صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۲۸ آذر ۱۳۹۹ / ۰۹:۵۶
کد خبر: 3275
گزارشگر: 213
۱۱۵۴
۰
۰
۱
اظهارات یک فعال صنفی بازنشسته

ضرورت افزایش حقوق بیمه شدگان تامین اجتماعی/آیا معیشت بازنشستگان با همسان‌سازی بهبود می‌یابد؟

ضرورت افزایش حقوق بیمه شدگان تامین اجتماعی/آیا معیشت بازنشستگان با همسان‌سازی بهبود می‌یابد؟
یک فعال صنفی بازنشستگان نسبت به اجرای همسان‌سازی و اصلاحات آن انتقاد کرد و گفت: معیشت ۳.۵ میلیون نفر بازنشسته تامین اجتماعی با طرح همسان‌سازی بهبود نیافته است؛ به همین دلیل، خواستار افزایش مستمری‌ها براساس ماده ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی هستیم.

 در مردادماه، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کارگری به اجرا درآمد؛ البته نام آن به «متناسب‌سازی» تغییر یافت و سازمان اعتراف کرد که با این بودجه ناچیز، همسان‌سازی واقعی، قابلیت اجرا ندارد. در آذرماه، اصلاحات همسان‌سازی برای بازنشستگان سخت و زیان آور اجرایی شد منتها آورده چندانی برای آنها نداشت؛ نهایت بیست تا صد هزار تومان افزایش ماهانه.

آیت نیافر (فعال صنفی مستقل بازنشستگان) در این رابطه می‌گوید: معیشت ۳.۵ میلیون نفر بازنشسته تامین اجتماعی با طرح همسان‌سازی بهبود نیافته است؛ به همین دلیل، خواستار افزایش مستمری‌ها براساس ماده ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی هستیم؛ ما در فرودین ماه، نسبت به افزایش مزد و مستمری در سال ۹۸ معترض بودیم و چند هزار نفر خواستار ابطال مصوبه مزدی شدیم اما درخواست قانونی ما به جایی نرسید و از شکایت خود نتیجه‌ای نگرفتیم.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌توانند با راهکارهای مقطعی، مشکلات را حل کنند، افزود: همسان‌سازی را در دستور کار قرار دادند تا «قدری» از نارضایتی بازنشستگان بکاهند؛ اما با توجه به گرانی سرسام‌آور و تورم بالای دویست درصدی که در دو سال اخیر بر اقتصاد سایه افکنده، همسان‌سازی نتوانسته و نمی‌تواند گرهی از گره‌های معیشتی بازنشستگان کارگری بگشاید.

نیافر ادامه داد: اصلاح همسان‌سازی برای بازنشستگان سخت و زیان‌آور بعد از چهار ماه انتظار و معطلی، هیچ آورده‌ای نداشته است؛ بیست هزار تومان افزایش حقوق، در واقع توهین به بازنشسته است؛ آنهم بازنشسته‌ای که بیش از بیست سال در شرایط سخت، در معادن و زیرزمین کار کرده است. اکنون ۳۰۰ هزار بازنشسته سخت و زیان‌آور نه تنها قانع و راضی نشده‌اند، بلکه به مراتب بر حجم نارضایتی آن‌ها افزوده شده است.

به گزارش آسیانیوز به نقل از ایلنا، تنها راهکار، در نظر گرفتن سبد معیشت واقعی در مذاکرات مزدی ۱۴۰۰ و افزایش عادلانه و قانونی مستمری‌هاست؛ رفع بحران معیشت، هیچ چاره دیگری ندارد./


https://www.asianews.ir/u/1Vg
اخبار مرتبط
بازنشستگان تامین اجتماعی با ارسال نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، خواسته‌های خود را در ۱۰ بند بیان کردند.
بازنشستگان سال ۹۹ تامین اجتماعی که مشمول اجرای متناسب‌سازی نشده‌اند، با ارسال نامه‌ای به مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی خواستار اجرای قانون از ابتدای سال شدند.
رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی از پیشنهاد افزایش حقوق ۴۰درصدی کارگران از سوی مجلس به دولت خبر داد.
امروز دولت لایحه بودجه سال بعد را به مجلس ارائه داد و افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارمندان و همچنین پیشنهادِ افزایش ۲۵ درصدی دستمزد کارگران جزو این لایحه بود.
بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور درباره مشکلات جامعه کارگری گفت: فشارهای اقتصادی از سنوات قبل و بنا به دلایلی مختلف تاکنون بر دهک‌های پایین جامعه تحمیل شده است و دستمزد نیاز به بازنگری دارد.
​ مهمترین ضعف در لوایح بودجه این دوسال البته از منظر کارگران و بازنشستگان، عدم تعهد برای پرداخت بدهی‌های دولت به سازمان بین ا‌لنسلی تامین اجتماعی، دیده نشدن اعتبار برای اجرای الزامات قانون اساسی از جمله اصل ۲۹ و ۳۱ (تامین مسکن و ارائه درمان رایگان)، دیده نشدن اعتبار علیحده برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کارگری و عدم الزام به رعایت کف حقوق بازنشستگان برای بازنشستگان کارگری و البته کم بودن بودجه اعتبارات عمرانی است.
از یکسو با ترمیم مزد مخالفت می‌کنند و نمی‌خواهند مزد کارگران را به سبد معیشت برسانند و از سوی دیگر، می‌گویند قادر به کنترل تورم نیستیم؛ اما کارگرانی که در این چنبره اسیر شده‌اند، چه باید بکنند؟!
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید