صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۲۰ آبان ۱۴۰۰ / ۲۲:۴۱
کد خبر: 6591
گزارشگر: 213
۹۵۰
۰
۰
۳
آخرین وضعیت رسیدگی به تظاهرات دو سال پیش ایران در انگلستان

روز دوم دادگاه مردمی آبان ۹۸ در لندن؛ شهادت تیراندازی های رگباری و عفو بین الملل

روز دوم دادگاه مردمی آبان ۹۸ در لندن؛ شهادت تیراندازی های رگباری و عفو بین الملل
در ادامه برگزاری دادگاه مردمی بین‌المللی در لندن که مدعی است قصد دارد وضعیت کشته شدگان و شکنجه های معترضان آبان ۹۸ را با حضور گروهی از شاهدان بررسی کند، دومین روز این دادگاه با شهادت درباره تیراندازی به معترضان تجاوز، آزار کودکان و گزارش عفو بین الملل سپری شد.

به گزارش آسیانیوز، براساس گزارش هایی که در برخی رسانه های خارجی منتشر شده است، در ادامه برگزاری دادگاه مردمی بین‌المللی در لندن که قصد دارد، وضعیت کشته شدگان و شکنجه های معترضان آبان ۹۸ را با حضور گروهی از شاهدان بررسی کند، امروز دومین روز از این داگاه با حضور برخی شاهدان برگزار شد.

----------------------

بیشتر بخوانید:

برای رسیدگی به وضعیت «معترضان آبان ۹۸» دادگاهی در لندن برپا می شود

---------------------------------------------------------------

این دادگاه مدعی شده که قصد دارد درباره برخی مقامات ایرانی و احتمال انجام جنایت علیه بشریت، گفته شهود را بررسی کند.

دادگاه بین‌المللی مردمی آبان، پیش از صدور حکم نهایی خود در اوایل سال ۲۰۲۲، اظهارات ۱۲۰ شاهد دیگر را نیز مورد بررسی قرار خواهد داد و از سوی سه سازمان‌ «جلسات خود را تا ۲۳ آبان در لندن برگزار می‌کند.

------------------

بیشتر بخوانید:

مشاور وزیر کشور گفت از فاصله نزدیک به «شقیقه» برخی معترضان آبان شلیک شده بود

--------------------------------------------

 دومین روز دادگاه مردمی آبان؛ گزارش عفو بین‌الملل و ادعا درباره تجاوز به بازداشتی‌ها بوده است

دومین روز «دادگاه بین‌المللی مردمی آبان» امروز 20 آبان 1400 همچنین با گزارش رها بحرینی، پژوهشگر امور ایران در سازمان عفو بین‌الملل، آغاز شد و او در گزارش خود درباره سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ مدعی شد که به بازداشت‌شدگان، از جمله کودکان، تجاوز شده است.

------------------

بیشتر بخوانید:

مطهری گفت در حوادث تلخ آبان رییس جمهور باید برکنار می شد!

------------------------------------------

روز دوم دادگاه مردمی آبان ۹۸ در لندن؛ شهادت تیراندازی های رگباری و عفو بین الملل/20 آبان

بحرینی گفت که نیروهای امنیتی صدها کودک را در استان‌های خوزستان، کرمانشاه، کردستان و ایلام بازداشت کردند و در استان کهگیلویه و بویراحمد برخی از آنها پس از اعتراضات در مدرسه بازداشت شدند و به بازداشتی‌ها شوک الکتریکی زده شد و شکنجه شدند.

به گفته او، اعتراضات آبان اغلب در مناطق فقیرنشین و قسمت‌های محروم جامعه رخ داد اما در بین کشته‌شدگان افرادی از اقشار مختلف، از جمله پزشکان، پرستاران، معلمان و دانشجویان، حضور داشتند.

 

----------------

بیشتر بخوانید

افشای ماجرای شلیک به معترضان آبان ۹۸/سخنان محمود صادقی تکذیب شد!
---------------------------------------

رها بحرینی با اشاره به استفاده از شلیک مستقیم گلوله و «آتش گسترده» علیه معترضان، ویدیوهایی را از اعتراضات و سرکوب آنان توسط نیروهای امنیتی در دادگاه پخش کرد.

او ادعا کرد که روز دوم اعتراضات آبان خونین‌ترین روز اعتراضات بوده است و همچنین گفت که ۲۳۶ نفر در روز دوم و سوم که اینترنت قطع بوده کشته شده‌اند.


بر اساس اطلاعاتی که عفو بین‌الملل منتشر کرده، جان‌باختگان در۳۷ شهر مختلف در هشت استان ایران بودند و ۲۲ کودک نیز در بین آن‌ها بودند؛ بیشترین تعداد کشته‌شدگان نیز مربوط به استان تهران بود و همچنین ۵۹ نفر در استان خوزستان و ۱۳ نفر در کرمانشاه کشته شدند.

براساس خبرها مسوولانی از جمهوری اسلامی ایران به نامه درخواست حضور در این دادگاه پاسخی نداده و در آن حاضر نشده‌اند.

همچنین در روز اول دادگاه خانواده تعدادی از کشته‌شدگان، از جمله امین انصاری‌فر پدر فرزاد، مادر پژمان قلی‌پور، و ناهید شیرپیشه مادر پویا بختیاری، شهادت دادند.

این دادگاه همچنین قرار است اظهارات ۴۵ شاهد دیگر را برسی کند. 

در دومین روز «دادگاه بین‌المللی مردمی آبان» نماینده سازمان عفو بین‌الملل درباره جان‌باختگان و شکنجه و تجاوز زندانیان گزارش داد و دو معترض آسیب‌دیده و یک سرگرد نیروی انتظامی نیز شهادت دادند.

همچنین در نوبت دوم جلسه روز پنجشنبه فردی که با نام شاهد شماره ۱۹۵ از او یاد شد ادعا کرد که یک سرگرد نیروی انتظامی بوده و به دلیل اجرا نکردن دستور یک فرمانده برای اعزام به یک پمپ بنزین که آتش زده شده بود به پنج سال زندان محکوم شد.

این شاهد که سومین شاهد در جریان دادگاه بود ادعا کرد که روز ۲۷ آبان ماموران به معترضان به صورت رگباری تیراندازی کردند و در این روز پیکر ۱۵ نفر از معترضان کشته شده به سردخانه بیمارستان منتقل شد.

او همچنین اعلام کرد که اکثر مجروحان به دلیل ترس از عواقب بعدی به بیمارستان مراجعه نمی‌کردند.

در ادعاهای این سرگرد نیروی انتظامی در این دادگاه، یکی از فرماندهان سپاه در بی‌سیم به او دستور داد که با نیروهایش به یک پمپ بنزین که آتش زده شده برود و در روند سرکوب معترضان مشارکت کند اما او به دلیل اینکه این فرد از یک نهاد دیگر بوده و هم رده او نبوده این دستور را اجرا نکرد و ۲۵ اسفند همان سال بازداشت شد.

این مامور سابق نیروی انتظامی درباره موراد دیگر گفت که برخی از اعتراضات مختلف در ایران قابل کنترل و مسالمت‌آمیز بوده اما ماموران اموال عمومی را تخریب کرده و فضا را متشنج کرده‌اند و کنترل از دست همه خارج شده است.

روایت یکی از مجروحان قطع نخاع شده

یکی از مجروحان اعتراضات آبان که ادعا کرد بر اثر شلیک گلوله قطع نخاع شده نیز در جریان دومین روز دادگاه اعلام کرد که خانواده‌اش دو بار اقدام به شکایت کردند و دادگاه هر دو بار پرونده را به صورت یک‌طرفه مختومه اعلام کرد.

او گفت که در بیمارستان حدود ۱۵ نفر را هم دیده که ماموران به قصد کشت به آنان شلیک کرده بودند.

در جلسه دادگاه ویدیوهایی نیز از اعتراضات در جاده منتهی شهرستان راسک پخش شد و این شاهد گفت که حدود ۲۰۰ متر جلوتر نیروهایی با اسلحه و تیربار ایستاده بودند و به معترضانی که قصد داشتند از روستاها به شهر بروند شلیک می‌کردند./

https://www.asianews.ir/u/47u
اخبار مرتبط
یک دادگاه مردمی بین‌المللی در لندن قصد دارد وضعیت کشته شدگان و شکنجه های معترضان آبان ۹۸ را با حضور گروهی از شاهدان بررسی کند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید