صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۲۴ مهر ۱۴۰۰ / ۲۱:۲۹
کد خبر: 6250
گزارشگر: 213
۱۳۷۸
۰
۰
۱۵۳
یادداشت/علی زنداکبری؛ به بهانه روز جهانی غذا

کودهای شیمیایی؛ نگرانی «جدی» صنعت غذا

کودهای شیمیایی؛ نگرانی «جدی» صنعت غذا
این روزها چالش بزرگ کشورهای جهان تامین غذای سالم است؛ در حالی که استفاده از کودهای شیمیایی که در کارخانجات به منظور افزایش بهره وری کمی استفاده می شود، تبدیل به یکی از نگرانی های مدیران غذایی کشورهای جهان شده است.

امروز 24 مهر 1400 مطابق با 16 اکتبر 2021 میلادی برابر است با روز جهانی غذا، که شعار امسال آن " غذای ایمن امروز برای فردایی سالم" است. این روز جهت پاسداشت تاسیس سازمان فائو( سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) نامگذاری شده است، تشکلی که در سال 1943 و در ویرجینیای آمریکا توسط 44 کشور عضو سازمان ملل متحد خود را متعهد به تشکیل چنین سازمانی گردانید.

---------------------

بیشتر بخوانید:

«قارچ سیاه» در تهران

--------------------------------------------------

اتفاقی که روی داد و با برگزاری اولین نشست خود در 1945 در کانادا به عنوان یک سازمان بین المللی اعلام موجودیت نمود، مقر اصلی این سازمان تا سال 1951 در شهر واشنگتن مستقر بود و سپس به شهر رم پایتخت ایتالیا منتقل شد که تا به امروز نیز در همین شهر به فعالیت های خود ادامه داده است.

----------------------------

بیشتر بخوانید:

ضرورت حمایت از تولیدکنندگان صنعت غذا

----------------------------------------------------------------

در حال حاضر فائو به 183 کشور خدمات متنوعی در حوزه های تخصصی خود ارائه می کند و با سازمانها، اتحادیه های کارگری، نهادهای مدنی و تشکلهای علمی و ... همکاری و تبادل نظر می کند. اولین جشن روز جهانی غذا در سال 1981 در 150 کشور جهان برگزار شد؛ روزی که سازمانهای بین المللی و ان جی او های فعال در زمینه کشاورزی، خواربار و مواد غذائی در زمینه های مربوطه و بسترسازی برای پیشگیری از فقر و گرسنگی و جلوگیری به منظور از بین رفتن محیط زیست با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و به همفکری و تلاش پرداخته و با همگرائی، موجبات استفاده از تجربیات در خصوص پرورش مواد غذائی سالم، نحوه تغذیه، انتقال فناوری و ... از کشورهای پیشرفته و توسعه یافته به کشورهای در حال توسعه و دارای منابع محدود را فراهم می آورند.

کشور عزیزمان ایران نیز از هفتم آذر 1332 عضو فعالی از این سازمان است و در قالب پروژه های مختلف با این سازمان در حال همکاری است، هر چند امید آن می رود با توجه به وسعت، امکانات و تجربه کشورمان این همکاریها گسترده تر شود. بهر حال فائو اکنون سازمانی منسجم است که خود را تا حد ممکن از هیاهوهای سیاسی دور نگه داشته و جنبه تخصصی و موثر خود را با حداقل حاشیه و با دیدی جهانی و انسانی به پیش می برد، این سازمان به واسطه شبکه منسجمی در سرتاسر جهان و با داشتن بیش از نود اداره به کشورهای مختلف خصوصا، کشورهای در حال توسعه در خصوص شیلات و کشاورزی، جنگل و مرتع داری و بالا بردن کیفیت غذایی ومدرنیزه کردن محصولات آن فعالیت دارد.

هدف اصلی فائو اساسا با تمرکز براز بین بردن فقر و گرسنگی در جهان بر پایه هفتاد سال تجربه، مطالعه، تحقیق و ارائه خدمات ثمربخش در این زمینه است. یکی از مهم ترین فعالیت های سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد در اختیار قرار دادن اطلاعات به روز و دقیق در حوزه پیشگیری و کنترل (و در حد امکان)، ریشه کنی آفات و بیماری ها در قالب منبعی وسیع وهمگانی از آموزش و اطلاعات با نام " آگروستات" است، که البته در حال حاضر" فائو ستات" نامیده می شود.

شناسائی کشورهای دارای سوء تغذیه و تقسیم عادلانه محصولات غذایی بین نیازمندان در کشورهای مختلف خصوصا جهان سوم از مهمترین اقدامات این سازمان است که به خصوص در دو دهه اخیر پیشرفت های قابل توجهی خصوصا در کشورهای آفریقائی داشته است. درکل هدف این سازمان افزایش سطح کیفی و بهبود مواد غذایی و زندگی مردم جهان همزمان با تقابل با سوء تغذیه در دنیا و ارائه اطلاعات لازم در چهارچوب فعالیتهای خود به مردم است.

روز جهانی غذا وچالشی به نام : سلامت مواد غذائی

قاعدتا هر انسانی به منظور کسب حداکثر انرژی نیاز به تامین سرچشمه آن یعنی مواد غذایی دارد، این روزها چالش بزرگ کشورهای جهان تامین غذای سالم جهت کسب انرژی لازم در جوامع خود است. استفاده از کودهای شیمیایی که در کارخانجات مربوط به آن و به منظور افزایش بهره وری کمی مورد بهره برداری قرار می گیرد، تبدیل به یکی از نگرانی های مدیران غذایی کشورهای جهان شده است.

اثرات جانبی مواد شیمیایی افزایش دهنده تعداد، حجم و یا ایجاد جذابیت بصری غذایی که تا حدود زیادی نیز ناشناخته مانده است، کشورهای دنیا را مجاب به توسعه بخش تحقیقات و بررسی ویژه هر نوع مواد غذایی نموده، از طرفی سیستمهای بازرسی و نظارت نیز با توجه به تکنولوژی های روز، گسترده و دقیق تر شده تا از اثرات سوء مکمل های تهیه و پرورش موادغذایی بیش از پیش جلوگیری کنند.

از سوی دیگر تغییرات اقلیمی و خصوصا گرمایش زمین بر اثر افزایش گازهای گلخانه ای نیز ضمن ایجاد تغییر الگوهای پرورش، رشد و توسعه مواد غذایی در دنیا، موجبات برهم خوردن توازن اکوسیستمی اقلیم های مختلف جهانی را نیز در برداشته است که در نتیجه آن خشکسالی های نگران کننده ای در منابع تامین آب دنیا را منجر شده است؛ خشکسالی در مناطقی که همواره دارای ذخایر آب طبیعی بوده اند و حال از بین رفته اند.

منابع تجمیع آب منطقه ای در دنیا همچون تالاب ها، دریا چه ها و رودخانه ها بر اثر سیل های حاصل از تغییرات اقلیمی، مضاف بر دخالت عوامل انسانی، همچون بهره برداری بی برنامه از منابع آب زیرزمینی و آلوده شدن این منابع بر اثر پسماندهای شیمیایی کارخانه های مختلف، از جمله نگران کننده ترین دغدغه های غذایی کشورهای دنیاست و علاوه بر خسارات غیر قابل جبران زیست محیطی، خطرات تغییرات اجباری الگوهای پرورش و استفاده بدون تحقیق از مواد غذایی را نیز در بر خواهد داشت. اتفاقاتی که جز با بررسی های دقیق علمی، برنامه ریزی های منسجم و اجراهای دقیق قابل پیشگیری نیست./

عضو سازمان نظام مهندسی و نظام دامپزشکی کشور و کارشناس موادغذایی

 


آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/3ys
اخبار مرتبط
گروه شانگهای 5 در 26 آوریل 1996 با امضاء پیمان تعمیق اعتماد نظامی در مناطق مرزی در شهر شانگهای کشور چین شکل گرفت، این گروه به منظور همکاری های چند جانبه اقتصادی، امنیتی و فرهنگی توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان تشکیل شد.
غلامرضا تختی ترجمان واژه نا نوشته پهلوانی و جوانمردی در فرهنگ لغات روزگار معاصر است، او را نه با مدال هایش، نه افتخاراتش، نه گرایش های سیاسی اش، نه روابط شخصی اش و نه مرگش نمی توان سنجید.
پایین آمدن سیستم ایمنی بدن در بیماران کرونایی، رشد قارچ در لوله های تنفسی، کپسول های اکسیژن و دستگاه های تنفس مصنوعی و عدم ضدعفونی مناسب آنها و بکارگیری مجدد از یک بیمار به بیمار دیگر، سبب شیوع قارچ سیاه در مناطقی شد که کرونا همه گیرتر است.
در فرهنگ تشریفات مقامات سطح اول جهان اصول تشریفاتی چهارچوب ها و قوانین خاص خود را دارد، از رنگ لباس تا اصول رفتاری. در عصر کنونی وهمزمان باگسترش دنیای مجازی و آشنائی گسترده جهانی باصنعت مد، دیپلماسی مد نیز تبدیل به قسمتی خاص از ساختار دیپلماسی عمومی شده است.
از آنجا که علایم بیماری تب کریمه کنگو با علائم کرونا مشابهت هایی دارد، گاها ممکن است سبب اختلال تشخیص شود.
اقتصاد نو پا در کشور، بروز سانتیمانتالیسم اجتماعی، افزایش سطح علمی دانشجویان و پذیرش آنان توسط کشورهای دیگر، جذب دانشجویان خارجی، افزایش تعاملات بین المللی و سرمایه گذاری های خارجی، کشف ذخائر قابل توجه گازی و نفتی و افزایش درآمد کشور،افزایش سفرهای تفریحی به کشورهای دیگر ، همه و همه دست به دست هم دادند تا ارز در کشور به کالایی با ارزش تبدیل شود و از آن سو سیاستگذاری های غلط، عدم کنترل نقدینگی و تورم، نوسانات سیاسی بین المللی افزایش رقبای منطقه ای و کالایی؛ دلایل دیگری شد برای ایجاد بازار کاذب ارز
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید