صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۱۹ دی ۱۳۹۹ / ۱۹:۱۲
کد خبر: 3463
گزارشگر: 213
۸۶۹
۰
۰
۲
بنا بر اظهارات جدید رئیس قوه‌قضاییه:

بانک‌ها حق ندارند مستقل و خارج از نظام بانکی عمل کنند/وضعیت کوله‌بری قابل قبول نیست

بانک‌ها حق ندارند مستقل و خارج از نظام بانکی عمل کنند/وضعیت کوله‌بری قابل قبول نیست
رئیس قوه‌قضاییه گفت: بانک‌ها حق ندارند به طور مستقل و خارج از نظام بانکی عمل و سود دریافت کنند و درباره بهبود وضعیت کولبران نیز ضروت دارد بازارچه های مرزی تشکیل شود.

رئیس قوه‌قضاییه گفت:بانک‌ها حق ندارند به طور مستقل و خارج از نظام بانکی عمل و سود دریافت کنند.

به نقل از تسنیم، وی درباره وضعیت کولبران نیز توضیح داد: وضعیت کوله‌بری اکنون قابل قبول نیست؛ بازارچه‌های مرزی می‌تواند فعال شود و مرزنشینان از آن بهره‌مند شوند.

این در حالی است که چندی پیش دادستان کل در نامه‌ای به رئیس بانک مرکزی تاکید کرد؛بانک‌ها به بهانه گرفتن سود بالاتر نمی‌توانند وثایق را ضبط کنند

دادستان کل کشور در نامه ای به رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: بانک‌ها دیگر نمی‌توانند به بهانه گرفتن سود بالاتر اموال و وثایق وام گیرندگان را ضبط کنند.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور طی نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی در راستای حمایت از تولید بر اجرای رأی وحدت رویه شماره ۷۹۴ دیوان عالی کشور تاکید کرده است.

بر اساس این نامه بانک‌ها دیگر نمی‌توانند به بهانه گرفتن سود بالاتر اموال و وثایق وام گیرندگان را ضبط کنند.

متن این نامه به شرح زیر است: «جناب آقای دکتر عبدالناصر همتی رئیس کل محترم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران سلام علیکم؛ مطابق رأی وحدت رویه شماره ۷۹۴ مورخ ۲۱.۰۵.۹۹ هیأت عمومی دیوان عالی کشور که باستناد قسمت اخیر ماده ۴۷۱ قانون آئین دادرسی کیفری مصوب ۹۲ برای دادگاه‌ها و سایر مراجع، اعم از قضائی و غیر آن لازم الاتباع می‌باشد، شرط مندرج در قرارداد اعطای تسهیلات بانکی نسبت به سود مازاد بر مصوبات بانک مرکزی باطل است. عدم رعایت این امر در قراردادهای تنظیمی توسط بانک‌ها موجب طرح دعاوی متعدد از سوی شرکت‌های تولید کننده طرف قرارداد با بانک‌های اعطا کننده تسهیلات می‌گردد، که مستلزم صرف زمان زیادی بوده و موانع و مشکلات متعددی را ایجاد می‌نماید. از این‌رو در راستای حمایت از صنایع و رونق تولید داخلی در جهت نیل به اقتصاد مقاومتی شایسته است دستور فرمائید مراتب به منظور تصحیح قراردادهای تسهیلات منعقده تولیدکنندگان با بانک‌ها در مورد قراردادهای قبل از تاریخ رأی وحدت رویه بدون نیاز طرح دعوا در محاکم قضائی و رعایت آن در قراردادهای آتی به بانک‌ها اعلام گردد و از نتیجه این مرجع را مطلع نمایند.»/

https://www.asianews.ir/u/1Ya
اخبار مرتبط
رییس کل بانک مرکزی مجموع درآمد صادرات نفت ایران طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ را حدود ۲۰ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت که دسترسی بانک مرکزی به این منابع نیز «بسیار کمتر» از این مبلغ بوده است.
براساس گزارش دیوان محاسبات طی سال گذشته ۱۵ میلیارد دلار ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی تخصیص یافته است تا قیمت‌ها در کشور کنترل شود و خلاصه گزارش تفریغ بودجه سال ۹۸ نشان می‌دهد که ۱۴.۸ میلیارد یورو ارز صادراتی از ۲۲ فروردین ۹۷ تا ۳۰ آبان امسال به کشور بازنگشته است.
مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با بیان اینکه چک‌های جدید از ۲۰ دی در اختیار مشتریان بانک‌ها قرار می گیرد،: یکی از دغدغه‌های بانک مرکزی این است که اجرای قانون جدید چک را به شکلی پیش ببرد که کمترین چالش را در اجتماع داشته باشیم.
در حالی که دولت ایران در سال جاری به رغم تحریم ها بودجه جاری کشور را براساس صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت آن هم با قیمت ۵۰ دلاردر نظر گرفته است، اما با شیوع کرونا قیمت نفت در بازار جهانی کاهش پیدا کرده و به حدود ۴۰ دلار رسیده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید