صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۰:۱۲
کد خبر: 3869
گزارشگر: 213
۱۵۰۴
۰
۰
۵
به دنبال فرمان اجرایی سالانه ۱۲۹۵۷ ایالات متحده

تمدید «وضعیت اضطراری ملی» علیه ایران توسط جو بایدن/تحریم های همه جانبه ادامه دار است

تمدید «وضعیت اضطراری ملی» علیه ایران توسط جو بایدن/تحریم های همه جانبه ادامه دار است
جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز گذشته امضای فرمانی، «وضعیت اضطراری ملی» علیه ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد.در بخشی از متن این دستور آمده است: به این نتیجه رسیده‌ام که وضعیت اضطراری ملی در خصوص ایران که در فرمان اجرایی ۱۲۹۵۷ اعلام شد ادامه خواهد یافت و در واکنش به این تهدید تحریم‌های همه‌جانبه علیه ایران برجای خود باقی خواهد ماند».

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز گذشته امضای فرمانی، «وضعیت اضطراری ملی» علیه ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد.

به گزارش وب سایت کاخ سفید، جو بایدن در نامه‌ای به کنگره اطلاع داد فرمان اجرایی «وضعیت اضطراری ملی» درباره ایران را، که برای نخستین بار در ماه مارس ۱۹۹۵ میلادی توسط بیل کلینتون رئیس جمهوری وقت صادر شد، از ۱۵ ماه مارس ۲۰۲۱ به مدت یک سال دیگر تمدید کرده است.

در متن این فرمان آمده است، «اقدامات و سیاست های دولت ایران همچنان تهدیدی غیرمعمول و خارق العاده برای امنیت ملی ، سیاست خارجی و اقتصاد ایالات متحده است.»

رئیس جمهوری آمریکا اضافه کرده است: «به همین دلیل، به این نتیجه رسیده‌ام که وضعیت اضطراری ملی در خصوص ایران که در فرمان اجرایی ۱۲۹۵۷ اعلام شد ادامه خواهد یافت و در واکنش به این تهدید تحریم‌های همه‌جانبه علیه ایران برجای خود باقی خواهد ماند».

از سال ۱۹۹۵ تاکنون تمام روسای جمهور آمریکا به طور سالانه فرمان اجرایی ۱۲۹۵۷ علیه ایران را تمدید کرده‌اند.

فرمان اجرایی سالانه ۱۲۹۵۷ ایالات متحده
براساس این خبر، بیل کلینتون، رییس‌جمهوری وقت آمریکا، در سال ۱۹۹۵ با متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم، تضعیف فرآیند صلح خاورمیانه و تلاش برای دستیابی به سلاح‌های کشتار جمعی، «وضعیت اضطراری ملی» اعلام کرد.

بیل کلینتون در فرمان اولیه‌ تحریم علیه ایران، همکاری تجاری و سرمایه‌گذاری کشورش در صنعت نفت‌وگاز ایران را ممنوع کرد، و دو ماه بعد نیز آن را مشمول هر نوع تجارتی با ایران کرد.

این فرمان یا باید در بازه زمانی ۹۰ روزه پیش از محدوده یک ساله‌اش (۱۵ مارس هر سال) تمدید شود و یا در غیر این صورت به طور خودکار لغو می‌شود.

ایران حمایت از تروریسم را رد می‌کند، می‌گوید برنامه نظامی‌اش، به‌طور مشخص برنامه جنجال‌برانگیز موشکی‌اش، «جنبه دفاعی» دارد.

جمهوری اسلامی ایران، روابط پرتنشی با متحدان آمریکا در خاورمیانه دارد، اسرائیل را به‌عنوان یک کشور به رسمیت نمی‌شناسد و متهم است که با گروه‌های فلسطینی که در اسرائیل و برخی دیگر کشورها «تروریستی» به‌شمار می‌روند، روابط نزدیکی دارد. ایران در عین حال حامی طیفی از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه در خاورمیانه است.

آمریکا همچنین به دنبال تصرف سفارت این کشور در تهران توسط دانشجویان پیرو خط امام در سال ۱۳۵۸ براساس فرمان اجرایی ۱۲۱۷۰ تحریم‌هایی علیه ایران اعمال کرده است.

این فرمان اجرایی به دستور جیمی کارتر، رئیس جمهوری وقت ایالات متحده صادر شد و از آن زمان تاکنون تمام روسای جمهور آمریکا هر سال این فرمان را تمدید کرده‌اند./

https://www.asianews.ir/u/24i
اخبار مرتبط
بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، گفته است که ارتش این کشور در حال به‌روز رسانی طرح‌های خود برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران است.
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ایرانی خود از اقدامات جمهوری اسلامی ایران در نقض تعهدات خود در چارچوب برجام به شدت ابراز نگرانی کرد.
گروهی از مقام‌های پیشین نظامی و امنیتی اسرائیلی در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، ضمن هشدار در مورد پیوستن دوباره آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران، این اقدام را «تهدیدی وجودی برای این کشور یهودی‌نشین» دانستند که شعله‌ورکننده «رقابتی گسترده در زمینه تسلیحات هسته‌ای» در خاورمیانه خواهد شد.
فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا در خاورمیانه، سنتکام، با اشاره به شرایط دی ماه سال گذشته و حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد در عراق، هشدار داد که شرایط در این مقطع زمانی به گونه‌ای است که اگر درست اقدام نکنیم، ممکن است ما را به سمت جنگ سوق دهد.
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، شامگاه جمعه به وقت محلی به ایران هشدار داد که مراقب باشد.
خبرگزاری‌ بلومبرگ و یک خبرنگار ارشد رویترز در گزارشی مدعی شدند به متن سندی دست یافته‌اند که آمریکا از اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌خواهد در راستای فشار بر ایران برای عمل به تعهدات هسته‌ای خود، قطعنامه‌ای تصویب کنند.
دفتر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار اعلامیه‌ای از محدودیت‌های اعمال شده توسط ایران بر بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سایت‌های هسته‌ای کشور به شدت اظهار نگرانی»کرد.
شماری از نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌جمهوری این کشور از او خواسته‌اند در مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام، از لغو تحریم‌های ایران خودداری کند.
وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرد در نشست وزیران خارجه آمریکا و اعضای اروپایی برجام تاکید شد که ایران «هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند».
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشنهاد سفر به ایران برای کمک به یافتن راه حلی مشترک برای این مساله را مطرح کرد؛ در حالی که نماینده ایران در آژانس پیش‌تر اعلام کرده بود که اجرای پروتکل الحاقی از سه‌شنبه پنجم اسفند متوقف می‌شود و ایران به شرایط قبل از برجام بازمی‌گردد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید