صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۵ اسفند ۱۳۹۹ / ۰۸:۲۳
کد خبر: 3793
گزارشگر: 213
۱۲۱۳
۰
۰
۲
با فریبا هشترودی درباره سفر به چین

زیر و رو شدن چین را با چشمان خود دیدم!

زیر و رو شدن چین را با چشمان خود دیدم!
گفت و‌گوی اخیر آسیانیوز با فریبا هشترودی، روزنامه نگار ‌و داستان نویس درباره یکی از سفرهای او به چین در اوایل دهه ۹۰ و زمان حکمرانی «دنگ شیائو پینک» رهبر چین در دهه های ۷۰ تا ۹۰ میلادی است. او از برخی مشاهداتش درباره آغاز تحولات عظیم در چین می گوید و اینکه در بخش هایی از این سفر از زبان «فن زنگ» نقاش بزرگ و شهیر چینی درباره روزگار تخریب آثار فرهنگی در دوران «مائو تسه تونگ»رهبر حزب کمونیست چین، روایت های جالبی را شنیده است.

گفت و‌گوی اخیر روزنامه آسیا با فریبا هشترودی، روزنامه نگار ‌و داستان نویس درباره یکی از سفرهای او به چین در اوایل دهه ۹۰ و زمان حکمرانی «دنگ شیائو پینک» رهبر چین در دهه های ۷۰ تا ۹۰ میلادی است. او از برخی مشاهداتش درباره آغاز تحولات عظیم در چین می گوید و اینکه در بخش هایی از این سفر از زبان «فن زنگ» نقاش بزرگ و شهیر چینی درباره روزگار تخریب آثار فرهنگی در دوران «مائو تسه تونگ»رهبر حزب کمونیست چین، روایت های جالبی را شنیده است.

این روزنامه نگار در پاسخ به این سوال که در دوران آغاز تغییرات در اوایل ۱۹۹۰ و دوران «دنگ شیائو پینک»چه دیدارهایی داشته است و چه وقایعی را شنیده است، گفت: من ۵ بار به چین سفر کردم . در این سفرم می دیدم که «دنگ شیائو پینک» درها را به روی دنیای جدید می گشود و اولین توریست ها خیلی قطره وار به چین وارد می شدند..

دنگ شیائو پینک رهبر چین در دهه 70 تا 90

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه فکر می کردید چین با این سرعت دومین اقتصاد جهان شود؟ نیز توضیح داد: اصلا حدس نمی زدم که چین به وضع فعلی برسد.. البته ما در این سفر شانس بزرگی داشتیم که با بزرگ‌ترین نقاش چینی همسفر بودیم و با او به نقاط زیادی از چین رفتیم و افراد بسیار کم نظیری را ملاقات کردیم.. به و‌وهان هم رفتیم؛ البته همه محله های قدیمی پکن را تخریب می کردند تا محله های جدید بسازند..

هشترودی درباره «شهر ممنوعه» نیز گفت: البته به شهر ممنوعه دست نزدند و ما با فن زنگ به آنجا رفتیم و در این باره داستان های زیادی از دوران فرهنگی در زمان مائو گفت؛ روایت های عجیب و غریب در از بین بردن فرهنگ شنیدیم.. او گفت که بسیاری از نقاشی هایش را در آن دوران پنهان کرده و در حال حاضر برخی آنها را به موزه ها داده است.. روایت ها فراوان بودند و با بسیاری از دوستان این نقاش مطرح چینی آشنا شدیم که در آن دوران به لحاظ فرهنگی صدمه های زیادی دیده اند ..

این نویسنده اضافه کرد: همچنین به کوهستان های «هوانگ شان» رفتیم که از بلندترین و خطرناک ترین کوهستان های دنیا برای بازدید گردشگران است.. نقاشان چینی نیز از قرن ها پیش به این کوهستان ها رفت و آمد می کردند و منابع الهامشان این کوهها بوده .. و براستی هنگام مه گرفتگی، واقعا زیبایی مناظر غیر قابل تصوری است و حتی این کوهستان ها یکی از منابع الهام فیلم آواتار بوده است ..

کوهستان های ترسناک هوانگ شان چین

هشترودی در ادامه تاکید کرد: در هر حال سال ها بعد که به چین رفتم و تغییرات را صاعقه وار دیدم، در سفرهای آخرم دیگر مایل نبودم که به چین بروم./

پروانه توکلی
https://www.asianews.ir/u/23c
اخبار مرتبط
این روزها «ژان ایو لودریان»، وزیر خارجه فرانسه به صراحت گفته است که ایران در حال تقویت ظرفیت هسته ای است و به همین دلیل تنها احیای برجام کافی نیست و حتما باید علاوه بر این درباره فعالیت های موشکی که جزو برجام نبوده، هم صحبت شود.. در این باره با فریبا هشترودی روزنامه نگار ساکن پاریس گفت و گویی کوتاه انجام دادیم.
فریبا هشترودی روزنامه‌نگار و نویسنده اهل ایران و فرزند محسن هشترودی، شاعر و ریاضیدان ایرانی است.. وی در سال ۱۹۶۳ میلادی به فرانسه رفت و در رشته باستان‌شناسی تا مقطع دکترا تحصیل کرد..گفت و گوی آسیانیوز با او درباره مهم ترین تجربیاتش در سفرها و خصوصا سفرهایش به هندوستان و نسبت آنها با ایران است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید