صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۱۷ دی ۱۴۰۰ / ۱۲:۰۵
کد خبر: 7568
گزارشگر: 213
۱۵۹۳
۰
۰
۴
ناآرامی معترضان ادامه دارد

پشت پرده بحران قزاقستان

پشت پرده بحران قزاقستان
شامگاه پنجشنبه پس از اعتراض و ناآرامی در قزاقستان، رویترز از تعطیلی بانک‌ها و نهادهای مالی، آشوب، آتش‌زدن ساختمان‌های دولتی، غارت فروشگاه‌ها و روند احتکار مواد غذایی در شهرهای بزرگ خبر داد؛ این در حالی است که اینترنت در قزاقستان قطع شده و امکان ارتباط مستقیم دشوار است.

به گزارش آسیانیوز، دادستانی کل قزاقستان از دستگیری بیش از ۳هزار نفر در ناآرامی‌ها خبر داده و رییس‌جمهور گفته اوضاع تحت کنترل درآمده است. جامعه جهانی تحولات را با نگرانی دنبال می‌کند. سخنگوی وزارت خارجه ایران از "بدخواهان خارجی" می‌گوید.

 دفتر قاسم توقایف، رئیس جمهور قزاقستان در بیانیه‌ای اعلام کرده که اوضاع کشور با عملیات "ضدتروریستی" تحت کنترل در‌آمده و نظم و قانون دوباره برقرار شده است. در این بیانیه آمده که اقدامات دولت برای مقاله با ستیزه‌جویان ادامه می‌یابد زیرا "تروریست‌ها هم‌چنان از سلاح استفاده می‌کنند و به اموال عمومی ‌آسیب می‌رسانند."

هم‌زمان، وزارت کشور قزاقستان در بیانیه‌ای از کشته شدن ۲۶ تن از "جنایتکاران مسلح" و دستگیری بیش از ۳۰۰۰ نفر از معترضان خبر داد. دادستانی کل قزاقستان نیز در اطلاعیه مشابهی گفت که ۱۸ مامور گارد ملی در جریان اعتراضات پنج روز اخیر کشته شده‌اند.

شامگاه پنجشنبه اعتراض و ناآرامی در قزاقستان اوج گرفت. خبرگزاری رویترز از تعطیلی بانک‌ها و نهادهای مالی، آشوب، آتش‌زدن ساختمان‌های دولتی، غارت فروشگاه‌ها و روند احتکار مواد غذایی در شهرهای بزرگ خبر داد.

رسانه‌های مستقل می‌گویند مرکز آلماتی در شامگاه پنجشنبه ششم ژانویه، یک میدان جنگ تمام عیار بود؛ صدای رگبار مسلسل قطع نمی‌‌شد و زره‌پوش‌ها در مسیرها مستقر بودند.

اینترنت در قزاقستان قطع شده و امکان ارتباط مستقیم و راستی آزمایی بسیاری اخبار دشوار است.

هم اینک ماموران انتظامی و امنیتی در آلماتی گشت می‌زنند. مسیرهای خروج از شهر به منظور جلوگیری از فرار "تروریست‌ها" و "راهزنان" به دقت کنترل می‌شوند. ماموران افرادی را که در حال تردد هستند نیز بازرسی می‌کنند.

قاسم توقایف از مردم خواسته حتی‌المقدور در خانه‌ها بمانند. او قرار است روز جمعه ۷ ژانویه برای شهروندان سخنرانی کند.

دولت قزاقستان هم‌زمان با ورود واحدهای هوابرد روسیه به این کشور از کنترل اوضاع سخن می‌گوید. قاسم جومارت توقایف از سازمان پیمان امنیت جمعی، متشکل از شش جمهوری‌سابق شوروی، خواسته که واحدهایی کمکی برای مهار تظاهرات ضد دولتی اعزام کنند.

واکنش‌های بین‌المللی به تحولات قزاقستان

قزاقستان مهم‌ترین شریک تجاری آلمان در آسیای مرکزی است. وزارت خارجه آلمان اعلام کرده که در تلاش تعامل و تبادل نظر با همه دست اندرکاران برای راه حل مسالمت‌امیز بحران کنونی است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز در تماس با همتای قزاق خود، حمایت کامل ایالات متحده از نهادهای قانونی و آزادی رسانه‌ها را به آگاهی او رسانده است.

جوزپ بورل‌، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طرفین را به خویشتنداری دعوت کرده و اعزام نیروهای خارجی به قزاقستان را نیز مستلزم احتیاط و حفظ استقلال این کشور دانسته است.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل در واکنش به رویدادها و اعزام نیروهای نظامی خارجی به قزاقستان گفته است: «ما می‌خواهیم حقوق بشر در قزاقستان رعایت شود؛ چه از سوی نیروهای قزاق و چه نیروهای دیگر. برای ما مهم‌است که حق مردم برای اعتراضات مسالمت‌آمیز محفوظ بماند و نیروهای امنیتی خویشتن‌دار بمانند.»

میشل باچله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز با ابراز نگرانی از خونریزی و درگیری‌های مسلحانه در آلماتی خواستار آزادی معترضانی شده که از حق اعتراض مسالمت‌آمیز استفاده کرده‌اند.

وزارت خارجه ایران اما تحولات جاری در قزاقستان را به "تلاش‌های بدخواهان خارجی" نسبت داده است. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی این وزارت‌خانه در پاسخ به خبرنگاران درباره بحران قزاقستان گفت: «روشن است تحولات جاری در قزاقستان یک موضوع داخلی است اما برخی طرف‌های خارجی با سوء استفاده از شرایط، در صدد دامن زدن به ناآرامی ها و ایجاد بی ثباتی دراین کشور هستند.»

او ابراز امیدواری کرد که "دولت و ملت فهیم کشور دوست، برادر و همسایه، با اتحاد داخلی پاسخ مناسبی به تلاش‌های بدخواهان خارجی بدهند."

به نقل از دویچه وله، اعتراضات گسترده در قزاقستان در پی افزایش بهای گاز مایع آغاز شد. روز چهارشنبه۵ ژانویه ( ۱۵ دی) معترضان در شهر آلماتی به اقامتگاه رئیس‌جمهوری و ساختمان شهرداری یورش برده و هر دو ساختمان را به آتش کشیدند. طی روزهای اخیر پلیس کوشیده است با استفاده از گاز اشک‌آور، نارنجک‌ صوتی، خودروهای آب‌پاش و حتی شلیک مستقیم معترضان را متفرق کنند.

 اعتراضات گسترده در قزاقستان در پی افزایش بهای گاز مایع آغاز شد. روز چهارشنبه۵ ژانویه ( ۱۵ دی) معترضان در شهر آلماتی به اقامتگاه رئیس‌جمهوری و ساختمان شهرداری یورش برده و هر دو ساختمان را به آتش کشیدند. طی روزهای اخیر پلیس کوشیده است با استفاده از گاز اشک‌آور، نارنجک‌ صوتی، خودروهای آب‌پاش و حتی شلیک مستقیم معترضان را متفرق کنند.

 رسانه‌ها از شروع مجدد تیراندازی‌ها در قزاقستان در ناآرامی‌های بی‌سابقه این کشور پس از بالا رفتن قیمت گاز مایع خبر می‌دهند. سازمان ملل متحد از همه طرف‌های درگیر خواسته است سریعا به خشونت‌ها پایان دهند.

افزایش بهای سوخت در قزاقستان؛ خروش مردم و سقوط دولت

  دوبرابر شدن قیمت گاز مایع، شهرهای قزاقستان را به صحنه اعتراضات سراسری تبدیل کرد. دستکم ۲۰۰ معترض دستگیر شدند و رئیس جمهور وضعیت اضطراری اعلام کرد. با استعفای عسکر مامین، علی‌جان اسماعیل‌اوف، مامور تشکیل دولت موقت شد./

https://www.asianews.ir/u/4y5
اخبار مرتبط
اسخت اورازبای، سفیر قزاقستان امروز، در مراسم جشن استقلال این کشور در تهران گفت: علاقه متقابل و قابل توجهی در توسعه روابط قزاقستان و ایران به وضوح قابل مشاهده است و ما امیدواریم در نزدیک ترین زمان، دوران جدیدی را در روابط مان با ایران داشته باشیم.
معاون وزیر تجارت و همگرائی قزاقستان در مجمع تجاری و اقتصادی قزاقستان و ایران گفت: قزاقستان به طور سیستماتیک اهداف استراتژیک را با هدف توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور و همگرائی صدها شرکت کوچک و متوسط اجرا می کند.
در اول سپتامبر سال ۲۰۲۱ در جلسه علنی پارلمان جمهوری قزاقستان، آقای قاسم ژومارت توقایف، رئیس جمهور قزاقستان پیام نوبتی سالانه خود به عنوان " وحدت مردم و اصلاحات سیستمیک بنیاد محکمی برای سعادت ملت هستند" را خطاب به مردم قزاقستان اعلام نمود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید