صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ / ۰۱:۳۵
کد خبر: 4007
گزارشگر: 213
۹۹۵
۰
۰
۹
ادعای وزارت خارجه آمریکا:

برای دستگیری فرد متهم به ترور «رفیق حریری» ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین شد

برای دستگیری فرد متهم به ترور «رفیق حریری» ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین شد
وزارت خارجه آمریکا مدعی شد در برابر دریافت اطلاعاتی که به دستگیری «سلیم عیاش»، عضو گروه حزب‌الله لبنان و متهم به دست داشتن در ترور رفیق حریری نخست وزیر سابق لبنان بینجامد،10 میلیون دلار جایزه نقدی پرداخت خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه ۹ فروردین ادعا کرد  در برابر دریافت اطلاعاتی که به دستگیری سلیم عیاش، عضو گروه حزب‌الله لبنان بینجامد، ده میلیون دلار جایزه نقدی پرداخت خواهد کرد.

این خبر مدعی است سلیم عیاش متهم اصلی در ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر اسبق لبنان است.

بنا به اعلامیه وزارت خارجه آمریکا، فرد یا افرادی که بتوانند با ارائه اطلاعات دقیق، به بازداشت سلیم عیاش و آوردن او به پای میز محاکمه کمک کنند، جایزه نقدی ده میلیون دلاری دریافت خواهند کرد.

وزارت خارجه آمریکا تاکید کرده که سلیم عیاش مهره ارشد اجرایی در واحد ۱۲۱ حزب‌الله است که مسئولیت طراحی و اجرای طرح‌های ترور افراد را برعهده دارد.

دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه سه ماه و نیم پیش حکم داد که سلیم جمیل عیاش در ترور نخست‌وزیر اسبق لبنان دخیل بوده است.

آن دادگاه در غیاب سلیم عیاش، او را به پنج بار حبس ابد و مصادره اموال محکوم کرد.

این گزارش در بخش دیگری مدعی شده است که رد پای سلیم عیاش، که اکنون ۵۷ ساله است، از سال‌ها پیش ناپدید شده و برخی گزارش‌های تایید نشده در خاورمیانه، بدون ارائه اسنادی، مدعی بوده‌اند که او به ایران برده شده است 

رفیق حریری ۱۴ فوریه سال ۲۰۰۵ هنگام عبور خودرویش در پایتخت لبنان قربانی انفجار سهمگینی شد که به کشته شدن او و ۲۱ تن دیگر، زخمی شدن ۲۲۶ تن و به بار آمدن ویرانی‌های زیاد در قلب بیروت انجامید.

رفیق حریری در زمان کشته شدن، قصد داشت دوباره نامزد سمت نخست‌وزیری شود و اختلافات شدیدی نیز با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، داشت.

سازمان ملل متحد در تحقیقات گسترده‌ای که از طریق تشکیل یک دادگاه ویژه، طبق رای شورای امنیت، به عمل آورد، پنج عضو حزب‌الله را مظنونین اصلی آن ترور سیاسی اعلام کرد. روند تحقیقات و محاکمه بیش از ۱۱ سال طول کشید.

دادگاه کیفری لاهه تابستان پارسال در پایان محاکمه غیابی مصطفی بدرالدین، سلیم عیاش، حسین عنیسی، اسد صبرا و حسن حبیب مرعی، حکم داد که سلیم عیاش متهم اصلی است و مدارک کافی برای محکوم کردن چهار مظنون دیگر، شامل مصطفی بدرالدین، در اختیار دادگاه قرار نگرفته است.

مصطفی بدرالدین، یک مقام ارشد حزب‌الله و برادر همسر عماد مغنیه، مهم‌ترین مهره عملیاتی و میدانی حزب‌الله بود که ظاهرا بعدها در عملیاتی به‌دست اسرائیل و مدت‌ها پیش از آغاز محاکمه، کشته شده بود.

قاضی دادگاه ویژه سازمان ملل در حکم سلیم عیاش که ۲۱ آذر پارسال صادر کرد، از همه عواملی که این متهم را پنهان کرده‌اند، بدون آن‌که نام فرد یا کشوری را ببرد، خواست او را به دستگاه عدالت تحویل دهند.

حزب‌الله لبنان گفته است که اعضای این سازمان ارتباطی با قتل رفیق حریری نداشته‌اند و «مردان محترم مقاومت» بوده‌اند، تاکید کرده که این افراد تحویل دادگاه نخواهند شد./

https://www.asianews.ir/u/26q
اخبار مرتبط
۴۳ سناتور آمریکایی روز پنجشنبه پنجم فروردین در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری ایالات متحده، از دولت او خواستند که از بازگشت به برجام خودداری کرده و برای دستیابی به توافقی تازه با ایران، که موضوعات دیگر را نیز در بربگیرد، تلاش کند.
وزیر خارجه آمریکا کفت که پول های بلوکه ایران آزاد نمی شودا گفت که گزارش‌ها درباره آزادسازی پول‌های ایران در کشورهای مختلف صحیح نیست.
جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز گذشته امضای فرمانی، «وضعیت اضطراری ملی» علیه ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد.در بخشی از متن این دستور آمده است: به این نتیجه رسیده‌ام که وضعیت اضطراری ملی در خصوص ایران که در فرمان اجرایی ۱۲۹۵۷ اعلام شد ادامه خواهد یافت و در واکنش به این تهدید تحریم‌های همه‌جانبه علیه ایران برجای خود باقی خواهد ماند».
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید