صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۲۶ تیر ۱۴۰۰ / ۲۱:۰۱
کد خبر: 5126
گزارشگر: 213
۸۷۱
۰
۰
۹
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

دانشگاه کار آفرین؛ مطالبه اصلی و جهانی جامعه

دانشگاه کار آفرین؛ مطالبه اصلی و جهانی جامعه
دانشگاه کار آفرین یکی از مطالبات اصلی مردم و خدمات گیرندگان در جامعه است، در سال‌های اخیر دانشگاه‌های کشاورزی و فنی و حرفه‌ای تا حدودی گام‌های در این زمینه برداشته‌اند؛ اما با واقعیت‌ها و نیازمندی‌های واقعی جامعه فاصله دارند.

مهدی کریمی تفرشی asianews

پدیده جهانی‌شدن از بحث‌برانگیزترین مسایل روز جهان به‌شمار می‌رود. پدیده‌ای که در تصمیم‌گیری‌ها و فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی انسان‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای داشته و مرزهای جغرافیایی را به حداقل ممکن کاهش می‌دهد، منافع مردم و کشورها را بیش‌از پیش به‌هم تنیده ‌کرده و علاوه بر کالا وخدمات، افکار و دانش بشری را نیز آسانتر و بی‌حد و مرزتر از گذشته مبادله می‌کند.


موضوعات و رویکردهای نوین، از تحولات علمی و فناوری¬های جدید، به¬ویژه IT و ITC نشأت می¬گیرند. در واقع همین تحولات زمینه را برای ظهور دیدگاه¬های نو هموار کرده و آنها را فراتر از مرزهای ملی، در چارچوبی جهانی مطرح می¬سازند.

وضعیت کشور از لحاظ رشد فعالیت های پژوهشی و مقالات رو به بهبود است و بر اساس آمار تاکنون توانسته ایم جایگاه خوبی را در بین تمام کشورهای جهان بدست بیاوریم. فعالیت های پژوهشی همیشه زیرساخت توسعه علم و دانش کشور بوده اند. توجه به کاربردی کردن پژوهش های دانشگاهی و ارتباط بین این پژوهش ها و حوزه های مختلف اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی جامعه از وظایف آموزش عالی است.

جامعه از فرد فارغ التحصیل در دانشگاه انتظار دارد که حداقل در رشته تحصیلی خودش خبره باشد و دانش روز و کاربردی کردن آن را بداند. اما حقیقت موضوع چیزی دیگری است، کسی که امروز از دانشگاه فارغ التحصیل شده است اطلاعی از وضعیت بازار کار وحتی در حیطه شغلی خودش ندارد و همین موضوع زمینه کاهش گرایش افراد جامعه به سمت دانشگاه‌ها را فراهم کرده است.

دانشگاه کار آفرین یکی از مطالبات اصلی مردم و خدمات گیرندگان در جامعه است، در سال‌های اخیر دانشگاه‌های کشاورزی و فنی و حرفه‌ای تا حدودی گام‌های در این زمینه برداشته‌اند اما با واقعیت‌ها و نیازمندی‌های واقعی جامعه فاصله دارند. باید مهارت افزایی کاربردی را در دانشگاه ها نهادینه کنیم. باید آموزش عالی به سمت و سویی برود که کارآفرین تربیت کند. دانشجو و دانش آموخته باید بازار کار را به خوبی بشناسد.

ما به عنوان کارآفرین همیشه کفته ایم کار کم نیست نیروی کاربلد کم است. به دلیل "سد میان آموزش عالی و بازار کار" و ناتوانی دانشگاه‌ها در تربیت نیروی کار "متخصص و متناسب"، اکثر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ایران از "مهارت‌های شغلی روزآمد" بی‌بهره‌اند و هر روز هم بر شمار این دسته از بیکاران افزوده می‌شود و در حال حاضر حدود یک میلیون و ۳۴۰ هزار فارغ التحصیل بیکار در کشور داریم.

در حالی که تجربه نظام‌های اقتصادی در همه کشورهای دنیا نشان داده که بیکار بودن فارغ‌التحصیلان مقاطع عالی دانشگاهی، نتیجه‌ای غیر از گسترش بزهکاری اجتماعی و بروز ناهنجاری‌های در تضاد با ارزش‌های اخلاقی جامعه ندارد و از این رو دولت باید وضعیت کنونی اشتغال در کشور را شرایط اضطراری تلقی کرده و برای حل مشکلات این حوزه به شدت تلاش کند.

در بسیاری از کشورهای دنیا در حال حاضر سیستم های استعداد یابی از سطح مدارس به صورت حرفه ای و اصولی اجرا می شود و شناسایی استعدادها و توانمندی ها جزء لاینفک آموزش عالی است./

مهدی کریمی تفرشی
https://www.asianews.ir/u/354
اخبار مرتبط
تشکیل بنگاه های دولتی تامین کننده و توسعه گر همانند تجربه ای که در چین عملیاتی شد می تواند بخش مهمی از دغدغه بنگاههای تولیدی در جهت تامین مواد اولیه با قیمت مناسب را برطرف و نیز فروش محصولات را تسهیل کند.
حضور موفق در تجارت جهانی به تجارت الکترونیکی و نظام توزیع الکترونیکی فراگیر نیازمند است و در این راستا باید نظام واسطه‌گری را از جریان توزیع حذف کنیم.
گسترش اشتغال و کاهش معضل بیکاری با توسعه تولید و چرخاندن پر قدرت چرخ های صنعت تحقق خواهد یافت؛ اما در این میان دغدغه اصلی کارآفرینان، صنعتگران و تولیدکنندگان وجود موانع، چالش ها و مشکلاتی است که بر سر راه تولیدکنندگان وجود دارد.
با افزایش شتابان نرخ ارز و بی ارزش شدن پول ملی اتفاق مهمی که رخ داد فراهم شدن بستری عظیم برای فساد و سوء استفاده سودجویان و اخلالگران بازار بود؛ جذابیتی که صادرات در شرایط فعلی و کسب درآمد ارزی برای صادرکنندگان ایجاد کرد منجر به این شد که بسیاری از تولیدکنندگان تولیدات و مواد اولیه و محصولات را به داخل تزریق نکنند.
واردات یک نوع کالا با دو نرخ ارز موجب ایجاد بی‌نظمی در بازار خواهد شد و نیازمند طراحی سازوکارهای خاصی است که فعلاً در کشور وجود ندارد و اقتصاد ایران در مسائل ارزی باید بر اساس یک بازار آزاد کنترل شود.
سیاست‌های اخیر ارزی کشور به گونه‌ای بوده که واحدهای تولیدی در تامین مواد اولیه خود با مشکل جدی مواجه شده‌اند که با ادامه این روند شاهد تعطیلی واحدهای تولیدی و از دست رفتن اشتغال ایجاد شده خواهیم بود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید