صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ / ۰۸:۵۳
کد خبر: 448
گزارشگر: 1
۵۸۱
۰
۰
۰

سفره هایی که سال آینده کوچک می شود

حمید آصفی دولت در لایحه بودجه سال آینده ایجاد بیش از یک میلیون شغل جدید را پیش‌بینی کرده است. گزارش مراجع دولتی و مرکز پژوهش‌های مجلس، نشان‌دهنده‌ی از دست رفتن هزاران شغل موجود و افزایش شمار بیکاران است. مردم ناگزیرند کمربندها را سفت بسته و سفره‌ها را کوچک کنند، اقتصاد ایران به دوران رکود کامل باز می‌گردد.

کاهش صادرات نفت به احتمال قوی در حد چهارصد یا پانصد هزار بشکه در روز، و ادامه این کاهش درسه ماهه اول سال، تحقق بودجه امسال و سال آینده را با معضل بزرگی روبرو کرده است. جناب محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، کسری بودجه را تکذیب کرده! ولی برآورد مجلس شورای اسلامی بیانگر کسری بودجه حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی در سال ۹۷ است. این رقم برای سال آینده، بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.
در یک ادعای دورغین دولت بدون مشخص کردن منابع، پیش‌بینی کرده که می‌تواند بیش از یک میلیون فرصت شغلی ایجاد کند و اینکار را با حمایت از برخی واحدهای تولیدی که با کمبود نقدینگی یا تامین مواد اولیه شدید روبرو هستند را تأمین کند، تا به چرخه تولید ادامه دهند، اما این کار را با کدام منابع می‌خواهد عملی کند؟ فقط محمدباقر نوبخت (خوشبخت!) می‌داند!
صنایع خودروسازی از فروردین سال ۱۳۹۸ با بحران شدیدی روبرو خواهند شد. زیرا شرکت‌های خودروساز خارجی ایران را ترک کردند، خودروسازان داخلی هم قادر به پرداخت مطالبات قطعه‌سازان به دلیل افزایش قیمت نیست، و به همین دلیل، نیمی از کارگران قطعه‌سازان امسال بیکار شدند، و نیمی دیگر هم در سال جدید در آستانه بیکاری قرار دارند
در حوزه نفت و گاز، تامین مالی پروژه‌ها با مشکل روبرو است، و کاهش درآمدهای نفتی، ادامه این پروژه‌ها را غیرممکن کرده است. در این شرایط، مشارکت شرکت‌های چینی و روسی نمی‌تواند ادامه‌ی فعالیت این پروژه‌ها را با توجه به تشدید تحریم امکان‌پذیر کند. در حوزه صنعت بنابر گزارش سازمان صنایع کوچک، تنها ۲۱ درصد واحدهای تولیدی با بیش از ۷۰ درصد ظرفیت مشغول به کارند. بیش از ۴۲ درصد واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی با ظرفیت کمتر از ۷۰ درصد، و بیش از ۵۰ درصد، فعالیت می‌کنند، و ۳۵,۷ درصد واحدهای تولیدی، کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت را به کار گرفته‌اند.
در بخش کشاورزی، دولت راهکاری برای تامین آب کشاورزان نیافته، و این وضعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار کشاورز را بیکار و ناچارا به مشاغل دیگر کوچ می‌دهد، و زارعین خرد و کارگران این بخش را با کمک از خدمات ناچیز کمیته می‌خواهد مورد حمایت قرار دهد
دولت نرخ رسمی بیکاری را کمی بیش از ۱۲ درصد اعلام نموده، اما نرخ واقعی بیکاری، بنا به گفته فعالان کارگری و نمایندگان مجلس، حداقل ۲ برابر این رقم است! وفق ادعای دولت، جمعیت بیکاران ۳ میلیون ۳۲۶ هزار نفر هستند، اما با ورود سالانه حداقل یک میلیون تن به جمعیت جویای کار، لابد حتماً جناب نوبخت، راه حل آماده‌ای برای حل این مشکل دارند! دولت مدعی ایجاد سالانه یک میلیون فرصت شغلی طی سال‌های گذشته بوده است، اما این یک دروغ است، زیرا فقط در فاصله تابستان ۹۶ تا تابستان ۹۷، ۲۳۶ هزار به جمیعت بیکار رسمی افزوده شده است (رجوع به مرکز آمار ایران و سایت وزرات کار).
روند،موجب در سال ‌جاری شدت بیشتری گرفته، و تنها در صنعت قطعه‌سازی حدود ۲۰۰ هزار تن شغل خود را از دست دادند. در سایر بخش‌های تولیدی نیز اخراج کارگران تحت عنوان «تعدیل» به دلیل کاهش تولید ادامه دارد، و روزهای سخت‌تر در راهند. مقامات، تحریم‌های آمریکا را عامل وضعیت موجود می‌دانند، و شرایط فعلی را «جنگی اقتصادی» می‌خوانند.
دولت در لایحه بودجه ۹۸، دستگاه‌های اجرایی را موظف به کاهش ۱۰ درصدی نیروی انسانی کرده است! قرار است دولت بخشی از شرکت‌های دولتی را به بخش خصوصی واگذار نماید، و در همین رابطه خصوصی‌سازی صنعت برق و آب هم در دستور کار دولت قرار دارد. ایرادی که دولت روحانی به واگذاری سهام مخابرات به سپاه پاسداران همواره می‌گرفت، خود به همین راه دارد می‌رود، و همچنین افزایش قیمت حامل‌های انرژی را هم در لایحه بودجه پیشنهاد کرده است.
در بودجه سال آینده، افزایش نرخ مالیات بعنوان یکی از درآمدهای دولت تاکید شده است، اما این وصول مالیات عمدتاً بر کارگران و کارمندان، و مزدبگیران تحمیل می‌شود، زیرا بنگاه‌های حکومتی یا مالیات نمی‌دهند یا فرار مالیاتی دارند.در کنار شدت گرفتن تحریم‌ها و کاهش صادرات نفت،موجب تعطیلی واحدهای تولیدی و سبب سقوط کامل اقتصادی است.

https://www.asianews.ir/u/1pD
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید