صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ / ۲۰:۳۶
کد خبر: 4036
گزارشگر: 213
۱۵۵۰
۰
۰
۹
در قالب یک بیانیه:

فیلم‌سازان ایرانی سند ایران و چین را فاقد وجاهت دانستند

فیلم‌سازان ایرانی سند ایران و چین را فاقد وجاهت دانستند
۱۸ فیلم‌ساز ایرانی در بیانیه‌ای قرارداد ایران و چین را برخلاف منافع ملی و «فاقد وجاهت و مشروعیت» خواندند.

فیلم‌ساز ایرانی: قرارداد ایران و چین فاقد وجاهت و مشروعیت است

۱۸ فیلم‌ساز ایرانی در بیانیه‌ای قرارداد ایران و چین را برخلاف منافع ملی و «فاقد وجاهت و مشروعیت» خواندند.

این فیلم‌سازان با اشاره به «چهار دهه سیاست‌های پنهان‌کارانه جمهوری اسلامی» اعلام کردند که سند همکاری‌های راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین را که مفاد آن از «مردم ایران پنهان شده است» در راستای منافع ملی نمی‌دانند.

مصطفی آل‌احمد، سعید ابراهیمی‌فر، محسن استادعلی، مجید برزگر، جعفر پناهی، کیومرث پوراحمد، عزیزالله حمیدنژاد، علی‌رضا رئیسیان، محمد رسول‌اف، محمدعلی سجادی، مهوش شیخ‌الاسلامی، محمد شیروانی، ناصر صفاریان، عبدالرضا کاهانی، علی مصفا، خسرو معصومی،فرهاد مهران‌فر و مجتبی میرطهماسب این بیانیه را امضا کرده‌اند.

در روزهای گذشته نیز برخی از هنرمندان از جمله گلشیفته فراهانی به این قرارداد اعتراض کرده‌اند.

همچنین در تعدادی از شهرهای ایران و خارج از کشور تجمع‌هایی در اعتراض به این قرارداد برگزار شده است.

چالش‌ها و پتانسیل‌های قرارداد ۴۰۰ میلیاردی ایران و چین

در بخشی از این سند بر همکاری «در عرصه‌های مختلف دفاعی» تأکید شده است که نشان می‌دهد قرار است ایران با چین همکاری‌های نظامی داشته باشد.

اما در این سند و در مقایسه با بیانیه مشترک طرفین در سال ۹۴ که با عنوان «مشارکت جامع راهبردی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین» منتشر شد، جزئیات کمتری به اطلاع عموم رسیده است.

در بیانیه مشترک سال ۹۴، در بندهای ۹ و ۱۰ ذکر شده بود که طرفین توافق خود در خصوص توسعه تبادلات سرمایه‌گذاری و تجاری را اعلام کرده و موافقت می‌کنند که بر اساس «یادداشت تفاهم تقویت همکاری‌های سرمایه‌گذاری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین» همکاری‌های ملموس در زمینه اقتصادی، بانکی، سرمایه‌گذاری متقابل، فاینانس، معادن، حمل و نقل، ارتباطات، فضایی، صنایع تولیدی، توسعه بندرها، بهبود و توسعه شبکه راه‌آهن، راه‌آهن سریع‌السیر، کشاورزی، منابع آبی، حفاظت از محیط‌زیست، امنیت غذایی، بیابان‌زدایی، شیرین کردن آب دریا، استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی و انرژی‌های تجدیدپذیر را تقویت نموده و در زمینه تبادل تجربیات و فناوری آموزش نیروی انسانی همکاری می‌نمایند.»

این در حالی است که طرف چینی از مشارکت ایران به‌ عنوان کشور «عضو مؤسس» در بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا تقدیر می‌کند، و دو طرف مایل‌اند همکاری خود در زمینه‌های مربوطه را تقویت نموده و به طور مشترک برای پیشرفت و شکوفایی منطقه آسیا تلاش نمایند.

از سوی دیگر عملکرد چین در سایر کشورهای جهان سوم، بسیاری از مردم و کارشناسان اقتصادی را نگران کرده که چین با این سند به‌مانند سایر کشورها، در ایران نیز نوع جدیدی از استعمار را پایه‌گذاری کند. استراتژی چین در این قبیل کشورها بر اساس هژمونی تجاری و ایجاد وابستگی حداکثری اقتصادی است.

رسول نفیسی، استاد جامعه‌شناسی توسعه در دانشگاه استرایر ویرجینیا در این مورد می‌نویسد که در این استراتژی قدرت مالی چین به‌عنوان ابزار گسترش قدرت تجاری - سیاسی و بدون هزینه‌های نظامی به کار گرفته می‌شود. این نوع رابطه که به نظر می‌رسد کم‌هزینه‌ترین و پردرآمدترین نوع روابط نامتقارن بین‌المللی است را اصطلاحاً «استعمار هوشمند» می‌نامند.

ایران و چین: هیاهوی بسیار بر سر هیچ؟

روابط ایران و چین در سال‌های پس از انقلاب روند رو به رشدی داشته است. چین در اکثر مواقع یکی از پنچ شریک بزرگ تجاری ایران بوده است. در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد و تحت عنوان سیاست «نگاه به شرق» روابط سیاسی و اقتصادی ایران و چین افزایش قابل توجهی یافت. در این دوران شرکت‌های چینی توانستند در پروژه‌های متعددی در بخش‌های صنعتی و اقتصاد ایران مشارکت داشته باشند، بطوری‌که فقط در بخش انرژی قراردادهای متعددی بین وزارت نفت و شرکت‌های دولتی و خصوصی چین منعقد شد. شرکت‌های چینی فعالیت خود را در میادین مشترک ایران و عراق- میدان پارس جنوبی – و پروژه‌های ال ان جی ایران شروع کردند.

در دوران تحریم‌های دولت اوباما، شرکت‌های چینی اما صنعت انرژی ایران را ترک کردند. تاخیر متعدد شرکت‌های چینی در تکمیل پروژه‌های نفت و گاز ایران باعث شد، تا ایران با میلیاردها دلار ضرر روبرو شود. تاخیر شرکت‌های چینی در میادین مشترک با عراق نیز باعث شد تا عراق بتواند تولید بیشتری نسبت به ایران داشته باشد. همچنین تاخیر در بهره برداری و افزایش ظرفیت تولید در میادین مشترک این فرصت را برای رقیبان ایران فراهم کرد تا بتوانند با افزایش تولید، بخشی از سهم ایران را در بازار منطقه‌ای و جهانی به‌دست آورند./

ابهامات سند همکاری ایران و چیناستعمار چین در ایرانسند ایران و چین محرمانه استبندهای محرمانه سند ایران و چینوانگ یی وزیر خارجه چینامضای سند همکاری ایران و چین

https://www.asianews.ir/u/26N
اخبار مرتبط
طی روزهای گذشته علاوه بر اعتراض‌ها در رسانه‌های مجازی و شهرهای کشور، صدها فعال مدنی و سیاسی هم با نوشتن طوماری آنلاین خطاب به رییس‌جمهور چین اعلام کردند که این توافق مردود است، ولی علی ربیعی، سخنگوی دولت مخالفت‌ها را عملیات روانی توصیف کرد.
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، گزارش‌ها درباره مشارکت در حال شکل‌گیری چین با ایران را نگران‌کننده خواند.
در پی امضای سند همکاری‌های ایران و چین که روز گذشته توسط محمدجواد ظریف و وانگ یی، وزیر خارجه چین، رسید، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی متن ۵ صفحه‌ای این سند را منتشر کرد؛ از سوی دیگر عملکرد چین در سایر کشورهای جهان سوم، بسیاری از مردم و کارشناسان اقتصادی را نگران کرده که چین با این سند به‌مانند سایر کشورها، در ایران نیز نوع جدیدی از استعمار و ایجاد وابستگی حداکثری اقتصادی را پایه‌گذاری کند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید