صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ / ۲۰:۲۱
کد خبر: 3647
گزارشگر: 213
۱۱۰۵
۰
۰
۲
امروز

صد عضو نظام پزشکی به روحانی گفتند واکسن روسی خطرآفرین است

صد عضو نظام پزشکی به روحانی گفتند واکسن روسی خطرآفرین است
۹۸ نفر از اعضای مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی ایران در نامه‌ای به حسن روحانی، رییس جمهور نسبت به «نحوه انتخاب، تایید و خرید» واکسن روسی کرونا ابراز نگرانی کردند و آن را «غیرموجه و خطرآفرین» دانستند.

۹۸ نفر از اعضای مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی ایران در نامه‌ای به حسن روحانی، رییس جمهور، نسبت به «نحوه انتخاب، تایید و خرید» واکسن روسی کرونا ابراز نگرانی کردند و آن را «غیرموجه و خطرآفرین» دانستند.

واکسن روسی

در نامه اعضای سازمان نظام پزشکی، که در وبسایت این سازمان منتشر شده، آمده که واکسن روسی اسپوتنیک وی «تاییدیه‌های حداقلی جهانی را طی نکرده و اثربخشی و بی‌خطربودن آن در کشور تولیدکننده نیز با ابهام و اعتراض مواجه است.»

در دسترس نبودن «اطلاعات شفاف از مراحل تحقیق و ساخت واکسن اسپوتنیک وی»، تایید نشدن این واکسن از سوی «هیچ یک از منابع معتبر جهانی»، تردید در «اثربخشی و بی‌خطری آن توسط مجامع جهانی و حتی شخصیت‌های علمی ستاد کرونا» و در اختیار قرار ندادن «مدارک و مستندات و دلایل تایید این واکسن» به جامعه پزشکی ایران، دلایل نمایندگان مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی کشور برای «غیرموجه و خطرآفرین» بودن خرید واکسن روسی است.

آنان در نامه خود اضافه کردند: «جامعه پزشکی کشور پس از یک سال تلاش، چشم انتظار تدبیر و اقدامی عاجل برای واکسیناسیون سراسری با واکسنی معتبر است که روند علمی و معقول تایید و تهیه را طی کرده باشد.»

این اعضای سازمان نظام پزشکی از دولت روحانی خواستند «با در نظر گرفتن جمیع شرایط نسبت به خریداری بهترین واکسن‌های موجود دنیا از شرکت‌های چندملیتی اقدام» کند.

امضاکنندگان این نامه همچنین «هرگونه تعلل، تاخیر، ملاحظه‌کاری و مسامحه در این زمینه را غیر قابل قبول، نابخشودنی و تحمل‌ناپذیر» دانستند.

یک روز پیش از انتشار این نامه نیز حسین کرمانپور، مدیرکل روابط عمومی این سازمان،‌ گفته بود: «کسانی که نخواهند واکسن مصوبه سازمان بهداشت جهانی را داشته باشند،‌ مسئولیتش را باید بپذیرند.»

همچنین چند روز پیش روسای نظام پزشکی به همراه رییس مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی ایران در نامه‌ای به حسن روحانی، رییس جمهور، با تاکید بر اینکه امروز «خرید واکسن نیازی حیاتی و ضروری است»، اعلام کردند باید به این موضوع «صرفا بر اساس نگرشی علمی» و «فارغ از مسائل سیاسی» پرداخته شود.

مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، و حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت مجلس، از دیگر مقام‌هایی بودند که نسبت به تصمیم واردات واکسن روسی به شدت انتقاد کرده‌اند.

با این حال سعید نمکی، وزیر بهداشت، منتقدان را به «خیانت ملی»، «خباثت» و سوار شدن بر «موج اقتصادی» متهم کرده است./

https://www.asianews.ir/u/20Z
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید