صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۱ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۱:۴۵
کد خبر: 3770
گزارشگر: 213
۳۰۷۳
۲
۰
۷
شب گذشته

دیپلمات پیشین ایرانی در گذشت

دیپلمات پیشین ایرانی در گذشت
امیراصلان افشار قاسملو، دیپلمات پیشین ایرانی و نمایندهٔ مراغه در دوره‌های نوزدهم و مجلس شورای ملی درگدشت.

امیراصلان افشار قاسملو ۳۰ آبان ۱۲۹۸ در تهران متولد شد.

امیراصلان افشار قاسملو در گذشت

وی پس از گذراندن کودکستان علاءالسلطان و اخذ ششم ابتدایی از مدرسهٔ زرتشتیان در تهران، برای ادامه تحصیل به آلمان رفت. دورهٔ متوسطه را در دبیرستان «هیندنبرگ» برلین در سال ۱۹۳۹ به پایان رساند. سپس وارد دانشگاه گرایفسوالد برلین شد. او در سال ۱۹۴۲ دکتریِ خود را در علوم سیاسی از دانشگاه وین اتریش دریافت نمود. امیراصلان افشار، پس از بازگشت به ایران، در ۱۸ مهرماه ۱۳۲۶ به استخدام وزارت امور خارجه درآمد و در ادارات مختلف آن وزارت‌خانه خدمت کرد.بود.

پدرش جان‌محمدخان امیرمسعود و مادرش امیربانو (طلعت‌الملوک) بودند. جان‌محمدخان امیرمسعود از نظامیان دورهٔ رضاشاه بود که تا مقام سرهنگی رسید. وی فرزند خود را به احترام اجداد خود امیراصلان نام نهاد. امیراصلان، رئیس ایل «ارسلو» از خان‌های دوران نادرشاه بود. پسرعموی او امیرخسرو در کابینه‌های جعفر شریف‌امامی و غلامرضا ازهاری به وزارت امور خارجه ایران رسید. همسر وی کامیلا نیز دختر محمد ساعد مراغه ای، نخست‌وزیر پیشین ایران بود.

امیراصلان افشار قاسملو

وی همچنین در سال ۱۳۳۹ نمایندگی شهر مراغه در دورهٔ بیستم مجلس شورای ملی را به عهده داشت؛ ولی عمر این مجلس کمتر از سه ماه بود؛ و به وزارت خارجه بازگشت و  عضو شورایعالی وزارت خارجه شد.

 از جمله نشان های خارجی این دیپلمات ایرانی می توان به نشان لژیون دونور فرانسه گردن‌بند، نشان دانمارک، نشان تایلند، دو نشان هلند، نشان رومانی، سه نشان و یک نشان درجۀ یک با حمایل اتریش، سه نشان و یک نشان درجۀ یک 6 ستاره با حمایل آلمان، نشان درجۀ یک اسپانیا، دو نشان کوکب و استقلال اردن هاشمی با حمایل، نشان درجۀ یک برلیان با حمایل از کشور عمان و نشان خدمت بیمارستان نظامی walter Ried آمریکا اشاره کرد.

افشار قاسملو از سال ۱۹۶۸ تا ۱۹۶۹ رئیس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود. وی همچنین از مرداد ۱۳۴۶ تا مهر ۱۳۴۸ سفیر ایران در اتریش، از مهر ۱۳۴۸ تا اسفند ۱۳۵۱ سفیر ایران در آمریکا و از مرداد ۱۳۵۲ تا تیر ۱۳۵۶ سفیر ایران در آلمان غربی بود.

از تالیفات او می توان به کتابهایی چون قانون اساسی آلمان نازی، تفسیر (به زبان آلمانی)، مقّّّّّّررات دولتی آلمان نازی، تفسیر (به زبان آلمانی)، گزارشی دربارۀ آمریکا (به زبان انگلیسی)، امکانات بهبود اقتصاد ایران (به زبان آلمانی)، افسران و توطئه علیه هیتلر (به زبان فارسی)، شرکت ایران در سازمانهای بین‌المللی (به زبان فارسی)، آغاز روابط سیاسی ایران و آمریکا (به زبان انگلیسی- فارسی) و خدا، دنیا را آفرید، هلند را هلندی‌ها ساختند (به زبان فارسی و هلندی) اشاره کرد.

 امیراصلان افشار قاسملو شب گذشته در فرانسه درگذشت./ 

https://www.asianews.ir/u/22Q
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
سیما
۱۳۹۹/۱۲/۰۱
5
0
1

من نمی دونستم ایشون دیپلمات بودن چندین بار از شبکه ایران اینترنشنال صحبت هاشونو شنیدم درمورد شاهنشاه آریامهر صحبت میکرد خیلی خوش صحبت بودن و حقایق رو می گفتن . سپاس از شما . روانش شاد ودر آرامش ابدی .

مدیر سایت
۱۳۹۹/۱۲/۰۲
0
0
0

سپاس



ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید