صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۷ دی ۱۴۰۰ / ۱۲:۴۴
کد خبر: 7407
گزارشگر: 300
۸۳۰
۰
۰
۱

هفدهمین فستیوال بین المللی فیلم کوتاه برف در دانشگاه آتاترک ارزروم برگزار شد ​

هفدهمین فستیوال بین المللی فیلم کوتاه برف در دانشگاه آتاترک ارزروم برگزار شد
​
به گزارش آسیانیوز، هفدهمین فستیوال بین المللی فیلم کوتاه برف طی سه روز 2-4 دی ماه در محل دانشگاه آتاترک ارزروم برگزار شد.
به گزارش آسیانیوز، هفدهمین فستیوال بین المللی فیلم کوتاه برف طی سه روز 2-4  دی ماه در محل دانشگاه آتاترک ارزروم برگزار شد. 

 

 

 

به دعوت سرکنسولگری سه تن از کارگردانان برجسته سینمای کشورمان در این فستیوال حضور داشتند و در نشست های متعدد آن سینمای ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت و چندین فیلم از سینمای کشورمان به نمایش گذاشته شد که با استقبال بی نظیری مواجه گردید. 

 

 همزمان با برگزاری این فستیوال، برپایی نمایشگاه و کارگاه خوشنویسی بنام« نستعلیق: هویت ایرانی» با حضور یک استاد برجسته خط نستعلیق از کشورمان و همینطور نمایشگاه عکس جاذبه های گردشگری کشورمان از دیگر برنامه ها در طول این سه روز بود که خوشبختانه برای بازدید کنندگان بسیار جذاب بود.

 

همچنین، با توجه به تقارن شب یلدا با ایام برگزاری فستیوال، سفره شب یلدای ایرانی نیز در مدت سه روز زینت بخش این محیط فرهنگی بود.

 

دو گروه موسیقی از تبریز نیز دعوت شده بودند که در بخش های مختلف فستیوال به اجرای موسیقی سنتی کشورمان به زبان فارسی و آذری پرداختند که با تحسین و تشویق فوق العاده حضار روبرو شد. 

 

 برگزاری این فستیوال با مشارکت سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران و حضور هنرمندان و سینما گران ایرانی و برپایی نمایشگاه های خوشنویسی و عکس و برپایی میز شب یلدا  انعکاس بسیار گسترده ای در شبکه های ملی و محلی ترکیه مانند شبکه تلویزیونی TRT، NTV، خبرگزاری آناتولی و IHA  و دیگر رسانه ها و فضای مجازی داشت.

 

البوم
البوم
البوم
البوم
البوم
البوم

 

متن سخنرانی سجاد سلطانزاده سرکنسول ج.ا.ایران در ارزروم ترکیه به شرح ذیل می باشد:

 

بنام خالق زیبایی ها

خدمت همه شما عرض سلام و احترام دارم. از اینکه در یک روز سرد زمستانی ارزروم زیبا در چنین فضای گرم و صمیمی و در جمع هنرمندان ارزشمند، اهالی سینما و فرهنگ و هنر و دانشجویان عزیز دو کشور و دو ملت دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه حضور دارم احساس غرور و افتخار می کنم.

لازم می دانم از برگزار کنندگان هفدهمین فستیوال بین المللی فیلم کوتاه برف که با زحمات فراوان از چند ماه پیش امکان گردهم آمدن هنرمندان و سینما گران را از کشورهای  جمهوری ترکیه، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان فراهم آورده اند تشکر و قدردانی نمایم.

از حضور کارگردانان و سینما گران عزیز از کشورم ایران( خانم آیدا، آقای ارسالان و آقای سعادتعلی ) و همین طور گروه موسیقی ایماژ تبریز و گروه پارسا خائف عزیز و نیز هنرمند خوشنویس مان که قبول زحمت نموده و در این فستیوال حضور دارند، صمیمانه تشکر می کنم.

حضار محترم

هنر زبان مشترک جامعه بشری و بازگو کننده احساسات پاک خدادادی انسان است و هنرمندان از زیباترین نعمت هایی که خداوند در وجودشان به ارمغان گذاشته است،  به بشریت هدیه می کنند. 

هنرمندان سفیران فرهنگی کشورهای خود هستند و پیام آنها صلح و دوستی و محبت و صمیمیت است. اگر امروزه در آثار هنری برخی کشورهای سلطه جو، برتری جویی، تحقیر دیگر ملت ها، احساسات نژادپرستانه، ارزش های مادی و غیر اخلاقی به چشم می خورد،  این انحراف از ذات هنر و سوء استفاده از آن است.  

هنر سینما، به ویژه، آنجا برجستگی خود را به نمایش می گذارد که متکی به یک فرهنگ و تمدن غنی و ارزش های معنوی و دینی باشد. خوشبختانه این امر در مورد سینمای دو کشور ایران و ترکیه که هر دو صاحب تمدن کهن هستند و از ارزش های والای معنوی تغذیه می کنند، کاملا صدق می کند. از همین روست که آثار سینمایی دو کشور در سطح جهانی مورد اقبال خوبی هستند. نامزد شدن 24 اثر سینمای ایرانی و 25  اثر سینمایی از کشور ترکیه در جشنواره های برتر جهانی مانند اسکار و بردن چندین جایزه   نشان از این واقعیت دارند.

حضار گرامی 

نکته ای که مایلم در این مناسبت فرهنگی مورد تاکید قرار دهم این است که : 

با وجود اشتراکات عمیق تاریخی، فرهنگی و زبانی بین دو ملت ایران و ترکیه؛ برخورداری از میراث مشترک معنوی، برخورداری دو کشور از هنرمندان و سینماگران حرفه ای، زمینه بسیار خوبی برای تولید آثار مشترک سینمایی و تلویزیونی وجود دارد و تردیدی نیست که چنین هم افزایی نه تنها مورد استقبال ملت های دو کشور ایران و ترکیه قرار می گیرد، بلکه همه ملت های منطقه نیز از آن استقبال خواهند کرد. زیرا همه آنها به نوعی ریشه در  ارزش های فرهنگی، تمدنی و دینی ایران و ترکیه دارند.

 فیلم مشترک « مست عشق» که بر اساس تنها یکی از بیشمار میراث مشترک دو ملت یعنی « مولوی»  توسط سینماگران دو کشور ساخته شده و بزودی  بر پرده سینماهای دو کشور خواهد رفت، تنها یک مثال است و می تواند صدها مورد مانند آن باشد.

پیشنهاد می کنم هنرمندان و سناریست های برجسته ای که از دو کشور در این جمع حضور دارند روی پروژه های مشابهی در خصوص روابط دیرینه فرهنگی، تجاری و انسانی بین ارزروم و ایران کار بکنند. 

شهر قدیمی ارزروم در گذر تاریخ و در مسیر جاده ابریشم، سرنوشت ملت های ما را به هم گره زده است. یقین دارم پدران و پدر بزرگ های شما نیز همانند پدران ما حکایت ها و خاطره های زیادی از سفر به تبریز و خوی و ارومیه و تجارت و مرواده های انسانی و ازدواج و سکونت در کشور مقابل تعریف می کنند. زیرا من از این نوع حکایت ها و از سفر بازرگانان ایرانی به ارزروم و شهرهای دیگر زیاد شنیده ام و در شهر زادگاهم خوی، خانواده های زیادی زندگی می کنند که به ریشه های ارزرومی خود اشاره می کنند. 

هربار در مرکز شهر ارزروم از دروازه تبریز گذر می کنم صدای زنگ کاروان هایی را در گوش خود احساس می کنم که همانند ریسمان شتران کاروان سرنوشت ما را به هم پیوند زده است.

آری

هنرمندان و سینماگران ما می توانند با بازآفرینی این صحنه ها، دوستی ها ، تعاملات تاریخی و پیوند های فرهنگی ما را به نسل های جدید یادآوری نمایند و در تحکیم مناسبات فرهنگی، تجاری و انسانی دو کشور در عصر حاضر نقش مهمی ایفا نمایند.

بار دیگر از برگزار کنندگان این فستیوال و هنرمندان گرانقدری که از ایران و ترکیه و جمهوری آذربایجان در این مجلس حضور دارند، تشکر می کنم.

از حوصله ای که به خرج دادید سپاسگزارم و آرزو می کنم برنامه های پربار و لذت بخشی در سه روز فستیوال در پیش رو داشته باشید. در پناه خدا باشید.

https://www.asianews.ir/u/4tr
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید