صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۹ آبان ۱۴۰۰ / ۱۳:۲۱
کد خبر: 6443
گزارشگر: 306
۳۱۶
۰
۰
۰
مدیرکل میراث فرهنگی

یزد به عنوان شهر کامل و شهرموزه تاریخی انتخاب شد

یزد به عنوان شهر کامل و شهرموزه تاریخی انتخاب شد
یزد - مرکز این استان در کنار شهرهای شوشتر و ماسوله به ترتیب از استان های خوزستان و گیلان از سوی نشریه بین‌المللی تخصصی ای ۲A ۲ به‌عنوان شهر کامل انتخاب و به‌عنوان «شهر موزه تاریخی» در کنار رم، بارسلونا، سن‌پترزبورگ، ورشو، برلین، پاریس و برخی شهرهای دیگر قرار گرفت

آسیا نیوز / یزد ؛ مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یزد با بیان اینکه مرکز این استان در کنار شهرهای شوشتر و ماسوله به ترتیب از استان های خوزستان و گیلان از سوی نشریه بین‌المللی تخصصی ای ۲A ۲ به‌عنوان شهر کامل انتخاب شد تصریح کرد : شهر یزد به‌عنوان «شهر موزه تاریخی»  در کنار رم، بارسلونا، سن‌پترزبورگ، ورشو، برلین، پاریس و برخی شهرهای دیگر  قرار گرفت.

سید مصطفی فاطمی ادامه داد: مسئولان مجله، هدف از معرفی شهر کامل را رسیدن به چرخه‌ای برای بهبود وضعیت شهرها می‌دانند که شهرهای واجد شرایط به‌عنوان مناطق ایده‌آل در جهان مطرح و معرفی می‌شود و این امر در برندینگ و توسعه آن‌ها تأثیر بسزایی دارد.

فاطمی در ادامه  گفت: چنین موضوعی می‌تواند در بلندمدت به ایجاد رقابت میان شهرها برای دستیابی به‌عنوان پاراگون سیتی( شهر نمونه)، از طریق بهبود شرایط شان در ابعاد مختلف شهری شده و آن‌ها را در مسیر توسعه قرار دهد، از سوی دیگر با بررسی ویژگی‌های شهرهای مطرح‌شده، می‌توان به الگوهایی برای رفع مشکل شهرهای مشابه آن‌ها دست پیدا کرد.

این مسئول درباره چگونگی انتخاب یزد توضیح داد: یکی از مهم‌ترین و پایدارترین مقاصد گردشگری شهر، موزه‌های تاریخی است که در کنار توسعه‌یافتگی در بخش‌ها و محله ها ماهیت تاریخی را حفظ می‌کند و این موضوع بیشتر در معماری می‌گنجد. در یزد هم به‌واسطه پیشینه تاریخی دوره‌های مختلف، المان‌هایی در مرکز شهر و بافت تاریخی از جمله مدارس، تکایا، مقبره بزرگان، دیوان‌خانه حکما و از این قبیل فضاها باقی‌ است.

به گفته وی در یزد می‌توان در دوره‌های تاریخی قدم زد و ساختار سکونت و فعالیت‌های اقتصادی در ادوار مختلف را به‌ویژه در بازار و صنایع‌دستی شهر دید و همین جریان تاریخی باعث شده تا یزد به‌عنوان شهر کامل انتخاب شود و در فهرست شهر موزه‌های تاریخی در کنار رم، بارسلونا، سن‌پترزبورگ، ورشو، برلین، پاریس قرار گیرد.

استان یزد ۲ هزار و ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی و با حدود ۶ هزار اثر شناسایی شده تاریخی ، فرهنگی و چشم اندازهای طبیعی دارد که تاکنون حدود یکهزار و ۹۰۰ اثر آن به ثبت ملی رسیده است.

شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی ارزشمندی است و با عناوینی همچون شهر بادگیرها، کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه‌ها، قنات، قنوت ، قناعت ،آتش و آفتاب شناخته می‌شود.

سید محمد جواد عرفانفر

یزد به عنوان شهر کامل و شهرموزه تاریخی انتخاب شد  , سید مصطفی فاطمی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یزد , سید محمد جواد عرفانفر

https://www.asianews.ir/u/43x
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید