صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ / ۲۳:۴۶
کد خبر: 3768
گزارشگر: 213
۸۶۱
۰
۰
۳
در نشست وزیران خارجه آمریکا و اعضای اروپایی برجام مطرح شد:

آمریکا و اروپا گفتند که ایران نباید سلاح هسته‌ای بسازد

آمریکا و اروپا گفتند که ایران نباید سلاح هسته‌ای بسازد
وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرد در نشست وزیران خارجه آمریکا و اعضای اروپایی برجام تاکید شد که ایران «هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند».

وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرد در نشست وزیران خارجه آمریکا و اعضای اروپایی برجام تاکید شد که ایران «هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند».

نشست برجامی امریکا و اروپا
وزیران خارجه آمریکا و اعضای اروپایی برجام روز پنجشنبه ۳۰ بهمن نشست مجازی خود را درباره آخرین تحولات پرونده هسته‌ای ایران آغاز کردند.

این نشست با حضور وزیران خارجه آلمان، بریتانیا و فرانسه به میزبانی پاریس انجام شد و وزیر خارجه آمریکا نیز به صورت مجازی در آن حضور داشت.

بر اساس گزارش وزارت خارجه بریتانیا، در این نشست بر منافع امنیتی اساسی و مشترک مبتنی بر حفظ رژیم منع گسترش تسلیحات کشتار جمعی تاکید شد.

این گزارش در ادامه گفته است وزیران خارجه کشورهای اروپایی عضو برجام و آمریکا نگرانی خود را از اقدامات اخیر ایران از جمله تولید «اورانیوم فلزی» و غنی‌سازی بالای ۲۰ درصد اعلام کردند.

قبل از آغاز این نشست، هایکو ماس وزیر خارجه آلمان هشدار داده بود که اقدامات اخیر ایران در برنامه هسته‌ای بازگشت ایالات متحده آمریکا به برجام را به خطر می‌اندازد و «بازی با آتش است».

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد «ایران فاصله‌ای طولانی از پایبندی» به برجام دارد و گفت که تمرکز دولت آمریکا معطوف به جلوگیری از دستیابی تهران به قابلیت‌های هسته‌ای است.

طی چند روز گذشته رئیس‌جمهوری سوئیس، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و رئیس کمیسیون اروپا درباره پرونده هسته‌ای تهران با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، تلفنی گفت‌وگو کرده‌اند.

خانم مرکل در گفت‌وگو با رئیس‌جمهوری ایران خواستار «ارسال علائم مثبت برای ایجاد اعتماد و افزایش شانس برای حل دیپلماتیک مناقشه هسته‌ای» شده بود.

در این میان شارل میشل رئیس کمیسیون اروپا نیز روز پنجشنبه اعلام کرد که با حسن‌ روحانی گفت‌وگو و بر اجرای کامل برجام تاکید کرده است.

او با انتشار توئیتی نوشت اتحادیه اروپا از اجرای کامل برجام حمایت می‌کند و برای حفظ فضای دیپلماسی در این مرحله حساس، برداشتن گام‌های مثبت ضروری است.

دولت جدید آمریکا به رهبری جو بایدن گفته که آماده بازگشت به برجام است، اما ابتدا ایران باید به تعهدات هسته‌ای خود بازگردد.

ایران نیز می‌گوید برای بازگشت به تعهدات هسته‌ایش، آمریکا ابتدا باید تحریم‌ها را لغو کند.

در همین زمینه، چین روز پنجشنبه اعلام کرد در وضعیت حساس کنونی، آمریکا باید به برجام بازگردد و تحریم‌ها علیه ایران به‌طور کامل لغو شود و جمهوری اسلامی نیز باید به تعهدات هسته‌ای خود بازگردد.

هوا چون اینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، در یک نشست مطبوعاتی اعلام کرد از ایران و آمریکا می‌خواهیم بدون پیش‌شرط به برجام بازگردند.

دولت دونالد ترامپ اردیبهشت ۹۷ از برجام خارج شد و تحریم‌های سختی علیه ایران به اجرا گذاشت. ایران نیز از اردیبهشت ۹۸ به صورت مرحله‌ای از تعهدات هسته‌ای خود عدول کرد.

طی روزهای گذشته برخی اقدامات جدید ایران، خصوصا آغاز تولید «اورانیوم فلزی» که برای تولید بمب هسته‌ای نیز کاربرد دارد، با مخالفت و هشدار شدید غرب مواجه شده است و روسیه هم خواستار خویشتنداری و «رویکرد مسئولانه» از سوی ایران شد./


https://www.asianews.ir/u/22O
اخبار مرتبط
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشنهاد سفر به ایران برای کمک به یافتن راه حلی مشترک برای این مساله را مطرح کرد؛ در حالی که نماینده ایران در آژانس پیش‌تر اعلام کرده بود که اجرای پروتکل الحاقی از سه‌شنبه پنجم اسفند متوقف می‌شود و ایران به شرایط قبل از برجام بازمی‌گردد.
علیرضا زاکانی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، با اشاره به مصوبه مجلس یازدهم برای «لغو تحریم‌ها» هشدار داد که اگر آمریکا، آلمان، انگلیس و فرانسه نجنبند، در اسفندماه ایران قطعاً با پروتکل الحاقی به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای خداحافظی می‌کند.
یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با پایگاه خبری واشینگتن فری بیکن از ایران خواسته و مدعی شده است که ایران گا‌م‌های خطرناکی را که اخیرا در زمینه اتمی برداشته ، به عقب برگرداند.
۱۱۲ نفر از اعضای جمهوری‌خواه و دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا ضمن طرح ادعاهایی و با امضای یک قطعنامه از رئیس‌ جمهور این کشور خواستند که نقض حقوق بشر در ایران و حمایت از تروریسم دولتی را محکوم کند.
یک مقام وزارت دادگستری آمریکا ادعا کرد بیش از یک میلیون بشکه بنزین ایران که سال گذشته بر اساس تحریم‌ها ضبط شده بود به فروش رفته و یک نفتکش دیگر حامل نفت خام ایران که اخیرا توقیف شده است در مسیر حرکت به سوی آمریکاست و به‌زودی فروخته می‌شود.
سردار حسین دهقان در گفت و گویی با روزنامه گاردین، رویکرد دولت جو بایدن رییس جمهور آمریکا را ادامه سیاست های بین المللی دونالد ترامپ رییس جمهور پیشین آمریکا دانست و هشدار داد که تهران در حال آماده سازی اقداماتی تلافی جویانه برای مجبور کردن آمریکا به تغییر مسیر دیپلماتیکش است.
سخنگوی گمرک ایران گفت: تجارت ایران با اوراسیا با کلید خوردن توافقنامه تجاری، در ۱۰ ماهه ابتدای امسال ۱۰۴ درصد رشد داشته که موید آن است که این توافقنامه می تواند یک فرصت بی نظیر برای بی اثرکردن تحریم ها باشد.
روزنامه وال‌استریت ژورنال مدعی شد به گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دست یافته‌اند که می‌گوید ایران گام‌های جدیدی برای خروج بیشتر از تعهدات برجامی» خود برداشته است.
بیش از ۵۰ عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن، رییس جمهوری این کشور، از او خواستند به برجام بازنگردد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید