صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۲ دی ۱۳۹۹ / ۱۲:۴۵
کد خبر: 3490
گزارشگر: 213
۱۹۲۵
۱
۰
۴
گفت و گوی آسیانیوز با فائزه هاشمی درباره انتخابات 1400

رییس جمهور نظامی نه امتیاز است و نه غیر امتیاز!

رییس جمهور نظامی نه امتیاز است و نه غیر امتیاز!
انتخابات ۱۴۰۰ ایران در راه است و این روزها زمزمه هایی از کاندید شدن نظامی ها در آن شنیده می شود؛ تا آنجا که به عنوان مثال، سردار حسین دهقان، کاندید شدن خود را اعلام کرده و با پیام صلح و آشتی و اصلاح امور پا به میدان گذاشته و بیان کرده که مطیع کامل برنامه های رهبری است.. از سوی دیگر هم احساس می شود که نظامی ها در صورت شرکت در انتخابات سراغ برنامه هایی بروند که خواسته همه گروه‌های داخلی است.​آسیانیوز دراین باره و گمانه زنی در انتخابات 1400، با فائزه هاشمی، فعال سیاسی گفت و گو انجام داده است.

انتخابات ۱۴۰۰ ایران در راه است و این روزها زمزمه هایی از کاندید شدن نظامی ها در آن شنیده می شود؛ تا آنجا که به عنوان مثال، سردار حسین دهقان، کاندید شدن خود را اعلام کرده و با پیام صلح و آشتی و اصلاح امور پا به میدان گذاشته و همچنین بیان کرده است که مطیع کامل برنامه های رهبری است.. از سوی دیگر هم احساس می شود که نظامی ها در صورت شرکت در انتخابات قرار است سراغ برنامه هایی بروند که خواسته همه گروه‌های داخلی است و خواهان برطرف شدن تنش های خارجی و داخلی هستند...
آسیانیوز  دراین باره و گمانه زنی در انتخابات 1400، با فائزه هاشمی، فعال سیاسی، مدیر مسوول سابق روزنامه زن، از اعضای مدیریتی حزب کارگزاران سازندگی و رییس سابق فدراسیون ورزش زنان، گفت و گویی انجام داده است که در ادامه می خوانید:

خانم هاشمی درباره کاندید شدن نظامیان در انتخابات آینده ریاست جمهوری ایران و از جمله سردار حمید دهقان که خود را کاندید انتخابات ریاست جمهوری و مطیع برنامه های رهبری معرفی کرده،،چه نظری دارید؟

البته همه کاندیداها چه مستقیم و چه غیر مستقیم می گویند مطیع رهبری هستند و طبق قانون اساسی باید این گونه باشد...

البته تا به حال کاملا این گونه نبوده و همه تقریبا تحت حمایت آقای هاشمی رفسنجانی بوده اند..

البته حمایت با حرف فرق می کند

بله آنها می گفتند، ولی هسته سخت جمهوری اسلامی می دانست که این افراد تحت حمایت آقای هاشمی هستند و آقای خاتمی، روحانی و موسوی همه مورد حمایت ایشان بودند..

من فکر نمی کنم آقای دهقان کاملا مورد موافقت یا حمایت رهبری باشند ، چون ایشان وزیر دفاع آقای روحانی در دوره نخست ریاست جمهوری آقای روحانی بودند و این مساله شاید خیلی مورد اطمینان آن بخش از حاکمیت نیست.. اخیرا هم از آقای «سعید محمد» سخن به میان آمده که شاید این چهره ها برای آن دسته از حاکمیت که اطاعت صرف می خواهد، قابل قبول تر باشند..و هنوز زود است که درباره کاندیدای اصلی سخن بگوییم ..البته آقای دهقان بازنشسته هستند..

آقای حمید دهقان در حال حاضر مشاور رهبری هستند ..

بله و بازنشسته می تواند مشاور باشد..البته در مجلس جدید تصویب کردند که نظامی ها نیاز به استعفا ندارند..و مجلسی ها قانونی را گذاشتند که آنچه خودشان می خواهند در آخر رخ بدهد.. در واقع اگر آقای دهقان کاندیدای آنها باشد دیگر نیاز به چنین قانونی نیست..

ممکن است هسته سخت قدرت بخواهد نقش روحانیون کم و نقش نظامیان بیشتر شود.. یا حتی ولایت فقیه به صورت فعلی نباشد..در این باره چه نظری دارید؟

حداقل با شواهد فعلی من چندان موافق نیستم؛ چرا که اگر آقای خامنه ای دنبال حکومت دیگری باشند، در حال حاضر بهترین زمان را برای معرفی این ایده دارند..و قانون اساسی تغییر می کرد، چون آرزوی خیلی هاست که ولایت فقیه در قانون اساسی نباشد!

البته وضعیت فعلی طوری هست که هر موضوع اضطراری ممکن است رخ دهد؛ یعنی این طور نمی بینیم که طرح ها به این صورت حساب شده پیاده شوند؛ مگر اینکه آمریکا و اسراییل و کشورهای عربی انصراف دهند و بپذیرند که جمهوری اسلامی به این صورت وجود داشته باشد..


البته من فکر نمی کنم که آقای خامنه ای و حاکمیت دنبال حکومت نظامی ها باشند..فکر کنم نخستین بار آقای محسن رفیق دوست گفت که فقط نظامی ها می توانند مملکت را جمع کنند....و معلوم نیست که نظر آقای خامنه ای هم همین باشد. از سویی، همین حالا هم به گونه ای نظامی ها حاکمیت دارند ..در سران قوا اشخاصی هستند، ولی عملا کارهای اساسی دست سپاه و امنیتی ها است؛ اقتصاد دست سپاه است؛ پا در کفش علم و واکسن هم دست سپاه است..موضوعات مربوط به زندانی ها و منتقدان و NGO ها را هم سپاه اداره می کند..به مزاح بگویم که آقای احمدی نژاد هم به سپاه گفته برادران قاچاقچی!..و در مجموع رییس جمهور سپاهی نه امتیاز است و نه غیر امتیاز ! و هیچ فرقی با وضع فعلی نخواهد داشت و نباید نگرانش بود.

تا کنون وضعیت این گونه بوده که افراد خارج از هسته سخت خواسته اند کارهایی مانند مذاکره با امریکا انجام دهند و آقایان روحانی، هاشمی و خاتمی جزو هسته سخت نبودند، ولی اگر همان کارها را مثلا آقای دهقان بخواهد انجام دهد، مورد پذیرش قرار می گیرد و به عنوان مثال دستش برای رفتن به کاخ سفید و مذاکره بازتر است.. یا اگر بخواهد اسراییل را به رسمیت بشناسد و یا با عربستان سعودی به صلح و مذاکره برسد.. و آنها که خارج از هسته سخت بودند این اجازه را نداشتند..

بله هسته سخت آنها را از خود نمی دانست، ولی حالا هم می تواند رییس جمهوری بیاید که از خودشان باشد ولی نظامی هم لزوما نباشد. در مجموع فکر نمی کنم بر نظامی بودن اصراری وجود داشته باشد..

البته بیشتر سوال ما این است که آیا نظامی می آید یا نه؟

خب آقای احمدی نژاد نظامی نبود و در این ایام هم دهها نامه برای آمریکا و همه جا فرستاد؛ چرا بازخواست نشد و اگر خاتمی یا پدرم و یا روحانی این کار را می کردند معلوم نبود چه بلایی سرشان می آوردند.

خانم هاشمی البته من فکر می کنم تنها انتخاب، بهترین انتخاب نیست و تنها انتخابی که فعلا وجود دارد، نظامی ها هستند.. به نظر شما در غیر این صورت چه چاره ای وجود دارد برای وضع موجود و انتخابات فعلی؟

من فکر می کنم آمدن نظامی ها نه خیلی عالی و نه خیلی بد است و فکر نمی کنم راهگشا باشد؛ ضمن آنکه نمی گویم یک رییس جمهور نظامی بدبختی می آورد .. و فرقی نمی کند؛ در واقع تصمیمات جای دیگری گرفته می شود.

آیا افراد دیگری را غیر از نظامی ها محتمل می دانید؟

 کاندیدها زیادند ؛ مثلا آقای رییسی و آقای احمدی نژاد دارند بر این موضوع کار می کنند و فکر می کنم اشخاص دیگری هم هستند...

البته کاندیدای که خارج از هسته سخت باشد، صلاحیتش رد می شود..

بله ولی صلاحیت افرادی که گفتم رد نمی شود و همواره برای ایجاد رقیب و درست کردن فضای شبیه دموکراسی دو چهره متفاوت پررنگ می شود تا ظاهر انتخابات حفظ شود؛ در غیر این صورت دیگر انتخاباتی در کار نخواهد بود!/

پروانه توکلی
https://www.asianews.ir/u/1Yx
اخبار مرتبط
محسن رفیق دوست، از فرماندهان پیشین سپاه پاسداران با دفاع از انتخابات یکی از سپاهیان به عنوان رئیس‌جمهور گفته است اگر یک سپاهی رئیس‌جمهور ایران شود، «یک ساله مشکلات کشور حل می شود؛ این در حالی است که در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس با پیشنهاد یک نماینده مبنی بر ممنوعیت ثبت نام نظامیان در انتخابات مخالفت کردند.
حسین دهقان، فرمانده سابق نیروی هوایی سپاه اعلام کرد که برای انتخابات ریاست ‌جمهوری سال ۱۴۰۰ نامزد خواهد شد و اولین فردی است که رسما نامزدی خود را برای این سمت اعلام کرده است.
صادق خانی علی اکبری به مناسبت روز صنعت دفاعی از سرتیپ حسین دهقان در پیامی تقدیر کرد
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ناشناس
۱۴۰۰/۰۲/۲۴
0
0
0

خاخم فایزه ناهاشمی ه میخواهیرییس ؟م۷ور بصی بیاها. تو رو چه به هظهار نظر. گندترین فرد دنیا . شما لیقت حرف زدن ندارید تا چ۷ رسد به اظهار نظر ای عایشه دوران. البته بدترراز عایشه. نفرین برشما


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید