صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۳۰ آذر ۱۳۹۹ / ۱۰:۰۲
کد خبر: 3291
گزارشگر: 213
۹۲۷
۰
۰
۲
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

مناطق آزاد؛ شاهرگ توسعه صادرات ایران/ رشد قاچاق کالا در نبود تاسیسات بندری و فرودگاهی/ضرورت اصلاح نظام بانکی و نیروی متخصص

مناطق آزاد؛ شاهرگ توسعه صادرات ایران/ رشد قاچاق کالا در نبود تاسیسات بندری و فرودگاهی/ضرورت اصلاح نظام بانکی و نیروی متخصص
مناطق آزاد با تسهیل مقررات و کاهش بروکراسی‌های اداری و با توجه به اینکه خارج از قلمرو گمرکی است در توسعه صادرات نقش مهمی ایفا می کند، ولی ضعف زیرساخت های موجود در مناطق آزاد و مشکلات زیر بنایی مانند کمبود امکانات و تاسیسات بندری و فرودگاهی و شبکه های حمل و نقل، کمبود نیروهای تحصیل کرده و متخصص در این مناطق و رشد قاچاق کالاها که نیاز به نظار ت دقیق از سوی نهادهای ذیربط دارد، از مواردی است که سبب شده از پتانسیل های مناطق آزاد کشور به نحو بهینه بهره برداری نشود.
سه نوع صادرات در مناطق آزاد داریم. یکی از آنها صادرات کالای سرزمین اصلی از طریق منطقه آزاد است. نوع دیگر صادرات کالاهای تولیدی منطقه آزاد به سرزمین اصلی است و نوع سوم صادرات کالای تولید منطقه آزاد به خارج از کشور است.

در صورتیکه مشوق های لازم و مناسب بر ای فعالان اقتصادی در نظر گرفته شود مناطق آزاد و ویژه اقتصادی می توانند باعث رشد صنعت، جذب سرمایه گذاری خارجی، اشتغال آفرینی و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، افزایش درآمد ارزی کشور با رشد و گسترش صادرات، جذب نقدینگی داخلی و متعاقبا کمک به مهار تورم، دستیابی به فناوری های نوین و تکنولوژی های پیشرفته ، کاهش رکود و فقر زدایی از کشور شود.
کاهش یا حذف عوارض گمرکی، معافیت مالیاتی و در نظر گرفتن تسهیلات لازم برای فعالان اقتصادی از جله مشوق هایی است که میتواند جهت گسترش مبادلات تجاری در این مناطق مفید واقع شود.

متاسفانه ضعف زیرساخت های موجود در مناطق آزاد و مشکلات زیر بنایی از جمله کمبود امکانات و تاسیسات بندری و فرودگاهی و شبکه های حمل و نقل، کمبود نیروهای تحصیل کرده و متخصص در این مناطق و متاسفانه وجود مشکلاتی نظیر قاچاق کالاها که نیاز به نظار ت دقیق تی از سوی نهادهای ذیربط دارد از جمله مواردی است که باعث شده از پتانسیل های مناطق آزاد در کشور به نحو بهینه ای بهره برداری نشده و برای موفقیت در استفاده از این مناطق باید شرایط و زیرساخت های لازم فر اهم شود.

نحوه تعاملات دولتی نهادهای مستقر در این مناطق و اجای درست قوانین باید مورد پایش و نظارت قرار گیرد و از مدیران کارآمد و توانمند در این مناطق استفاده گر
دد. باید قوانین حاکم بر این مناطق با قوانین بین المللی هماهنگی داشته باشد و در صورت لزوم نارسایی های این قوانین برطرف شود تا تعاملات بین المللی راحت تر صورت گیرد.
باید در مناطق آزاد بانک‌های فراساحلی دایر شود و از قواعد سرزمین اصلی مستثنی و نظام مالی‌شان نظام مالی بین المللی باشد. اصلاح نظام بانکی و تطابق با قوانین بین المللی از مهمترین ضرورت هایی است که باید در مناطق آزاد در دستور کار قرار گیرد.

در صورتیکه زیرساخت های لازم در مناطق آزاد تجای فراهم شود و در صدد رفع ضعف های موجود در این مناطق برآییم می توان از طریق مزیت های این مناطق یه گسترش صادرات غیرنفتی و افزایش درآمدهای ارزی کشور کمک کرد./
مناطق آزاد؛ شاهرگ توسعه صادرات ایران/ رشد قاچاق در نبود تاسیسات بندری و فرودگاهی/ضرورت اصلاح نظام بانکی و نیروی متخصص 
https://www.asianews.ir/u/1Vw
اخبار مرتبط
تورم معضل اقتصادی مهمی در کشورهای در حال توسعه است و تاثید اصلی آن بر رفاه اقتصادی و قدرت خرید مردم است و از طرفی بدلیل ارتباط تنگاتنگ تورم با زندگی افراد جامعه، علاوه بر آثار اقتصادی، در عصر حاضر، ابعاد اجتماعی و سیاسی گسترده‌ای نیز در بر دارد و بدیهی است روند افزایشی در قیمت مواد غذایی بالطبع باعث کاهش امنیت غذایی می شود.
از آنجایی که کشور ما دارای چهار فصل است و موقعیت خوبی از لحاظ اقلیمی و جغرافیایی دارد از پتانسیل بالایی در تولید انواع محصولات کشاورزی برخوردار است که باید با اصلاح مناسب زیرساخت های کشاورزی و پاسخگویی به نیازهای کشاورزان از این پتانسیل بالا به نحو مطلوبی بهر برداری کرد.
در ماه های اخیر با گسترش تحولات و فشارهای اقتصادی که هم تولیدکنندگان و هم مصرف کنندگان را با مشکل مواجه کرد شاهد افزایش شکایات مردمی در خصوص افزایش قیمت ها و نیز کاهش حجم و اندازه برخی از محصولات غذایی بوده ایم.
در حال حاضر دلار آمریکا به طرز وسیعی در معاملات و سرمایه گذاری‌های بین المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ سهم دلار آمریکا از کل ذخایر ارزی بانک‌های مرکزی جهان حدود ۶۴ درصد است، سهم یورو ۲۰ درصد و سهم یوآن تنها ۵/ ۲ درصد است.
امروزه به دلیل جوان بودن جمعیت کشور و افزایش اشتغال زنان و همچنین سرعت و سهولت در مصرف و آماده سازی فرآورده های گوشتی مصرف آنها در سفره ایرانیان رو به افزایش است؛ این در حالی است که سرانه مصرف در کشورهای آمریکایی 70 کیلوگرم و در اروپا 60 کیلوگرم گزارش شده است، ولی در ایران سرانه مصرف حدود 3 کیلوگرم است.
قانون کار باید سه‌جانبه و با مشارکت هر سه گروه کارگری، کارفرمایی و دولت و با اعمال نظرات آنها بررسی و در صورت لزوم اصلاح شود و در صورتی که اختلافی وجود داشته باشد، مجلس می‌تواند به آن رسیدگی کند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید