراز تردید کرد و در مقابل گفت: دولت اگر می‌تواند دلارهای خودش را به کشور بازگرداند.
در ادامه تنش لفظی بین بانک مرکزی ایران و اتاق بازرگانی ایران بر سر «صادرات به نام ۷۰ بی‌خانمان»، یک مقام دیگر اتاق بازرگانی در این موضوع ابراز تردید کرد و در مقابل گفت: دولت اگر می‌تواند دلارهای خودش را به کشور بازگرداند.

هفته پیش عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی، گفته بود از ۲۵۰ صادرکننده‌ای که ارز دریافتی را به کشور بازنگردانده‌اند، ۷۰ نفرشان «کارتن خواب، روستایی و از افراد ضعیف جامعه هستند» و افراد دیگری از هویت آنها سوء استفاده کرده‌اند.

این اظهارات با واکنش‌هایی از سوی مقام‌های اتاق بازرگانی روبه‌رو شد و در تازه‌ترین مورد حسین سلاح ورزی، نایب رییس این نهاد، چنین سخنانی را «پوپولیستی» خواند و گفت در نامه‌ای از بانک مرکزی درخواست شده که «در صورت واقعیت ماجرا»، شماره کارت و مشخصات این ۷۰ کارتن‌خواب در اختیار اتاق قرار گیرد اما ««تاکنون این کار صورت نگرفته است».

به گفته سلاح‌ورزی، اظهارات رییس بانک مرکزی به این خاطر بیان شد چون «می‌خواستند اتفاقات بازار ارز را به این موضوع منتسب کنند».

ابن مقام اتاق بازرگانی در عین حال وقوع اشتباه را رد نکرد اما تاکید کرد: «بانک مرکزی هم حتما باید مسئولیت ارز ۳۰ هزار تومانی را بپذیرد و به پاسخگویی در ضعف سیاست‌گذاری همه چیز را به گردن یک سری اطلاعات کلی نیندازد.»

عبدالناصر همتی همچنین در ماه‌های اخیر گفته بود ۲۷ میلیارد دلار از ارزهای صادراتی به کشور بازنگشته است.

حسین سلاح ورزی این عدد را نیز زیر سوال برد و گفت: «این رقم درست نیست، خود دوستان بانک مرکزی هم این رقم را به کمتر از ۱۸-۱۹ میلیارد دلار کاهش دادند.»

او در عین حال با اشاره به ناکامی دولت در بازگرداندن ارز صادراتی خود گفت: «هر وقت دولت توانست ۵۰ درصد ارز حاصل از صادراتش را برگرداند انتظار داشته باشد بخش خصوصی ۱۰۰ درصد آن را برگرداند.»

سلاح‌ورزی همچنین با اشاره به ناکامی دولت در بازگردادندن ارز صادراتی خود، ادامه داد: «الان ۴۰ میلیارد دلار از منابع دولت از محل فروش نفت و برق در کشورهایی مثل چین، کره جنوبی، ژاپن و عراق بلوکه شده و به خاطر تحریم‌ها نمی‌توانند برگردانند. هر وقت دولت توانست ۵۰ درصد ارز حاصل از صادراتش را برگرداند انتظار داشته باشد بخش خصوصی ۱۰۰ درصد آن را برگرداند.»

چند روز پیش روزنامه «جهان صنعت» به نقل از منابعی گزارش داده بود که ۴۰ میلیارد دلار منابع ارزی ایران به خاطر تحریم های آمریکا مسدود شده است که حدود ۲۰ میلیارد دلار آن در چین و بقیه در چهار کشور دیگر (شامل عراق، هند، کره جنوبی و ژاپن) است.

اما سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه، بخش مربوط به چین را تکذیب کرد و گفت: «اصلا پولی از ایران در چین بلوکه نیست.»

همچنین رسانه‌ها سفر اخیر رییس بانک مرکزی به عراق برای بازگردادن پول‌های مسدودشده ایران در آن کشور را ناموفق توصیف کرده‌اند/
https://www.asianews.ir/u/1Oy
اخبار مرتبط
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: گزارش های اخیر کمیسیون اقتصادی مجلس حاکی از آن است که حدود 20میلیون نفر از افراد واجدالشرایط که جزو شش دهک کم‌درآمد جامعه بودند، به ‌دلیل فقدان اطلاعات کامل یا عدم دقت در پردازش اطلاعات یا سهوی یا به هر شکل دیگری از سهام عدالت محروم شدند.
پرواز مستقیم چین به کرج و ایجاد شهرک صنفی در شهر جدید پرند
وزیر امور اقتصادی و دارایی دیروز گفت: مشکلاتی ایجاد شد که عوامل واقعی، روانی و یک مقدار هیجانات صورت گرفته در پی این عوامل، نوسانات بورس را زیاد کرد.
تحلیل گران ارزی می گویند با وجود احتمال پایین آمدن قیمت دلار در آینده، به طور قابل توجه با ارزانی ارز مواجه نخواهیم شد.
مشارکت صنعتگران، تولید کنندگان و کارآفرینان بخش خصوصی در تصمیم گیری ها و تدوین سیاست های کلان اقتصادی، برگزاری جلسات هم اندیشی بین مسئولین دولت و صاحبان صنایع، بیان دغدغه ها، ارزیابی مشکلات و ارائه راهکارها می تواند به حل بهتر معضلات و بهبود شرایط اقتصادی جامعه بینجامد.
استاد اقتصاد انشگاه الزهرا گفت: بورس آینه تمام‌نمای تولید در کشور است و یعنی ما در رکود عمیق به سر می‌بریم.
اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه به منظور حمایت از بنگاههای اقتصادی و کارآفرینان بخش خصوصی و توسعه همکاریهای تجاری، اقتصادی، فنی و صنعتی ایران و ترکیه تفاهمنامه همکاری امضا کردند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید