صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۳۰ دی ۱۳۹۹ / ۱۴:۰۶
کد خبر: 3565
گزارشگر: 2
۱۱۹۸
۰
۰
۴
ابزارهای سالن های پرورش طیور

تجهیزات مخصوص پرورش طیور در سالن های کوچک

تجهیزات مخصوص پرورش طیور در سالن های کوچک
افزایش تقاضا برای گوشت طیور پرورشی همچون مرغ ، بوقلمون ، بلدرچین ، اردک و ... در سالهای اخیر رو به افزایش بوده است. این افزایش تقاضا سبب افزایش تولید و در نتیجه راه اندازی سالن های پرورش کوچک و بزرگ در اقصی نقاط کشور شده است. در این متن بررسی برخی از ابزارهای مورد استفاده در سالن های پرورش همچون پرکن و قفس بلدرچین خواهیم پرداخت .

سالن های پرورش به چه ابزارهای نیاز دارند ؟

 
از مهمترین مواردی که در راه اندازی سالن های پرورش طیور باید مورد توجه قرار گیرد ، نسبت تعداد پرنده به متراژ محل ، تهویه سالن ، سیستم گرمایش و سرمایش سالن ، تجهیزات آبخوری و دانخوری و ... می باشد. در این بین اگر سالن پرورش کوچک باشد و تولید گوشت طیور محدود ، استفاده از دستگاه های پرکن در این سالن های ضروری می باشد. پرکن ها در نمونه های مختلف ، پرکن مرغ ، پرکن بلدرچین ، پرکن بوقلمون و ... در بازار موجود می باشند که همانطور که از اسمشان مشخص است فقط برای پرکنی از آن پرنده ی خاص مورد استفاده قرار میگیرند .

 

پرکن چیست و چه کاربردی دارد ؟

 
پرکن وسیله ای است که به منظور پرکنی از لاشه ی پرنده ها مورد استفاده قرار میگیرد. پرکن ها دارای قطعاتی به نام انگشتی هستن که لاشه با برخورد به این قطعات که در حال ارتعاش می باشند ، پرکنی میشود .
از مهمترین بخش های پرکن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :
- بدنه : بدنه دستگاه های پرکن باید به گونه ای طراحی شده باشد که در مقابل زنگ زدگی دستگاه و قطعات آن را ایمن نگه دارد. اغلب از دو جنس برای بدنه استفاده میشود . استیل و گالوانیزه . استیل های غیرمغناطیسی به صورت کامل در مقابل زنگ زدگی ایمن می باشند و از این نظر مشکلی برای دستگاه بوجود نخواهد آمد. چنین دستگاه هایی طول عمر بالایی را نیز به همراه خواهند داشت که ارزش خرید دستگاه را بالاتر می برد ، هر چند ممکن است در ابتدا قیمت اولیه دستگاه بالا باشد .
دستگاه های با بدنه گالوانیزه خطر زنگ زدگی را به همراه دارند ، مگر اینکه روکشی داشته باشند که از زنگ زدگی جلوگیری کند. از این رو تولید کنندگان از رنگ کوره ای که در دمای بالایی به دستگاه پاشش می شود استفاده می کنند. این رنگ دستگاه را به میزان بسیار بالایی در مقابل زنگ زدگی ، خط و خش و ... محافظت میکند.
- انگشتی ها : همانطور که اشاره شد انگشتی ها از مهمترین قسمت های دستگاه های جوجه کشی هستند . انگشتی از پلاستیک فشرده ای ساخته میشود که باید قابلیت کشسانی داشته باشد . انگشتی هایی که سفت بوده و قابلیت کشسانی بسیار کمی دارند باعث آسیب به لاشه خواهند شد.
انگشتی ها با چینش خاصی بر روی بدنه ی داخل دستگاه نصب میشوند. این چینش بستگی به اندازه ی لاشه دارد. برای مثال چینش انگشتی ها در پرکن بلدرچین ، با چینش آن در پرکن سایر طیور به کل متفاوت می باشد. از سوی دیگر اندازه ی انگشتی پرنده ها نیز با یکدیگر متفاوت می باشد که به وزن پرنده و همینطور جسه ی استاندارد آن بستگی دارد. توجه به این نکته بسیار ضروری می باشد که در صورت استفاده از دستگاه پرکنی بلدرچین ، برای پرکنی از مرغ ، امکان آسیب رسیدن به لاشه مرغ و همینطور پارگی به دلیل عدم تناسب صحیح اندازه ی انگشتی ها بسیار بالا می باشد. در نتیجه انتخاب دقیقی باید در این ضمینه داشته باشید .
- موتور : موتور عموما در قسمت پایین پرکن قرار میگیرد. این قسمت به وسیله ی یک سینی از قسمت فوقانی جدا میشود. ایده آل ترین حالت زمانی اتفاق می افتد که عملکرد موتور با استفاده از تسمه فولی باشد . در این صورت علاوه بر افزایش عمر موتور ، عملکردی بدون لرزش و ایده آل برای دستگاه مهیا خواهد شد .
موتور با چرخاندن سینی ، سبب جابجایی لاشه شده و در این بین لاشه با برخورد به انگشتی ها پرکنی می شود.
بدین ترتیب در انتخاب یک پرکن مناسب ، باید نوع طیور ، بدنه دستگاه ، جنس مناسب انگشتی ها ، موتور و ... به صورت دقیقی بررسی شود. از سویی دیگر شرکت های ارائه دهنده باید دارای خدمات پس از فروش مناسبی نیز باشند چرا که این دستگاه امکان استفاده برای چندین سال را دارد و در این سالها نیاز به تعویض قطعه از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

پرکن بلدرچین

نگهداری در سالن یا در قفس :
اگر هدف از پرورش ، برداشت تخم طیور باشد ، بهترین انتخاب استفاده از قفس نگهداری پرنده می باشد . برای مثال قفس بلدرچین ، مکانی مناسب برای نگهداری چند طبقه بلدرچین در محیطی کوچک است که دارای آبخوری اتوماتیک و همینطور دانخوری مخصوص می باشد. این دستگاه ها امکان جمع اوری اتوماتیک تخم پرنده ها رو با عملکردی بسیار ساده دارند و از سویی دیگر امکان جمع اوری فضله ها نیز در این دستگاه ها در نظر گرفته شده است.
قفس ها نیز برای طیور مختلف متفاوت می باشند. این تفاوت در اندازه ی داخلی قفس ، فاصله ی بین دو طبقه و همینطور در توری های کف قفس و ... قابل مشاهده می باشد. توجه به موارد اشاره شده باید در خرید قفس ها مورد توجه قرار گیرد تا مشکلی از این جهت برای تولید کننده ایجاد نشود .
همانطور که اشاره شد این قفس ها دارای سیستم آبخوری اتوماتیک می باشد که به سیستم آبخوری نیپل مشهور می باشد. با استفاده از این سیستم مشکلی از نظر تامین آب ، هدر رفت آب و ایجاد آلودگی توسط آب در محیط ایجاد نخواهد شد.
سخن پایانی ...
در این نوشته به بررسی دو قطعه ی مهم از ابزارهای مورد استفاده در پرورش طیور پرداختیم . توجه و شناخت کافی از قطعات مورد استفاده در سالن های پرورش ، پیش از اقدام به پرورش می تواند امکان موفقیت در پرورش را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. همچنین شناخت کافی و مشورت با مشاوران کارکشته نیز در کاهش هزینه های خرید قطعات و انتخاب قطعه ی مناسب تاثیر بسیاری دارد.

نوید جمشیدی
https://www.asianews.ir/u/1ZG
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید